به گزارش ايرنا، سال 1373 در آستانه احداث خط دوم راه آهن سراسري تهران - مشهد فرماندار وقت سبزوار تقاضاي اتصال سبزوار به شبكه ريلي كشور را به وزارت راه و ترابري ارائه كرد و اين موضوع توسط نمايندگان سبزوار در مجلس شوراي اسلامي نيز مورد تاكيد قرار گرفت.
در آن زمان موضوع عبور راه آهن از كنار شهر سبزوار مورد توجه وزارت راه و ترابري قرار نگرفت و به جاي عبور خط دوم از سبزوار گزينه ايجاد يك مسير از ايستگاه سلطان آباد تا سبزوار توسط مديرعامل شركت 'مهندسان مشاور مترا' زير نظر راه آهن جمهوري اسلامي مطرح شد.
بدنبال طرح اين موضوع به پيشنهاد و با پيگيريهاي مستمر نمايندگان وقت مجلس شوراي اسلامي، هيأت امناء راه آهن سبزوار متشكل از معتمدان و روساي ادارات سطح شهرستان ايجاد شد.
سال 1375 جلسه اي بين وزارت راه و هيأت امناء برگزار و در اين نشست توافق شد با مشاركت عمومي و گسترده مردم و پرداخت حقوق يك يا چند روز كارمندان و صاحبان صنايع و مشاغل، هزينه مطالعات مرحله نخست طرح راه آهن سبزوار تأمين شود.
سال 1380 قرارداد مطالعات مرحله دوم طرح راه آهن سبزوار شركت مترا زير نظر شركت راه آهن جمهوري اسلامي منعقد شد و سه سال بعد تمام مراحل مطالعاتي و اسناد مناقصه توسط شركت مترا تهيه شد و به تاييد وزارت راه و ترابري رسيد و بر اين اساس در رديف راه آهنهاي احداثي با مشاركت بخش خصوصي از سال 1383 طرح داراي رديف بودجه اجرايي شد.
اين طرح به طول 45 كيلومتر از ايستگاه سلطان آباد به صورت يك دستك آغاز و در مسير روستاي ايزي با استقرار يك ايستگاه به پايان مي رسد.
همچنين با پيگيري نمايندگان مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي و موافقت وزارت راه و شهرسازي اين دستك به راه آهن سراسري شمال - جنوب از مسير ايستگاه كاشمر متصل مي شود.
با وجود تلاشها در سال 1385 اجراي اين طرح به دليل نبود اعتبارات با تاخير آغاز شد و روند كندي را طي كرد اما از سال 1390 با تلاش نمايندگان وقت مجلس شوراي اسلامي طرح با سرعت بيشتري مسير خود را آغاز كرد.
* ضرورت احداث راه آهن در سبزوار
يك كارشناس حمل و نقل در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در مورد اهميت احداث طرح راه آهن سبزوار گفت: راه آهن از مهمترين زير ساختهاي توسعه يك منطقه در زمينه صادرات محصولات و جا به جايي مسافر است.
محمود منتجمي افزود: افزايش ايمني، كاهش آلودگي زيست محيطي و مصرف انرژي پايين نسبت به حمل و نقل جادهاي از مزيت هاي حمل و نقل ريلي است.
وي ادامه داد: همچنين افزايش سرعت انتقال بار و مسافر از ديگر مزيتهاي ايجاد راه آهن در يك منطقه است.
او گفت: سبزوار يك شهر بازرگاني، كشاورزي، معدني و صنعتي در استان خراسان رضوي محسوب مي شود و وجود راه آهن مي تواند روند صادرات كالا و محصولات معدني و كشاورزي اين شهرستان را شتاب بخشد.
وي افزود: گراني حمل و نقل هوايي و نارسايي شبكه حمل و نقل جادهاي به ويژه ضريب ايمني پايين راهها و افزايش سرعت و بهبود امكانات رفاهي قطارها موجب شد تا دولت نسبت به سرمايهگذاري و توسعه شبكه ريلي بيش از گذشته اقدام كند.
اين كارشناس حمل و نقل ادامه داد: در گذشته طرح ايستگاه راه آهن سبزوار تنها به عنوان يك دستك از ايستگاه سطان آباد در شهرستان خوشاب به اين شهرستان مطرح بود كه با توجه به پيگيريها و اتصال طرح به شبكه ريلي سراسري زمينه براي توسعه صادرات و افزايش جابه جايي مسافر فراهم مي شود.
وي گفت: اگر اين طرح تنها به عنوان يك دستك اجرا مي شد احتمال استقبال سرمايه گذاران و بازرگانان براي صادرات محصولاتشان از اين طريق بسيار ضعيف بود.
