ساري - ايرنا - اركستر فيلارمونيك سونات پس از 35 سال به رهبري محسن بافنده بياد هنرمند فقيد استاد احمد محسن پور 30 دي ماه در ساري مي نوازد.

محسن بافنده روز يكشنبه در گفت و گو با ايرناافزود: در اين كنسرت موسيقي، آلبوم موسيقي مازندراني با تنظيم و اركستراسيون محمد رضا درويشي اجرا مي شود.
وي افزود: ملودي هاي اين اركستر در سال 1359و 60توسط زنده ياد محسن پور اجرا و بوسيله استاد محمد رضا درويشي براي اركستر تنظيم شد.
بافنده گفت: زنده ياد محمدرضا لطفي، حميد متبسم، علي‌اكبر شكارچي، جمشيد عندليبي، بيژن كامكار، پشنگ كامكار و... از نوازندگان اين اثر در آلبوم ضبط شده آن در سال 1360 هستند.
وي با بيان اينكه اين ملودي ها از سال 1360به بعد اجرا نشد، خاطر نشان كرد: اجراي اين قطعات گذشته از حالت نوستالژيك، با حالت اركسترال مي تواند جذابيت خاصي براي مخاطبان داشته باشد.
وي شمار نوازندگان اركستر مذكور را 55تن برشمرد و گفت: ابو الحسن خوشرو، پرويز سياه دشتي، نور الله عليزاده، غلامرضا رضايي و محمود شريفي خوانندگان، بهنام فضلي كنسرت مايستر و جمال محمدي سوليست (تكنواز) كمانچه كنسرت مذكور هستند.
در چينش نوازندگان در اركستر، ويولنيست سمت راست 'كنسرت مايستر' ناميده مي شود كه پس از رهبر از بالاترين مقام در اين تشكل موسيقي برخوردار بوده و مسئوليت ساير نوازندران ويولن به عهده اوست.
كنسرت فوق در سي ام ديماه سال ‌جاري به مدت 2شب در سالن آمفي‌تئاترهلال احمر ساري برگزار مي‌شود.
بافنده متولد 1364از سال 1376با نوازندگي گيتار كلاسيك و پيانو به دنياي موسيقي راه يافت و با كارشناسي ارشد آهنگسازي دانش آموخته شد.
وي همچنين در چهاردوره در جشنواره فجر و جشنواره مقاومت حائز رتبه برتر شد.
استاد احمد محسن‌پور قاديكلايي يكم اسفند‌ماه سال ۱۳۲۴ در روستاي قاديكلا از توابع شهر قائم شهر مازندران به دنيا آمد.
وي از دوران كودكي به كمك پدرش با ساز للـه‌وا (ني محلي) آشنا شد و بعدها به نواختن سازهاي فلوت و ني‌لبك روي آورد.
او در كودكي به دليل بيماري بينايش را براي هميشه از دست داد اما اين هنر را با نوازندگي ويولن ادامه داد و براي اين كار مدتي نزد نور محمد طالبي به نواختن اين ساز پرداخت و سپس كتاب‌هاي دوره‌ هنرستان و رديف صبا را نزد استادان آن زمان آموخت.
محسن پور پس از اتمام دوره ويولن ،ساز كمانچه را به دليل محلي بودنش برگزيد.
او در سال ۵۳ ـ ۱۳۵۲ عضو گروه محلي راديو ساري شد و در سال ۱۳۵۴ به اركستر ملي فرهنگ و هنر مازندران پيوست. سپس در سال ۱۳۵۶ سرپرست گروه موسيقي محلي اداره فرهنگ و هنر آن زمان شد، كه سرپرستي‌اش را تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد.
زنده ياد محسن پور در سال ۱۳۶۴ با وجود نابساماني وضعيت موسيقي كشور، تصميم به تاسيس فرهنگ‌خانه مازندران گرفت تا بتواند به آموزش و اشاعه‌ موسيقي و همچنين پژوهش درباره‌ موسيقي مازندران و حفظ و نشر آن بپردازد.
استاد محسن‌پور نقش ويژه‌اي در احياي موسيقي مازندراني ايفا كرد به طوري كه در زمان حياتش بيش از صد و سي ساعت از موسيقي نواحي مختلف مازندران زير نظر او گردآوري شد. بخش كوچكي از اين ضبط‌ها در سال ۱۳۷۶ در آلبوم «انجمن موسيقي ايران» در قالب 6نوار كاست منتشر شد.
او همچنين با بنيان گذاري گروه موسيقي 'شواش' در سال ۱۳۶۷ نقش به سزايي در اشاعه‌ موسيقي مازني در سراسر كشور داشت.
وي كنسرت‌هايي را نيز در خارج از ايران در معرفي موسيقي مازندراني برگزار كرد و سر انجام در صبح روز چهارشنبه ۳۰ دي‌ماه ۱۳۹۴ در اثر ابتلاء به سرطان و در سن ۷۰ سالگي دار فاني را وداع گفت.
به گزارش ايرنا نخستين مراسم سالگرد استاد محسن پور با حضور هنرمندان كشوري و استاني در برگزار مي شود.
خبرنگار: زهره كرمي**انتشار دهنده: سيد محسن حسن نيا
7330/1899