تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

ساری-ایرنا- رئیس یگان حفاظت محیط زیست مازندران از مرگ مشكوك تعداد زیادی قو فریادكش در تالاب فریدونكنار در غرب مازندران خبرداد.

مسلم آهنگری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت كه هنوز علت مرگ این پرندگان از سوی دامپزشكی مازندران مشخص نشده است.
وی اضافه كرد : نمونه برداری از قوهای تلف شده در این تالاب انجام و برای بررسی به دامپزشكی مازندران ارسال شده ، ولی هنوز نتیجه این آزمایشات به محیط زیست اعلام نشده است.
رئیس یگان حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت : در زمستان سال جاری آمار مهاجرت قوی فریادكش به تالاب ها و آبگیرهای مازندران افزایش زیادی داشت و تلفات اخیر نگرانی را برای محیط زیست و علاقه مندان به پرندگان مهاجر ایجاد كرده است .
وی برآورد كرد كه در سال جاری افزون بر 10 هزار بال قوی فریادكش برای زمستان گذرانی در تالاب ها و آبگیرهای مازندران فرود آمده باشند .
به گفته آهنگری ، آمار مهاجرت قوی فریادكش به مازندران برای زمستان گذرانی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 30 تا 40 درصد بیشتر شد.
وی افزود : شكار قو در این استان به دلیل همگانی شدن حمایت مردمی از این پرنده زیبا كاهش چشمگیری داشته و برای كاهش شكار غیرمجاز سایر پرندگان زمستان گذران به حمایت مردمی نیاز است.
* فعال بودن بازار فروش لاشه پرندگان زمستان گذران در فریدونكنار
رئیس یگان حفاظت محیط زیست مازندران همچنین گفت كه با وجود غیرقانونی بودن فعالیت بازار فروش لاشه پرندگان مهاجر زمستان گذران در فریدونكنار، این بازار همچنان فعال است.
آهنگری افزود : تاكنون فروشندگان گوشت پرندگان زمستان گذران در این بازار به مدارك قانونی برای پلمپ این بازار تن نداده اند و برای این كار به حمایت های مردمی نیاز است.
وی دلیل مقاومت فروشندگان و حمایت برخی مسئولان شهرستانی از این افراد را جلوگیری از ایجاد تنش اجتماعی اعلام و ابراز امیدواری كرد بزودی این بازار غیر قانونی به خصوص در زمان شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در مازندران تعطیل شود.
بازار فروش گوشت پرندگان از سال های نه چندان دور در شهر فریدونكنار دایر شد كه لاشه پرندگان زمستان گذری كه با ابراز غیرقانونی شكار می شوند در این بازار سوداگری می شود.
سالانه 150 گونه از پرندگان زمستان گذران با جمعیت یك میلیون و 500 هزار بال به تالاب و آبگیرهای مازندران برای زمستان گذرانی پناه می آورند كه طبق آمار رسمی حداقل 250 تا 300 هزار بال از این پرندگان توسط شكارچیان مجاز و غیر مجاز صید می شوند.
خبرنگار :حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654