* تخصيص 200 ميليارد ريال توسط دولت يازدهم
فرماندار ويژه سبزوار نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد، وزارت راه و شهرسازي توجه ويژه اي به طرح راه آهن سبزوار داشت بطوري كه در دو سال گذشته بيش از 200 ميليارد ريال براي اجراي اين طرح اعتبار تخصيص داده شد.
احمد برادران افزود: اين در حالي است كه دولت گذشته توجهي چنداني به طرح راه آهن سبزوار نداشت و بر اساس مستندات موجود از سال 1389 تا اوايل سال 1393 كمتر از 30 ميليارد ريال اعتبار به اين طرح اختصاص يافت.
وي ادامه داد: اين ميزان اعتبار نيز به صورت قطره چكاني و بلندمدت در اختيار پيمانكار قرار گرفت بطوري كه مدتي به دليل نبود اعتبارات طرح با تعطيلي روبه رو شد.
فرماندار سبزوار به پيشرفت 55 درصدي راه آهن سبزوار اشاره و بيان كرد: با پيگيري نمايندگان شهرستان در مجلس شوراي اسلامي اعتبار اين طرح در لايحه بودجه سال آينده 220 ميليارد ريال پيش بيني شد كه اميد است با تحقق اين امر تكميل عمليات زيرسازي راه آهن در سبزوار شتاب گيرد.
وي گفت: هم اينك تملك هشت كيلومتر از زمين مسير راه آهن باقي مانده است كه در دستور كار قرار دارد. از 37 كيلومتر مسير بين دو ايستگاه 50 درصد آماده ريل گذاري و عمليات 'بالاست' است و در 50 درصد باقيمانده عمليات خاكي تمام شده و عمليات فني در حال انجام است.
برادران افزود: با توجه به تغيير مسير طرح به سمت روستاهاي ايزي و خيرآباد از توابع بخش مركزي شهرستان سبزوار حدود 30 هكتار زمين زير كشت اين روستاها در اين مسير قرار دارد.
وي ادامه داد: پس از مشخص شدن مالكان و ارزشگذاري زمينها و پرداخت هزينه آن روند تحويل زمين به پيمانكار جهت ساخت ايستگاه در محدوده روستاي ايزي انجام مي شود.
فرماندار سبزوار گفت: سبزوار از معدود شهرستانهاي استان است كه ظرفيتهاي هوايي، جاده و ريلي را در خود جاي داده كه اين موضوع در توسعه اقتصادي خراسان و شرق كشور نيز موثر است.
* طرح اتصال راه آهن سبزوار به شبكه ريلي شمال - جنوب
نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: احداث راه آهن از مهمترين مطالبات مردم اين منطقه است كه سالها به دليل بي توجهي مسئولان گذشته محقق نشد.
رمضانعلي سبحاني فر افزود: در سال 1392 و با روي كار آمدن دولت يازدهم موضوع تكميل طرح راه آهن سبزوار مورد توجه وزارت راه و شهرسازي قرار گرفت.
وي ادامه داد: براي تكميل اين طرح هزار و 300 ميليارد ريال اعتبار نياز است كه با دستور وزير راه و شهرسازي قرارداد خريد ريل خط آهن سبزوار در دست پيگيري و انعقاد است.
او گفت: از مجموع 45 كيلومتر طول طرح راه آهن سبزوار 15 كيلومتر در محدوده شهرستان سبزوار و شهر سلطان آباد تكميل نشد كه با توجه به اختصاص 150 ميليارد ريال از محل اسناد خزانه اسلامي براي پرداخت مطالبات پيمانكار روند تكميل طرح در اين بخش نيز سرعت مي گيرد.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي افزود: در بودجه سال 1396 اعتبار اين طرح از 23 ميليارد ريال با افزايش 10 برابري به 220 ميليارد ريال رسيد.
وي با بيان اينكه يكي از مهمترين اهداف پروژه اتصال اين طرح به راه آهن سراسري شمال به جنوب است گفت: با اجراي اين طرح زمينه براي اتصال راه آهن سبزوار به خط سراسري خواف در آينده نزديك فراهم ميشود.
سبحاني فر ادامه داد: طرح اتصال خط سبزوار به خط آهن ايران - افغانستان نيز مصوب شد كه اين طرح از طريق فاينانس و يا تامين اعتبار از طريق صندوق توسعه ملي اجرا مي شود.
وي با اشاره به آغاز عمليات اجرايي ساخت ايستگاه خط آهن سبزوار - خوشاب گفت: اين ايستگاه به صورت دو منظوره باري و مسافري ساخته ميشود.
مركز شهرستان 320 هزار نفري سبزوار در فاصله 230 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: جواد پورسخاوت **منتشركننده: حسين كريم زاده
8144/7500/1858
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
سبزوار- ايرنا- موضوع اتصال سبزوار به شبكه ريلي كشور كه از سال 1372 با انتقال درخواستهاي مردمي آغاز شد با فعاليت دولت تدبير و اميد وارد مرحله جديدي شده است.