تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

یزد-ایرنا- خبرهای كوتاه از مناطق مختلف استان یزد

* كاهش بارش 92 و نیم درصدی در میبد
مدیرعامل شركت سهامی آب منطقه ای یزد گفت:در شهرستان میبد از ابتدای سال آبی تاكنون تنها 2 و نیم میلیمتر بارش داشتیم و 92 و نیم درصد كاهش بارش نسبت به دراز مدت داشته است.
محمدمهدی جوادیان زاده روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد:باید با مدیریت و بهینه سازی مصرف این شرایط بحرانی را پشت سربگذاریم و ازمنابع آبی به گونه ای برداشت كنیم كه هم برای ادامه حیات و آبادانی نسل حاضر نیز آبی وجود داشته باشد .
وی گفت :در شهرستان میبد از تعداد 82 حلقه چاه موجود 43 میلیون متر مكعب از منابع آب زیرزمینی برداشت می شود كه از این مقدار 39 میلیون مترمكعب متعلق به بخش كشاورزی است كه حجم زیادی از تخلیه آبخوان را تشكیل می دهد و مابقی در بخش صنعت و شرب مصرف می شود .
جوادیان زاده صرفه جویی درمصرف آب را مهم خواند و اظهار امیدواری كرد:با خاموشی های 15 روزه صرفه جویی مناسبی اتفاق بیافتد تا در طول زمستان كمبودها را جبران و به حد نرمال برسیم .
با اشاره به آغازخاموشی زمستانی چاههای كشاورزی در سطح استان گفت:برای مدیریت بهینه مصرف آب دربخش كشاورزی این برنامه ریزی از آبان ماه درشهرستان های استان آغازشده است.
جوادیان زاده با اظهار تاسف از وضعیت كم بارش درسال آبی دراستان گفت:از ابتدای سال آبی تاكنون به طورمتوسط دركل استان 7.5 میلیمتر بارش داشتیم كه نشان می دهد 82 درصد بارش نسبت به درازمدت كاهش پیدا كرده است و امیدواریم با پیش بینی هایی كه شده است دشت هایمان را از وضعیت بحرانی كه به علت افت سالیانه منابع آبهای زیرزمینی اتفاق می افتد نجات بدهیم.
7548 / صفیه امامی میبدی **
****
* تاكید بر جلوگیری از تغییر كاربری اراضی زراعی و باغی اشكذر
یزد ـ ایرنا ـ مدیر جهاد كشاورزی اشكذر گفت: : بمنظور تداوم تولید و حفظ محصولات كشاورزی قانون حفظ كاربری اراضی زراعی و باغی از سوی جهاد كشاوری اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، عباس بشارتی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان اشكذر افزود :اگر اراضی كشاورزی اعم از زراعی و باغی در خارج از محدوده طرحهای هادی روستایی و محدوده قانونی شهر ها و شهرك ها قرار گرفته باشد هر گونه ساخت و سازی با هر عنوانی باید با اخذ مجوز از سوی جهاد كشاورزی صورت گیرد در غیر این صورت پرونده ای برای متخلف صادر و به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.
مدیر جهاد كشاورزی اشكذر یا آور شد: دستگاه هایی كه نسبت به خدمات زیر بنایی ساخت و سازها اعم از گاز ، آب ، برق و تلفن بدون مجوز اقدام نمایند متخلف شمرده شده كه در مرحله اول به مدت شش ماه تا یك سال محكوم به انفصال از خدمات دولتی و در صورت تكرار این انفصال به دائم خواهد شد.
وی افزود: چنانچه شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها بدون مجوز تغییر كاربری كه توسط كمیسیون تشكیل شده درجهاد كشاورزی مجوزی را صادر نمایند به تشخیص دادگاه های صالحه ضمن ابطال مجوزبه جزای نقدی یك تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغی به قیمت روز زمین محكوم می گردند.
مركز شهرستان اشكذر در 20 كیلومتری استان یزد قرار دارد.
7546/ خبرنگار : سعیده السادات خاتمی **
*****
* برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مهریز
مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان اجرایی و فرهنگی ، خانواده معظم شهدا و قشرهای مختلف مردم ولایتمدار مهریز در مسجد آل احمد برگزار شد.
به گزارش ایرنا ، در این مراسم كه از طرف ستاد مراسم مهریز برگزار شد روحانیون در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر نقش ایشان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره كردند.
بیان خدمات موثر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به انقلاب اسلامی و همراهی جدی و همیشگی ایشان با بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز مورد تاكید قرار گرفت.
