اهواز - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز گفت: تراز تجاري ما با روسيه در 10 سال گذشته منفي بود و متوسط قيمت صادرات به جز در سال هاي 92 و 93 همواره بيشتر از متوسط قيمت واردات بوده است.

به گزارش ايرنا شهلا عموري دوشنبه در نخستين ميز تخصصي كشور روسيه در محل سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار كرد: برخلاف صادرات كم نوسان ايران به روسيه در سال 91 كه اوج صادرات بود حدود 500 ميليون دلار صادرات داشتيم اما در سال 94 آمار صادرات كاهش يافت و به 173 ميليون دلار رسيد.
وي در خصوص واردات از اين كشور در 10 سال گذشته گفت: حداكثر ارزش واردات سالانه در 10 سال گذشته بيش از 1.6 ميليارد دلار در سال 91 ودر سال 94 حدود 173 ميليون دلار بود.
عموري گفت: با توجه به مزيت هاي استان بعضي از محصولات كشاورزي را ميتوان به روسيه صادر كنيم.
وي ادامه داد: نزديكي با روسيه و كانالهاي ارتباطي مشترك با اين كشور باعث شده كه از شمال كشور كالاهاي بسياري ارسال شود ولي مشكلاتي هم وجود دارد كه سيستم ارزش گذاري بالاي كالاهاي ايراني در گمرك روسيه يكي از اين مشكلات است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي اهواز تصريح كرد: تنوع محصولات در استان خوزستان و توليد صيفي جات و دارا بودن محصولات كشاورزي در فصل زمستان از مزيت هاي استان خوزستان براي صادرات به كشور روسيه است.
وي گفت: وجود زيرساختهاي مناسب و دو مرز هوايي در استان تابحال نتوانسته براي استان و براي صادرات به روسيه مثمر ثمر باشد.
عموري از ديگر مشكلات موجود در صادرات به كشور روسيه را ضعف در شناسايي بازار و بازاريابي در روسيه و استانداردهاي بهداشتي مشترك دانست.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي اهواز، مشكلات مربوط به اخذ رواديد، تقاضاي مصرف كنندگان روسي به كالاهاي اروپايي، عدم اعتماد بين تجار دو كشور و نبود سازوكار مناسب و كنترل كيفيت محصولات كشاورزي و نبود واحد بسته بندي مناسب در استان را از ديگر مشكلات صادرات به كشور روسيه دانست.
وي افزود: شركت حمل و نقل بين المللي در شمال استان هم براي پيگيري ها حمل و نقل ها وجود ندارد و استان ما آمار صحيح از صادرات به كشور روسيه را ندارد چرا كه كالا در گمركات مرزي اظهار مي شود و گمركات ما در شهرستان دزفول استقرار كامل ندارد.
عموري با بيان اينكه عمده كشورهاي وارد كننده به روسيه شامل هلند، چين، آلمان، ايتاليا و تركيه هستند، گفت: كشورهاي عمده هدف صادرات روسيه نيز شامل چين، آلمان، آمريكا، بلاروس و ايتاليا است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي اهواز ادامه داد: عمده اقلام صادراتي روسيه به كشورهاي ديگر شامل نفت و فراوردهاي آن، چوب، مواد شيميايي و عمده اقلام وارداتي شامل ماشين آلات، وسايل و سازه هاي پزشكي، آهن، فولاد، محصولات دارويي، ميوه، آجيل و مواد شيميايي است.
وي ادامه داد: عمده اقلام صادراتي كشور ما به روسيه شامل پسته، سيمان، كشمش، ميوه، رب گوجه فرنگي و خرما بوده است و اگر تا كنون كشور ما نتوانسته آمار صادراتي بالا در كشور روسيه داشته باشد اميدواريم با كمك هايي كه به استان مي شود اين صادرات افزايش يابد.
عموري تصريح كرد: با حذف تعرفه محصولات كشاورزي و غذايي و حذف رواديد براي فعالان اقتصادي مي توان شاهد توسعه صادرات به كشور روسيه باشيم.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي اهواز گفت: شناسايي ظرفيت ها، فرهنگ و فرصت هاي موجود در كشور روسيه و برگزاري همايش ها و نمايشگاه هايي بين المللي، شبانه روزي كردن فعاليت گمرك به مرز روسيه و افزايش كيفيت كالاهاي صادراتي نيز در توسعه صادرات به اين كشور تاثير گذار است.
عموري بيان كرد: در توسعه صادرات به كشور روسيه قسمتي مربوط به بخش خصوصي است كه بخش خصوصي با افزايش كيفيت كالا و بسته بندي مناسب مي تواند تاثير خود را داشته باشد.
وي با بيان اينكه بخشي از كار به سازمانهاي دولتي برمي گردد، اظهار كرد: اگر يارانه حملي با توجه به بعد مسافتي كه بين استان ما و استانهاي شمالي كشور وجود دارد، به صادركنندگان تعلق گيرد، مي توان كمك شاياني به بخش صادرات به كشور روسيه كرد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي اهواز ادامه داد: اگر فرودگاه دزفول نيز فعال شود و درهفته يكي دو پرواز به اين كالاها اختصاص داده شود، مي تواند به بهبود صادرات به اين كشور تاثير گذار باشد.
اتاق بازرگاني اهواز چندين ميز كشوري و استاني در زمينه سيمان، شيلات و خرما برگزار كرد و پس از ميز تخصصي كشور عمان و عراق، اين سومين ميز كشوري با موضوع روسيه است.
خبرنگار: هنا نيسي** انتشار دهنده: محسن بهاروند
7148/6064