تهران- ایرنا- دبیر هیات دولت در یادداشتی درباره تعیین مالیات سبز كه در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به تصویب رسید، توضیحاتی ارائه كرد.

به گزارش ایرنا، محسن حاج میرزایی دبیر هیات دولت در یادداشتی كه در كانال تلگرامی خود منتشر كرده آورده است: واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی برای تولید خود هزینه هائی را متحمل می شوند و با احتساب این هزینه ها در حسابهای مالی خود و پس از كسر هزینه ها به سود دست می یابند در كنار هزینه هایی كه خود برای تولید می كنند هزینه هایی را نیز به جامعه تحمیل می كنند كه یك هزینه بیرونی محسوب می شود و در بسیاری از موارد این هزینه ها به حساب نمی آیند. یكی از این هزینه ها، میزان آلایندگی هر واحد تولیدی است كه هزینه های متعددی را به جامعه تحمیل می كند.
وقتی این هزینه ها به حساب نمی آیند چون هزینه محسوب نمی شوند كسی نیز در صدد كاستن و به حداقل رساندن آن نیست و اصولا رابطه تولید كننده با آن رابطه با دیگر هزینه های داخلی نیست.
هیات وزیران امروز در ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده كه این روزها در دستور كار دولت قرار دارد این هزینه خارجی را نیز به هزینه های داخلی افزود و مالیاتی را به عنوان مالیات سبز تعیین كرد تا واحدهایی كه حد مجاز و استاندارد محیط زیست را رعایت نمی كنند بر اساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مكان آلایندگی با نرخ های نیم، یك و یك و نیم در صد به ماخذ فروش یا درآمد ارائه خدمات حسب مورد مشمول مالیات سبز شوند.
این تصمیم علاوه بر اینكه محیط زیست ما را پاك تر و قابل زیست تر می كند به ارتقای استاندارد واحدهای تولیدی ما نیز كمك خواهد كرد و انگیزه بیشتری به تولید كنندگان برای بهبود محیط زیست می دهد.
شبك**1983** 1917**ارسال كننده : كتایون لامع زاده**انتشار دهنده:سیدمحمد باقر نوربخش