همچنین در این مراسم معنوی به لزوم همدلی تمام نیروهای انقلابی درون نظام تحت زعامت رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و تكیه بر ارزش های الهی تا تحقق آرمان جمهوری اسلامی تاكید گردید.
همچنین مشابه این مراسم در برخی از محلات شهرستان مهریز در شهر و مناطق روستایی بخش مركزی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم ولایتمدار و هیات های عزاداری بنحو باشكوهی برگزار شد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ، یكشنبه شب در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیك گفت و به ملكوت اعلی پیوست.
پیش از این امام جمعه یزد، استاندار استان یزد و سایر مسوولان، نهادها و تشكل های این استان با صدور بیانیه هایی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفته بودند.
شهرستان مهریز در 30 كیلومتری یزد قرار دارد.
7536/ خبرنگار:كاظم سبحان زاده**انتشار
***
*كشف سه هزار و 220قلم انواع پوشاك قاچاق
رئیس پلیس آگاهی یزد از كشف سه هزار و 220 قلم انواع پوشاك قاچاق در این استان خبر داد.
به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ حسین رضایی گفت: ماموران انتظامی یزد هنگام كنترل محورهای ورودی استان به یك دستگاه تریلر ولوو مشكوك شدند و آن را متوقف كردند.
وی با بیان اینكه در بازرسی از این تریلر این تعداد انواع پوشاك قاچاق به ارزش یك میلیارد و 300 میلیون ریال كشف شد، افزود: یك متهم نیز در این رابطه دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شد.
رئیس پلیس آگاهی استان یزد خاطرنشان كرد: این محموله قاچاق كه شامل انواع پوشاك بود، تحویل گمرك استان یزد شد.
رضایی گفت: مردم باید در صورت اطلاع از انتقال انواع قاچاق به استان مراتب را برای بررسی و اقدام شایسته به پلیس 110 یزد منعكس كنند تا اقدام لازم انجام شود.
استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مركز كشور و در مسیر كریدور شمال - جنوب از استان های هدف و مسیر انتقال كالای قاچاق است.
7536/ دریافت كننده: كاظم سبحان زاده**
****
* برگزاری سومین المپیاد ورزشی در یزد
معاون توسعه ورزش اداره كل ورزش و جوانان یزد گفت: سومین المپیاد ورزشی در بهمن و اسفندماه امسال در بخش آقایان و بانوان در این استان برگزار می شود
به گزارش خبرنگار ایرنا ، ابوالفضل كارگر روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری المپیاد ورزشی یزد افزود: این المپیاد در بخش آقایان در رشته های والیبال ، دوومیدانی ، شنا ، بدمینتون ، اسكیت ، تنیس روی میز ، ژیمناستیك ، تیراندازی با كمان ، تكواندو ، پهلوانی و زورخانه ای ، دوچرخه سواری و هندبال برگزار می شود.
وی ادامه داد: بانوان ورزشكار استان نیز در رشته های والیبال ، دوچرخه سواری ، شنا ، بدمینتون ، اسكیت ، تنیس روی میز ، ژیمناستیك ، تیراندازی با كمان ، كاراته ، كشتی و شمشیربازی با هم به رقابت می پردازند.
این مسئول اظهار داشت: با توجه به محصل بودن اكثر این نوجوانان رقابت های این دوره در روزهای پجشنبه و جمعه هر هفته برگزار می شود كه با وجود نیروهای متخصص در هر منطقه این دوره از رقابت ها در بالاترین سطح ممكن برگزار خواهد شد.
كارگر افزود: امیدواریم تا استعدادهای نخبه شهرهای مختلف استان یزد را از دل این المپیاد كشف كرده تا برای آن ها در سال های بعد برنامه ریزی اصولی انجام شود.
وی گفت: این مسابقات زمینه ساز شناسایی چهره‌های نخبه ورزشی است كه در آینده در میادین مختلف از جمله بازی های آسیایی و المپیك برای كشور و استان افتخارآفرین باشند.
این مسئول افزود: روسای اداره های ورزش و جوانان شهرستان ها و مسئولان هیات های ورزشی شركت كننده در این المپیاد با تعامل و همكاری در برگزاری خوب و باشكوه این فعالیت مهم ورزشی تلاش كنند.
كارگر گفت: سعی داریم با برگزاری با شكوه این دوره از رقابت ها، استعدادهای پنهان ورزش را برای تضمین آینده ورزش استان كشف و تربیت كنیم.
استان یزد 47 هیات ورزشی و 60 هزار ورزشكار سازماندهی شده دارد.
