تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی تكالیف دولت برای طرح تحول نظام آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه را مشخص كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با 171 رای موافق، 8 رای مخالف،‌ 3 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر ماده 79 را مصوب كردند.
براساس بند الف این ماده دولت مكلف شد برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:
1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی كه تمامی اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام شود و اقدامی مغیر این سند و قانون صورت نگیرد.
2- تهیه نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگی‌ها و عملكرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی كشور با تصویب مجلس در قالب بودجه سنواتی
3- ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهده‌دار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن بعنوان امر حاكمیتی با توسعه همكاری دستگاههای اجرایی
4- توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی بویژه اردوهای زیارتی و راهیان نور.
در بند ب ماده 79 نیز نمایندگان سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه موظف كردند كه به منظور ارتقاء كیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای برنامه، ردیف های استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه های یاد شده برای جذب دانشجو معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.
در بند ج نیز وزارت آموزش و پرورش مكلف شد نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امكانات مورد نیاز، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان- بسیج دانش آموزی- سازمان دانش آموزی براساس ضوابطی كه با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می رسد، اقدام نماید.
نمایندگان مجلس در بند د نیز دولت را مكلف به تنظیم و اجرای سیاست های حمایتی از خیرین مدرسه ساز می‌ باشد و باید معادل كمك های تحقق یافته آنان را جهت تكمیل پروژه‌‌های نیمه ‌تمام خیرین در بودجه سنواتی منظور نماید.
در تبصره بند د نیز آمده است: آیین ‌نامه اجرایی این بند حداكثر ظرف دو ماه پس لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت‌آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
در بند هـ نیز نمایندگان، دولت را مكلف كردند كه به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار در طول اجرای برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از كسر سهم صندوق توسعه ملی، اولویت با پروژه های نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اختصاص دهد.
وكلای ملت در بند و مصوب كردند كه هزینه كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تكمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش، خوابگاه های شبانه روزی، كتابخانه ها، سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش كه در چارچوب مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود با تأیید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس كشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
در تبصره این بند نیز آمده است: آئین نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه توسط سازمان برنامه و بودجه، پس از لازم الاجرا شدن این قانون با همكاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
همچنین در بند ز تصریح شده است كلیه درآمدها، كمك ها و هدایای مردمی به سازمان دانش آموزی پس از واریز به خزانه به عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد. وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی را در قالب بودجه سنواتی و فقط برای فعالیت های فرهنگی و پرورشی دانش آموزشی فقط در مدارس هزینه كند.
در بند ح نیز دولت موظف شد در طول سالهای برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزشهای ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی، مرزی و عشایری در اختیار كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان قرار دهد.
سیام**9103**1449
خبرنگار: حمید شهریاری*انتشار: امیر كاردان راد