تهران- ایرنا- عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران درباره برخی گزارش ها مبنی بر نقش عربستان در اعمال قوانین ضددامپینگ درباره كالاهای صادراتی پتروشیمی ایران به هند و سایركشورها، گفت: نمی توان به طور قطعی این ادعا را اثبات كرد، اما بی تاثیر نمی تواند باشد.

سیدحامد واحدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره وضع قوانین ضددامپینگ (ضدرقابت مكارانه) بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران، افزود: در هند همچنان قوانین ضددامپینگ بر صادرات محصولات پتروشیمی اعمال می شود، این در حالی است كه قوانین ضددامپینگ درباره صادرات شركت های عربستانی، برداشته شده است.
دامپینگ به معنای فروش كالایی در یك بازار خارجی ارزان تر از كالای تولید داخل آن كشور است.
وی به اقدام های انجام شده برای پیگیری رفع قوانین ضددامپینگ در خارج از كشور اشاره كرد و ادامه داد: عربستان از طریق لابی گری و رایزنی توانست، ضددامپینگ درباره محصولات خود را بردارد.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران بیان داشت: اكنون سه صادركننده عمده محصولات پتروشیمی به هند، كشورهای عربستان روسیه و ایران هستد كه تنها علیه ما ضددامپینگ اعمال می شود.
واحدی تاكید كرد، نامه نگاری ها و تلاش های گسترده ای برای رفع قوانین ضد دامپینگ در هند انجام داده ایم.
به گزارش ایرنا، ایران در سال گذشته بیش از 46 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید كرد كه حدود ١٩ میلیون تن آن صادر شده است.
در زمان تحریم، بسیاری از بازارهای صادراتی ایران از دست رفت و رقیبان بین المللی و منطقه ای جای ایران را در بازار جهانی پتروشیمی گرفتند.
ایران پیش از تشدید تحریم ها، بخشی از محصولات پتروشیمی تولیدی را به اروپا و آمریكا صادر می كرد، اما با آغاز روند تحریم ها، بازار صادراتی ایران در این مناطق نیز در اختیار كشورهای رقیب قرار گرفت.
همچنین در زمان تحریم، در روند انتقال درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای آسیایی و آفریقایی نیز مشكلاتی وجود داشت كه این موضوع نیز تاثیر منفی بر میزان صادرات به بازارهای سنتی در آسیا و كشورهای منطقه برجای گذاشته بود.
اما با اجرایی شدن برجام، موانع همكاری با شركت های بین المللی برطرف و شرایط برای احیای بازارهای صادراتی ایران در آسیا، اروپا، آمریكا، اقیانوسیه و آفریقا فراهم شده است.
از جمله موانع پیش روی بازگشت شركت های ایرانی به بازارهای جهانی، رقابت مخرب شركت های ایرانی در بازارهای جهانی است به طوری كه برخی شركت های داخلی با هدف خارج كردن سایر شركت های ایرانی، اقدام به ارزان فروشی محصولات در بازار سایر كشورها می كنند كه این رقابت مخرب منجر به وضع قوانین ضد دامپینگ علیه محصولات كشورمان شده است.
البته پیش از این برخی گزارش ها و ادعاها مبنی بر لابی گری عربستان در وضع قوانین ضددامپینگ علیه صادرات محصولات كشورمان در تركیه و سایر كشورها منتشر شد.
اكنون عربستان، مهم ترین رقیب ایران در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.
اقتصام**2022**1561**خبرنگار:میثم طاهری** انتشاردهنده: مژگان توانا