7536/ خبرنگار:كاظم سبحان زاده**
****
* تاكید فرماندار بافق بر صیانت آثار تاریخی
فرماندار بافق بر لزوم حفاظت از میراث گذشتگان،صنایع دستی و فراهم سازی زمینه جذب گردشگر به این شهرستان تاكید كرد.
محمد زاده رحمانی روز پنجشنبه در حاشیه نشست احیای آثار تاریخی بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهرستان با داشتن مناطق بكر طبیعی، مردم مهمانپذیر و آثار ارزشمند تاریخی – فرهنگی، می تواند بیش از این رشد یافته و در زمینه توسعه صنعت گردشگری با محوریت امام زاده عبدالله(ع) سرآمد دیگر شهر های استان شود.
فرماندار بافق با بیان اینكه توسعه اجتماعی در سایه توجه به مسائل میراث فرهنگی میسر خواهد شد گفت: مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نقش پر اهمیتی در صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی دارد بنابراین باید با توجه به اهمیت موضوع، به تبیین و جایگاه بخشی در حوزه میراث فرهنگی پرداخته و با یك عزم ملی و احساس مسئولیت اجتماعی در جهت انتقال میراث گذشتگان به نسل آینده تلاش كند.
وی اجرای طرح های مشاركتی با شهرداری در حوزه شهری و دهیاری ها در حوزه روستایی را از تصمیم های خوب این نشست عنوان كرد و افزود: در این نشست همچنین ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بافق یكی دیگر از مهمترین خواسته ها بود كه مقرر شد با فوریت پیگیری شود.
فرماندار بافق اضافه كرد: با پیگیری برای اجرایی شدن این تصمیمات، بخصوص اجرای طرح های مشاركتی، یقینا در كوتاه مدت شاهد تحول در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان خواهیم بود.
شهرستان بافق بیش از 200 اثر تاریخی دارد كه 41 مورد آن در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسبده است.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 كیلومتری مركز استان یزد قرار دارد.
7543 خبرنگار: اصغر عسكری**
****
* 10وقف جدید در ابركوه ثبت سامانه كشوری شد
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ابركوه گفت: در 9ماهه نخست امسال 10 وقف جدید این شهرستان در سامانه كشوری به ثبت رسیده است .
سید محسن ابطحی روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این موقوفه ها شامل 6 قطعه زمین با وسعت 2هزار و 723مترمربع ، یك باغ به وسعت هشت هزار و 400مترمربع و سه باب منزل مسكونی به مساحت 924مترمربع است.
وی با بیان اینكه در مجموع ارزش ریالی این موقوفه ها بیش از 17 میلیارد ریال بر/اورد شده ، افزود : در سه سال اخیر30 وقف جدید در سامانه اداره اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.
ابطحی با اشاره به اینكه خبرگزاری ها ، مطبوعات، روحانیت و اداره اوقاف و امور خیریه، اركان مهم ترویج احیا و ارتقای جایگاه وقف در جامعه شده اند خاطرنشان كرد: ایجاد وقف های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه در چند سال اخیر، نشانگر بازگشت اعتماد مردم به وقف به عنوان یك عنصر فعال و گره گشا در حل بسیاری از مشكلات و معضلات جامعه است.
این مسئول ، ترویج معارف دین به شیوه مدرن ، كمك به تسهیل ازدواج و مسكن جوانان ، ترویج فرهنگ قرآنی ، كمك به توانمند سازی مدارس و حوزه های علمیه و حوزه سلامت را از دیگر اهداف راه اندازی دفتر مشاوره وقف بیان كرد.
رئیس اوقاف و امور خیریه ابركوه تعداد موقوفه در این شهرستان را یكهزار مورد عنوان كرد و اظهار داشت : 65درصد از این موقوفه ها مربوط به سیدالشهدا(ع)است كه عمده درآمد آنها برای برپایی عزاداری امام حسین(ع) هزینه می شود .
شهرستان ابركوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140كیلومتری جنوب غربی یزد واقع است.
5054/ خبرنگار: كارگر ابرقوئی**
****
*محیط زیست یكی از برنامه های كلیدی دولت تدبیر و امید است
معاون فرماندار اشكذر محیط زیست را به عنوان یكی از برنامه های كلیدی دولت تدبیر و امید عنوان نمود و افزود: در همین راستا مسئولان شهرستان با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها سعی در آموزش و جلب مشاركت همگانی برای حفظ و رعایت مسائل زیست محیطی هستند.
