تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴

پكن - ‌ایرنا - بر اساس ‌آمارهای منتشره شده توسط انجمن خودروسازی چین، میزان فروش خودرو در این كشور در سال 2016 موفق به ثبت ركورد تازه ای شده است.

به گزارش ایرنا، كمتر از یك دهه قبل چین اعلام كرد كه با فروش ۱۳ میلیون خودرو در سال به بزرگترین بازار خودرو دنیا تبدیل شده است.
اما حالا انجمن مذكور میزان خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۱۶ میلادی در این بازار را ۲۸ میلیون و ۳۰ هزار دستگاه اعلام كرده است.
از سوی دیگر رقم جالب توجه این است كه در این بازار در سال گذشته میلادی، ۲۴ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شده، سواری بوده است.
همین انجمن خاطر نشان كرده كه در آخرین ماه سال گذشته میلادی رشد فروش خودرو ۹ و نیم درصد بود و در خلال همین یك ماه در چین سه میلیون و ۶۰ هزار خودرو فروخته شده است.
با این وصف میزان فروش خودرو در ماه نوامبر (آبان - آذر) در این كشور یكی از بیشترین رشد ها را داشت و میزان فروش در مقایسه با ماه های قبل 16.6 درصد بیشتر شده بود.
یكی از علت های اصلی فروش بالای خودرو در بازار چین ارایه تسهیلات بانكی با سودهای بسیار پایین به مشتریان و تنوع خودروهای موجود در بازار و رویكرد بیشتر مردم به خرید خودروهای الكتریكی است.
از سوی دیگر دولت چین تدابیری را برای جلوگیری از آلودگی فزاینده هوا اتخاذ كرده است كه مردم را مجبور كرده خودروهای فرسوده را از رده خارج و خودروهای با كیفیت بالاتری را خریداری كنند.
از جمله اینكه خودروهای شهر پكن كه از هشت سال پیش خریداری شده باشند یعنی تقریبا از سال ۲۰۰۸ میلادی برای گرفتن معاینه خودرو با دشواری های زیادی روبرو خواهند شد.
همزمان دولت اعلام كرده است كه خودروهایی كه تولید سال های قبل از ۲۰۰۵ میلادی هستند نیز از ماه فوریه (بهمن ماه) امسال حق تردد در سطح شهر پكن را در روزهای هفته ندارند و فقط می توانند روزهای تعطیل شنبه و یكشنبه تردد كنند.
تدابیر مشابهی نیز در استان ها و شهرهای مختلف نواحی آلوده شمالی كشور چین نیز در نظر گرفته شده است كه برای مردم راهی به جزخرید خودرو نو باقی نمی گذارد.
رانندگانی كه در سطح شهر پكن داوطلبانه خودروهای خود را به دولت تحویل دهند مبلغی به میزان پنج تا هفت میلیون تومان داده می شود تا برای خرید خودروی جدید هزینه كنند.
این افراد بر اساس مقررات باید خودرو خود را ظرف شش ماه خریداری كنند در غیر این صورت پلاك آنها باطل خواهد شد و برای گرفتن پلاك جدید باید در قرعه كشی كه میلیون ها نفر در آن حضور دارند، شركت كنند.
آساق**231**1597**انتشاردهنده:فرهاد راستی