كرج - ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت كه از 615 پژوهش‌ سرای دانش‌آموزی در كشور، با حمایت دولت تدبیر و امید 64 پژوهش سرا به آزمایشگاه نانو مجهز شده است.

علی زرافشان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یكی از اهداف آموزش و پرورش ایجاد شرایط و امكانات مناسب برای رشد و پرورش خلاقیت ها ، ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان به تناسب استعدادهای آنان است.
وی تحقق این هدف مهم را با توجه به علایق متفاوت و توانمندی های دانش آموزان و نیز كثرت جمعیت دانش آموزی كشور، مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امكانات و منابع دانست.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ایجاد زمینه های مناسب برای افراد علاقه مند و مستعدی كه با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و گسترش آموخته های خود اهتمام دارند را در مدارس كشور ضروری ذكر كرد.
زرافشان تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی را یكی از راهكارها ی ارزنده برای برای رسیدن به اهداف پژوهشی و رشد علمی كشور برشمرد و خاطر نشان كرد: پژوهش سرای دانش آموزی مركزی است كه به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت های آنان با فراهم نمودن امكانات و تجهیزات لازم تأسیس می شود.
وی شناسایی، جذب و هدایت دانش آموزان مستعد و علاقه مند به مطالعه و تحقیق، اشاعه و نهادینه كردن فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان، تشویق دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت های علمی و كاربردی، رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان به منظور ایجاد توانایی نظریه پردازی را از جمله اهداف پژوهش سراهای دانش آموزی عنوان كرد.
وی بیان كرد: حوزه فعالیت پژوهش سرا های دانش آموزی كشور در زمینه های علوم تجربی و آزمایشگاهی، ریاضیات و برگزاری كلاس ها و المپیادهای علوم، زیست، فیزیك، شیمی، ریاضیات، اروگامی، رباتیك، نجوم، نانو و روبیك است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ظرفیت علمی دانش‌آموزان ما بیش از محدوده كتاب‌ها و كلاس‌های درسی است
زرافشان تصریح كرد: آموزش و پرورش و معلمان باید باور داشته باشند كه دانش‌آموزان می‌توانند وارد عرصه‌های پژوهشی شوند ضمن اینكه ایجاد پژوهش‌سراها از جمله اقدامات بسیار مهمی است كه دانش‌آموزان را به عنوان دانش‌آموز پژوهنده مطرح كند.
وی در ادامه به تأسیس اولین آزمایشگاه پلاسمای آموزش و پرورش در استان گلستان پرداخت و افزود: به دنبال ورود دانش‌آموزان به این عرصه جدید علمی هستیم.
وی اضافه كرد: این آزمایشگاه با هدف استفاده از دانش پلاسما برای تولید انرژی از طریق گداخت است تا تولید انرژی پاك بادوام و تجدیدپذیری را انجام دهیم.
وی ادامه داد: رویكرد امروز آموزش و پرورش ، پژوهنده محوری است لذا اضافه شدن درس تفكر از پایه ششم و تدریس آن به دانش‌آموزان به همین منظور در دستور كاری قرار گرفته است.
زرافشان با اشاره به برگزاری جشنواره‌های علمی مختلف در بین دانش‌آموزان یاد آور شد: در آموزش و پرورش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را به عنوان پارك علمی و فناوری برای دانش‌آموزان تأسیس كردیم تا آنها بتوانند از حمایت‌های علمی اساتید بهره‌مند شوند.
1535/2819خبرنگار:مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری