به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین قوامی، عصر یكشنبه در آیین اختتامیه سیزدهمین كنفرانس بین المللی روابط عمومی درباره تاثیر رسانههای نوین در تولید محتوا گفت: روابط عمومیها باید خواندن، نوشتن و زبان بدن را بدانند و نگرش آْنها در مورد مسائل مختلف اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: در سازمانی كه روابط دو طرفه نباشد، نمی توان انتظار داشت كه پاسخ مناسبی به مشتری بدهد نوع فرهنگ سازمان الگوی روابط عمومی سازمان را شكل میدهد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اجزای پیام گفت: پیام شامل اجزایی چون عنصر ساخت كد، محتوا و نحوه ارائه است.
قوامی افزود: در ارتباطات مختلف ساختهای مختلف را میتوان به كار برد و تغییر در ساخت تغییر در محتوا را در پی دارد.
این استاد علوم ارتباطات ادامه داد: در روابط عمومی با ارائههای متفاوت میتوان تاثییرگذاری متفاوتی داشت برای مثال خبرنگاران میتوانند خبرهای مختلفی را از یك خبر با نحوه ارائه متفاوت ایجاد كنند.
قوامی با اشاره به كدگذاری در پیام هم گفت: كدگذاری ارتباط تنگاتنگی با رسانه دارد و برای مثال كدگذاری در رادیو به صورت صوت است.
به گفته وی روابط عمومیها نمیتوانند پیام و رسانه را از هم جدا كنند، زیرا این دو لازم و ملزوم یكدیگر هستند.
این كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به جایگاه و نقش تاثیر گذار روابط عمومی ها در جامعه، گفت: روابط عمومی ها با برقراری ارتباط دوسویه میان مردم و سازمانها و تولید محتوا می توانند پیام را كامل و دقیق به جامعه هدف منتقل كنند.
** توجه به نیاز مخاطب هنر اصلی روابط عمومی هاست
در ادامه این مراسم یك مدیر موفق در برقراری روابط عمومی و ارتباطات دوسویه میان مخاطب و جامعه هدف گفت: حضور پرقدرت یك سازمان در ایفای شرح خدمات راهكارهای متفاوتی را می پسندد و یك مدیر ارشد روابط عمومی در كشور ایران با مشكلات فراوانی بابت ارزیابی افراد و رسانه ها مواجه است.
حسین كاشانی در سیزدهمین كنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در هتل المپیك با اشاره به اینكه همه افراد جامه ما با فلسفه عیدی و هدیه آشنا هستند گفت: در روزگار قدیم در ماه های آخر سال همیشه با پیدا كردن یك دسته پول نو همراه بود جهت عیدی سال نو و این هدیه با فواید و بركت در زندگی مردم عجین شده بود.
وی افزود: بطور مثال ما درماه های قبل از سال جدید به دنبال پاكت های زیبا و مقدار بی شماری از پول های نو برای دادن عیدی بودیم و این تا به حال ادامه دارد در ایران هم تا همین سال های اخیر بیشتر به جهت پس انداز و پشتوانه، پول را بهترین هدیه می دانستند، ولی با تغییر سلیقه های مردم و پایین آمدن ارزش واحد ریال پیشنهاد در این است كه با انتخاب یك كالای سودمند و جدید در عین صرفه هزینه از اطرافیان تقدیر و تشكر لازم انجام می شود.
مدیر شركت دنیای اشانتیون ادامه داد: این روزها تهیه هدیه مناسبی كه مخاطبتان از ته دل دوست بدارد كار سختی است موضوع كارایی یك هدیه خوب امر بسیار مهم و روانشناختی برای یك مدیر متخصص در تهیه امور هدایا می باشد.
كاشانی اظهار داشت: امروز باید بیش از پیش علایق و نیازهای دور از دسترس مخاطبینتان توجه كنید زیرا تناسب زمان، فصل و مناسبت تهیه یك كادوی كاربردی را نباید از نظر دور داشت.
وی خاطرنشان كرد: تا به حال از دست یك باغبان محلی یك نارنج خوش رنگ و خوشبو وزیبا را هدیه گرفته اید در آن زمان چه حسی را داشته اید.
به گفته كاشانی از تكرار خرید هدیه آنچه با سلیقه افراد سنجیده می شود و در آن سایز و رنگ دخیل هستند پرهیز نمایید و این در آقایان بیشتر به چشم می خورد چون توانایی خرید در آنها كمی متفاوت تر است .
مدیر شركت دنیای اشانتیون با اشاره به تاثیر گذاری روابط عمومی خوب در جذب مخاطبان و برقراری ارتباط گسترده برآنچه نوآوری و كم اطلاعی از آن باعث عدم خریدشان تا به امروز برای شما شده برای دیگر افراد هم همین كم اطلاعی باعث عدم تهیه اش می شود و این موضوع مهمی است برای تهیه كادویی كه در نظر اول جلب توجه كند.