به گزارش ایرنا، علیرضا ابواحسنی بامداد پنجشنبه در جریان گشت شبانه اعضای شورای سلامت این شهرستان از چند واحد تولیدی و صنعتی كه به منظور نظارت بر وضعیت آلایندگی این واحدها صورت گرفت ، بر اهمیت توسعه پایدار و بهره مندی از ظرفیت های واحد های اقتصادی و صنعتی تاكید كرد و اظهار داشت : در عین حال باید با حفظ محیط زیست نسبت به آموزش و آگاه سازی شهروندان زمینه مشاركت بیشتر آنان را از نعمات الهی فراهم كنیم .
وی به گزارشات مردمی در خصوص افزایش میزان آلایندگی و بوی نامطبوع ناشی از واحد های تولیدی و صنعتی در ساعات پایانی شب اشاره كرد و افزود: به همین منظور برای حفظ سلامت جامعه گشت های شبانه برنامه ریزی شده است كه به صورت مستمر و با همكاری اعضای شورای سلامت انجام خواهد شد.
7546/ خبرنگار :سعیده السادات خاتمی **
****
* اجرای طرح ملی سپاس در مهریز
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد از اجرای طرح ملی سپاس در شهرستان مهریز خبر داد.
احمد ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح فرهنگی و جهادی امروز با حضور جمعی از مدیران اجرایی استان و شهرستان مهریز در قالب گروه های مختلف فرهنگی برگزار شد.
وی ادامه داد: در قالب طرح ملی سپاس مدیران اجرایی استان و شهرستان در گروههای مختلف و در قالب یك برنامه مدون از ابتدای صبح به منازل شهیدان سرفراز انقلاب اسلامی سركشی كردند.
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد گفت: مدیران اجرایی با حضور در خانه شهیدان مهریز ضمن گفت و گوی صمیمی با خانواده های معزز آنها یاد و خاطره سروهای همیشه سرفراز انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.
ابراهیمی گفت: در این برنامه جهادی و فرهنگی خانواده های مكرم شهیدان به ذكر خاطرات و همچنین اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین اقشار مختلف جامعه و جوانان تاكید كردند.
این مسئول اظهار داشت: در قالب طرح سپاس تاكنون تعدادی زیادی از خانواده های شهیدان در یزد و برخی از مناطق و شهرستان های استان با حضور مدیران اجرایی مورد تفقد قرار گرفتند.
ابراهیمی گفت: در طرح ملی سپاس در شهرستان مهریز مدیران اجرایی استان در منزل 300 شهید سرفراز این شهرستان حضور یافتند و یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.
استان یزد سه هزار و 850 شهید تقدیم انقلاب اسلامی كرده است.
شهرستان مهریز در 30 كیلومتری یزد واقع شده است.
7536/ خبرنگار:كاظم سبحان زاده**
****
*برنامه های اصلاحی و تربیتی اولویت زندان های یزد اعلام شد
مدیركل زندان های استان یزد گفت: انجام برنامه های اصلاحی و تربیتی برای مددجویان زیر پوشش اولویت مهم این اداره كل است كه با جدیت پیگیری می شود.
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی این ادارهكل ، رضا ذوالفعلی نژاد در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر یزد افزود: برنامه های اصلاحی و تربیتی مددجویان و بازگشت سعادتمندانه آنها به حمایت دستگاه های متولی نیاز مبرم دارد.
وی ادامه داد: با توجه به امكانات و وظایف شورای اسلامی شهر در زمینه خدمات شهری و اجتماعی ‏و همچنین دیدگاه مطلوب این شورا به مجموعه زندان ها باید یادآور شویم كه زندان بخشی از جامعه است و به اكثر خدمات شهری نیاز دارد.
‎مدیركل زندان های استان یزد عقد تفاهمنامه شهرداری با انجمن حمایت زندانیان جهت اشتغال مددجویان رای باز در حوزه های خدمات شهری نظیر فضای سبز و رنگ آمیزی سنگ جدول ‏را از جمله راهكارهای حمایت شهرداری از مددجویان و خانواده آنها دانست.
ذوالفعلی نژاد گفت: باتوجه به وضعیت پایین اقتصادی اكثر مددجویان اجرای این طرح می تواند ضمن كمك به اشتغال زندانیان و ایجاد منابع درآمدی در حمایت از خانواده آنان و كاهش آسیب های اجتماعی نیز موثر باشد.
وی یادآور شد: شهرداری می تواند علیرغم كمك به خانواده مددجویان نیازمند تحت پوشش مركز مراقبت بعدازخروج، با همكاری سازمان اتوبوسرانی در شیوه اعزام و بدرقه مناسب زندانیان نیز اداره كل زندان های استان را حمایت و همراهی كند.
7536/ 5054 دریافت كننده:كاظم سبحان زاده**انتشار: بهنام احمدی *
irnayazdd@