شركت برق منطقه ای خراسان روز شنبه به نقل از رئیس پژوهشگاه نیرو گزارش داد: رویكرد وزارت نیرو در خصوص اجرای چنین طرحهایی حمایت است و شركت برق منطقه ای خراسان حمایت خوب از شركتهای دانش بنیان فعال در بخش انرژی الكتریكی و كاهش آلودگی هوا توانسته در این زمینه گامهای مهمی بردارد.
محمدصادق قاضی زاده افزود: وزارت نیرو می تواند از تولید باطری و یا ابرخازن مورد استفاده در این موتورسیكلتها به منظور تولید انبوه حمایت كند. باید در تولید انبوه موتورسیكلت هیبریدی به خریداران اطمینان داد كه این محصول تا ارتقای كامل مورد حمایت و پشتیبانی است.
وی بازاریابی و خدمات پس از فروش را در تولید موتورسیكلت هیبریدی مهم ذكر و بیان كرد: دست اندركاران تولید این محصول باید نقشه راه مشخصی در توسعه آن داشته باشند كه در صورت وجود مشكلات در تامین منابع صندوق پژوهش و فناوری وزارت نیرو در این زمینه حمایتهای لازم را به عمل خواهد آورد.
محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شركت برق منطقه ای خراسان نیز گفت: طراحی و ساخت موتورسیكلت هیبریدی اقدام بسیار مهمی در زمینه كاهش آلودگی محیط زیست به ویژه در كلانشهرها محسوب می شود.
مشاور مدیرعامل شركت برق منطقه ای خراسان هم در خصوص این طرح گفت: هم اینك 10 میلیون دستگاه موتورسیكلت بنزینی در كشور مورد استفاده قرار می گیرد كه در صورت نیاز به جایگزینی با ارزانترین موتورسیكلتهای الكتریكی، هزینه بسیار سنگینی را برای كشور در بر دارد.
غلامرضا دیده ور افزود: با توجه به شرایط كنونی معقول ترین و ممكن ترین راه برای حذف آلایندگی موتورسیكلتهای موجود و جایگزینی برق به جای بنزین مجهز كردن موتورسیكلتها به پیشرانه الكتریكی و استفاده از این پیشرانه در مراكز كلانشهرها است.
وی ادامه داد: شركت برق منطقه ای خراسان با هدف قراردادن این راهبرد، پشتیبانی از طرح را بر عهده گرفت و با همكاری مشترك محققان و فناوران در قالب كنسرسیومی با نام 'مركبهای سبز'در پارك علم و فناوری خراسان به دستاورد ارزشمند طراحی و ساخت اولین نمونه ها از این نوع موتورسیكلت انجامید.
مشاور مدیر عامل شركت برق منطقه ای خراسان حل تمامی موانع و مشكلات موجود بر سر راه توسعه و استفاده از نیروی برق به جای بنزین در موتورسیكلت از جمله مشكل محدودیت پیمایش، قیمت بالا و ضرورت اسقاط موتورهای موجود را كه در استفاده از موتور برقی وجود داشت جزو مزایای این نوع موتورسیكلتها ذكر كرد.
وی گفت: در این طرح علاوه بر پیش بینی پوشش تمامی نیاز انرژی موتور در مركز شهر، در خارج محدوده نیز در صورت تخلیه باطری راكب موتور می تواند كماكان از بنزین برای ادامه مسیر استفاده كند.
دیده ور در خصوص تولید انبوه موتورسیكلتهای هیبریدی افزود: با شركت توزیع نیروی برق مشهد برای ساخت 100 دستگاه قراردادی منعقد و با شهرداری مشهد نیز برای تبدیل 10 هزار موتور سیكلت تفاهم اولیه انجام شده است.
وی هزینه تبدیل موتورسیكلت بنزینی به هیبریدی را بسیار كمتر از موتورسیكلتهای تمام برقی بیان و پشتیبانی موثر نهادهای مختلف را در اجرای موفق این پروژه بسیار مهم ارزیابی كرد.
او گفت: در صورت حمایت دولت امكان تسری این فناوری به عنوان راهكار ارزان قیمت و كوتاه مدت برای خودروهای سبك بنزینی از سوی كنسرسیوم در دست بررسی و اجرا است.
رئیس پارك علم و فناوری خراسان نیز گفت: بخش عمده آلودگی هوا به ویژه در كلانشهرها از طریق موتور سیكلتهای بنزینی ایجاد می شود.
سید حسن علم الهدایی افزود: كنسرسیوم 'مركبهای سبز' كه در پارك علم و فناوری خراسان با حمایت شركت برق منطقه ای خراسان تشكیل شده توانسته برای نخستین بار در كشور به فناوری موتورهای الكتریكی دست یابد كه می تواند گام مهمی در كاهش آلودگی هوا باشد.
وی گفت: این موتورسیكلتها با همكاری شهرداری مشهد در آینده برخوردار از ایستگاههای شارژ خواهند بود كه برای بومی سازی این پروژه حمایت وزارت نیرو نیز بسیار موثر است.
7489/1858** خبرنگار: میترا عبدالهی ** انتشاردهنده: حسین كریم زاده
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
مشهد - ایرنا- نخستین موتورسیكلت هیبریدی با حمایت شركت برق منطقه ای خراسان توسط محققان كنسرسیوم مركبهای سبز در پارك علم و فناوری خراسان واقع در مشهد ساخته شد.