تهران- ایرنا- مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی، سه چالش مهم بانك های كشور برای اتصال به نظام پرداخت بین المللی را توانایی انطباق، مشتری و هزینه ها عنوان كرد و گفت: گردش مالی كارت های اعتباری گردشگران می تواند سالیانه 10 میلیارد تا 20 میلیارد دلار باشد.

به گزارش ایرنا، «داود محمدبیگی» عصر دوشنبه در نشست تخصصی اتصال به نظام های پرداخت بین المللی ششمین همایش بانكداری الكترونیك و نظام های پرداخت، افزود: سالیانه نزدیك به 10 میلیون گردشگر از ایران خارج یا به كشور وارد می شوند.
وی ادامه داد: در 20 سال گذشته توسعه مناسبی در نظام های پرداخت كشور به وجود آمده است.
محمدبیگی یادآوری كرد: شبكه های پرداخت در موضوع كارت های اعتباری متحمل هزینه های بالایی می شوند.
وی افزود: در بحث مشتری نیز عمده تمركز شبكه های پرداخت بر گسترش و حجم مشتریان است اما نوع نگاه نظام بانكی به محصولات و مشتری باید تغییر كند.
این مسوول یكپارچگی و همصدایی نظام بانكی را از بایسته های اتصال به شبكه های بین المللی دانست و گفت: متاسفانه در شبكه بانكی همصدایی و یكپارچگی آنگونه كه انتظار می رود، وجود ندارد.
محمدبیگی تاكید كرد بانك مركزی در موضوع كارمزدها، با قدرت كامل وارد عرصه شد اما برخی بانك ها به این فعالیت رغبتی نشان ندادند.
وی گفت: رویكرد بانك مركزی در این باره این است كه در داخل هیچ مانع و محدودیتی را متوجه بانك ها نكند.
این مسوول اعلام كرد: اكنون برخی بانك ها برای اتصال به شبكه اتصالات بین المللی از بانك مركزی مجوز گرفته اند كه در این زمینه به هیچ عنوان تفاوتی میان بانك های خصوصی و یا دولتی وجود ندارد.
وی گفت: بانك مركزی موظف است ریسكی را كه به واسطه این اتصالات متوجه كشور است كنترل كند؛ زیرا در برقراری ارتباط با شبكه های بین المللی مخاطرات فقط به یك بانك محدود نیست و ممكن است تمام كشور را به مخاطره اندازد.
محمدبیگی اعلام كرد مسوولیت بانك مركزی چانه زنی دسته جمعی برای برقراری اتصالات بین المللی است و گفت: بانك مركزی چارچوب هایی را برای اسكیم ها و بانك ها در نظر می گیرد. ممكن است برخی بانك ها در انطباق با استانداردهای بین المللی مشكلاتی داشته باشند و نباید به دلیل مخاطرات و به هر قیمتی به اسكیم های بین المللی متصل شوند.
این مسوول بانك مركزی اضافه كرد: هرچند راهكارهای موقت از ریسك بالایی برخوردار است و این امر بانك ها را در ارایه محصولات به بانك خارجی محدود می كند، با این همه بانك مركزی این راهكارهای موقت را به عنوان راهبردی كوتاه مدت با دیدی مثبت بررسی می كند.
به گزارش ایرنا، ششمین همایش سالیانه بانكداری الكترونیك با عنوان «تغییر نگرش مدیران بانكی به بانكداری الكترونیكی» صبح دوشنبه در مركز همایش های برج میلاد تهران آغاز به كار كرد.
محور این همایش دو روزه، «بازآفرینی نظام بانكی در عصر ارتباطات نوین» است و كارشناسان و مسئولان آخرین تحول نظام های پرداخت و دستاوردهای این عرصه را بررسی می كنند.
در حاشیه این همایش، جشنواره مرحوم نوربخش برای معرفی و تجلیل از بهترین خدمات بانكداری الكترونیك بین بانك ها و شركت های فعال در بخش فناوری اطلاعات برگزار می شود.
برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای بانك ها و شركت های فعال در زمینه پرداخت های دیجیتال و نیز برگزاری نخستین جشنواره تصویرسازی بانكداری الكترونیك از دیگر برنامه های جنبی ششمین همایش سالانه بانكداری الكترونیك است.
برگزاری 11 سخنرانی اصلی، 2 میزگرد تخصصی، 14 كارگاه آموزشی و هشت میزگرد تخصصی از محورهای اصلی همایش امسال است.
این همایش عصر سه شنبه با ارایه گزارش جمع بندی و بیانیه پایانی به كار خود پایان می دهد.
اقتصام ** 2025 ** 3065 **1961** خبرنگار: لیلا جودی ** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco