تهران- ايرنا- اختلالات شناختي و آلزايمر به دليل شيوع بالا به يكي از مهمترين دغدغه هاي جامعه پزشكي تبديل شده است؛ همانطور كه كاهش وزن، كلسترول و فشار خون براي داشتن بدني سالم ضروري است، سلامت مغز به عنوان فرمانده بدن از اهميت بالايي برخوردار است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا، مطالعات جديد محققان بيمارستان توانبخشي ماور براين در آمريكا نشان مي دهد حفظ تمام توانايي هاي مغز با رعايت چند راهكار ساده صورت مي گيرد.

** تغذيه سالم
تغذيه سالم مهمترين عامل در سلامت تمام ارگان هاي بدن، به ويژه مغز است. مصرف مواد غذايي سالم و ارگانيك، اجتناب از غذاي چرب، شور، فرآوري شده و گنجاندن ميوه و سبزي در وعده هاي غذايي تا حد زيادي بدن را در مقابل انواع بيماري ها مصون مي كند.
شكر مهمترين عامل در كاهش توانايي مغز با افزايش سن است. بنابراين اگر به دنبال مغزي سالم با حداكثر توانايي هستيد؛ رژيم غذايي مديترانه اي را انتخاب كنيد. از طرفي مطالعات محققان دانشگاه راش نشان مي دهد احتمال ابتلا به آلزايمر در افرادي كه رژيم غذايي زير را دنبال مي كنند، 53 درصد كمتر است.

** رژيم غذايي مناسب در كاهش آلزايمر
-هر روز از ميوه و سبزيجات، به ويژه سبزيجاتي كه برگ سبز پهن دارند، استفاده كنيد.
-آجيل را در برنامه غذايي خود بگنجانيد و سعي كنيد به جاي تنقلات ناسالم فقط از آجيل استفاده كنيد.
-در هفته چند بار لوبيا مصرف كنيد.
-حداقل دو بار در هفته از گوشت ماكيان استفاده كنيد.
-حداقل يك بار در هفته ماهي بخوريد.
-حداقل دو بار در هفته از يكي از محصولات خانواده توت (خشك يا تازه) استفاده كنيد.
-مصرف گوشت قرمز، كره و مارگارين، شيريني، پنير پرچرب (مانند پنير پيتزا) فست فود و غذاي سرخ كرده را محدود كنيد.

** ورزش و فعاليت فيزيكي منظم
بارها در مورد فوايد ورزش شنيده ايم؛ ولي افرادي كه نقش ورزش را در سلامت بدن و مغز باور دارند؛ اندك هستند. ورزش و فعاليت فيزيكي منظم با افزايش ضربان قلب، خون بيشتري را به سمت مغز هدايت مي كند و اين مكانيسم منجر به توسعه و رشد نورون ها مي شود. از پياده روي ساده شروع كنيد و تاثير شگفت انگيز آن را ببينيد.

** با افراد بيشتري معاشرت كنيد
معاشرت با اقوام و دوستان شاد و سرزنده و تعاملات اجتماعي نقش مهمي در نرمش مغزي دارد؛ با دوستان خود قرار بگذاريد ‌و براي فعاليت هايي مانند كوه‌پيمايي و پياده روي برنامه ريزي كنيد.

** مغز خود را به چالش بكشيد
تمرينات ذهني يكي از مهمترين شيوه هاي دستيابي به سلامت مغز است. حل جدول و پازل، به خاطر سپردن اشعار و يادگيري زبان جديد از جمله مهمترين چالش هاي ذهني هستند. نكته مهم در افزايش توانايي مغز، ايجاد بستر مناسب براي يادگيري مطالب جديد است.

** سيگار را كنار بگذاريد
مطالعات نشان مي دهد سيگار سبب نازك شدن غشاء مغز مي شود و از اين طريق نقش مهمي در كاهش توانايي حافظه، زبان و ادراك دارد.

** به ميزان كافي بخوابيد
بدن و مغز براي بازسازي به هشت ساعت خواب كامل در شب نياز دارند. شبكه هاي اجتماعي كه به تازگي به يكي از مهمترين فعاليت هاي افراد به ويژه قبل از خواب تبديل شده اند، يكي از مهمترين دلايل كمبود و اختلال خواب هستند. به ياد داشته باشيد تنها هنگام خواب مغز از شر سموم خلاص شده و تمام آموخته ها را سرو سامان مي دهد. پس اين وقت را در اختيار مغز قرار دهيم. كمبود خواب يكي از مهمترين دلايل اختلال حافظه و كاهش توانايي شناختي است.

** از خود محافظت كنيد
استفاده از كمربند ايمني در رانندگي، كلاه ايمني در موتور و دوچرخه سواري و استفاده از كفش مناسب به منظور جلوگيري از زمين خوردن، از بروز آسيب هاي مغزي و نخاعي جلوگيري مي كند. ضربه و تكان مغزي مي تواند شروع اختلالات حافظه باشد.

** در مورد پيري نگرش منفي نداشته باشيد
مطالعات محققان دانشكده بهداشت ييل و دانشگاه جان هاپكينز حاكي از آن است كه نگرش هاي منفي در مورد پيري، نظير اينكه افراد مسن ناتوان و ضعيف هستند، ساختار مغز را به گونه اي تغيير مي دهد كه احتمال بروز آلزايمر افزايش مي يابد.
محققان بر اين باورند كه افكار منفي سبب استرس مي شود و استرس، مهمترين عامل تغييرات پاتولوژيك (آسيب شناسي) مغز است.
بيماري پيشرونده آلزايمر شايعترين نوع زوال عقل است كه باعث اختلال در حافظه، تفكر و رفتار فرد مي شود. اين بيماري از ديدگاه علمي بر اثر كاهش ماده شيميايي سروتونين در مغز بروز مي كند و به اين ترتيب انتقال پيام هاي عصبي مختل مي شود. دليل اين بيماري هميشه كهولت سن نيست و عوامل ژنتيكي، سكته مغزي و شوك عاطفي نيز مي توانند منجر به اين بيماري شوند.
بر اساس آمار مركز بين المللي آلزايمر، در حال حاضر 46.8 ميليون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و اين تعداد تا سال 2050 ميلادي، به 131.5 ميليون نفر به ويژه در كشورهاي در حال توسعه مي رسد.
محققان دانشگاه كاليفرنيا در سان فرانسيسكو چاقي، باريك شدن شريان كاروتيد، افسردگي، سطح پايين تحصيلات، افسردگي، فشار خون بالا، عدم تحرك، استعمال دخانيات، سطح بالاي اسيد آمينه و ديابت نوع 2 را به عنوان مهمترين عوامل خطر آلزايمر برشمرده اند.
علمي (6) ** 9259**1834
مترجم:سپيده علي‌كاشاني ** انتشار: ناهيد شفيعي