كاشانی اظهار داشت: روابط عمومی های خوب و مشتری مدار می توانند متوجه شوند كه مشتری واقعی ما كیست و وظیفه ما نسبت به آنها چیست؟
وی پرسش دوم را ماموریت واقعی سازمان ما چیست و می خواهد در این مسیر به كجا برود ، مطرح كرد و گفت: طرح و نقشه امسال شما برای تاثیر گذاری بیشتر روی مخاطبین تان چیست؟
كاشانی تصریح كرد: پرسش مهم در این جا این است كه با محتواترین كاری كه در گسترش ارتقای روابط عمومی انجام داده اید چه بوده و انتخاب شما به عنوان روابط عمومی چیست ؟
به گفته وی اغلب وقتی با نگاهی انتقادانه به خطاهای رفتاری دیگران می نگریم با انسان های غیرمنطقی و پراشتباهی مواجه می شویم كه خیلی از ما در امور جاری زندگی شان موفق تر بوده و هستند ' چرا ' ؟
مدیر شركت تبلیغاتی و خدماتی گفت: زمانی كه خود را از رقبای دیگر متمایز می كنید، آن گاه مشتری نیز با شما همانند طلایی درخشان و كمیاب رفتار می كند ونه هوایی بی رنگ و بو كه همه جا به فراوانی یافت می شود. برای آن كه مانند طلا بدرخشید، چاره ای ندارید جز آن كه خود را متمایز كنید تا بدرخشید.
كاشانی گفت: بازار همیشه بزرگ تر از كسب و كارهاست زیرا در هر لحظه از زمان، صدها عامل گوناگون از درون و بیرون به بازار شكل می دهند كه برآیندشان باعث می شود، بازار به هر سویی حركت كند باید در هر لخظه خود را با ضرب آهنگ بازار هماهنگ كنید و هرگز فریب موفقیت های گذشته تان را نخورید.
به گفته وی بازار اقیانوسی پرتلاطم است و به جای آنكه در برابر موج هایش ایستادگی كنید، بهتر است موج سواری بیاموزید تا همیشه بر قله ی امواج بایستید.
** در فضای رقابتی نباید منفعل بود
در ادامه این مراسم مدیرگروه علوم نوین رسانه دانشكده ارتباطات صداوسیما نیز درباره محتوای پیام و سواد رسانهای اشاره كرد و گفت: اگر در حوزه روابط عمومی منفعل باشیم، فضای رقابتی را از دست میدهیم.
سید بشیر حسینی اظهار داشت: روابط عمومی به عنوان مدافع منافع سازمانها شناخته شده است و مردم به روابط عمومیها اعتماد نمیكنند زیرا از نظر آنها مدیران سازمان هر آنچه كه به نفعشان باشد انجام میدهند.
وی با اشاره به اینكه روابط عمومی به سمت شهروندی شدن رفته است،گفت: به این معنا كه مردم تمامی اخبار را در اختیار دارند روزنامهها نیز امروزه جایگاه خبر رسانه خود را از دست دادهاند و به سمت تحلیل محور شدن رفتهاند.
این استاد دانشگاه ارتباطات همچنین با اشاره به فرهنگ آكسفورد، گفت: فرهنگ آكسفورد هر سال كلمهای را به عنوان كلمه سال انتخاب میكند و در پایان سال 2016 نیز كلمه پسا حقیقی را انتخاب كرده است.
وی با اشاره به معنای كلمه پسا حقیقی گفت، این كلمه بیانگر وضعیتی است كه افكار عمومی بیشتر از آن كه تحت تاثیر واقعیتها باشد متاثر از احساسات و نظرات شهروندان است.
حسینی با اشاره به مدلهای مختلف علوم ارتباطات، اظهار داشت: علم ارتباطات شامل فرستنده، گیرنده، پیام، كانال (رسانه) و فرهنگ است.
وی با اشاره به فرسایش حاكمیت ملی گفت: امروز حاكمیت بالا به پایین كاهش پیدا كرده است و مردم میتوانند با در اختیار داشتن رسانههای فردی قدرتمند شوند. این مسئله را در حوزههای سیاسی و اجتماعی كشورها میتوان مشاهده كرد.
مدیرگروه علوم نوین رسانه دانشكده ارتباطات صداوسیما با اشاره به ضرروت برخورداری از سواد رسانهای گفت: سواد رسانهای مجموعهای از خوانش و نگارش رسانهای است. سواد رسانهای بهرهمندی از توانایی تجزیه و تحلیل و تفكر انتقادی، تفكر خلاق و تولید است.
حسینی در خاتمه گفت: امروزه یك روابط عمومی پیشرو و پیوسته كه همراه با استفاده از توان عمومی است، پاسخگو خواهد بود.
به گفته وی امروزه مردم تصمیم میگیرند از چه راهی و در چه زمانی، چه مطالبی را دریافت كنند، زیرا رسانههای فردی گسترش پیدا كرده است. مردم انتظاردارند كه روابط عمومیها چشم سومشان باشند. روابط عمومی هر چه به مردم نزدیكتر شود كارآمدتر خواهد بود.
فراهنگ* خبرنگار: علی اكبر قزوینیان * انتشار: طاهره نبی اللهی
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
تهران - ایرنا - كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با بیان اینكه هر رسانهای ظرفیت خاص خود را برای انتقال پیام دارد، گفت: نوآوری و خلاقیت در رسانه و روابط عمومی باعث بالا رفتن كیفیت پیام و غنای آنها خواهد شد.