به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، مجید ملانوروزی شامگاه گذشته در آیین اختتامیه دهمین دوسالانه ملی نگارگری با اشاره به اینكه نگارگری مادر هنرهای سنتی است، اظهار داشت: بیشتر جشنواره های هنرهای تجسمی به هنرهای معاصر میپردازند، هنر نگارگری به عنوان هنری سنتی، در جشنواره ها كمتر مورد توجه قرار می گیرد.
وی ادامه داد: باید گرایش های نگارگری را تقویت كرد. هنرمندان معاصر سعی كنند در كنار مولفه های شخصی خود، مولفه های ملی و بومی را نیز رعایت كنند.
ملانوروزی افزود: كمتر دو سالانه ای مانند نگارگری و خوشنویسی كه میراث ملی ما است سر وقت انجام می شود، بیشتر دوسالانه ها به علت ساختار انجمن ها با مشكلاتی رو به رو بوده اند.
وی با اشاره به اهمیتی كه فضای میراث ملی و هنرهای ملی دارد گفت: خیلی خوشحالیم كه این دوسالانه سروقت انجام می شود. میراث ملی با تار و پود فرهنگی گره خورده است هرچند هنر معاصر دارای آسیب هایی است ولی باید در این دوسالانه ها نشست های تخصصی برگزار و ماهیت هنرهای تجسمی و ماهیت ملی با مكاتب مورد بحث و نقد قرار گیرد.
ملانوزوزی افزود: ماهیت هنرها با جمع استادی و شاگری گره خورده، همه به دنبال معاصر بودن و ایده های نو هستند. شاید با آن ساعت و نیت هنرهای ملی قرابت نداشته باشد و بحث نقدها و نظرها می تواند كمك كند كه چگونه هم معاصر بود هم مولف بود و هم به هر حال با فضای مدرن امروز همراه بود و خاطرات و نگاه های كهن را حفظ كرد و چالش بین هنر مدرن و سنت را از بین برد.
** نگارگری بخشی از هویت ملی است
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: نگارگری هویت ما است و ارزش فوق العاده و بالاتری نسبت به سایر هنرها دارد. البته همه هنرها محترم است ولی نگارگری جایگاه بسیار مهم و خوبی دارد.
وی افزود: باید برای این بخش كار بیشتر و شرایط بهتری برای هنرمندان این بخش فراهم كنیم و برای هنر نگارگری یك انگیزه مضاعف بین هنرمندان ایجاد كنیم.
مرادخانی با اشاره به ایجاد انگیزه مضاعف بین هنرمندان نگارگری گفت: برای ایجاد انگیزه مضاعف بین هنرمندان باید یك جایزه ویژه به نام «بهزاد» طراحی و هر سال به یك هنرمند اهدا شود.
وی افزود: باید این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگ مطرح شود و آن را تبدیل به یك جایزه ملی بزرگ كنیم تا كسانی كه در این زمینه می توانند كار كنند و همچنین علاقمندان به هنرهای ما از كشورهای دیگر در دوسالانه های نگارگری شركت كنند تا به یك كار بین المللی برسیم.
مرادخانی اضافه كرد: در این مسیر به نگاهی ژرف در چند بخش نیازمند هستیم تا همه را گردهم بیاوریم و این توانایی در هنر نگارگری وجود دارد.
وی بیان داشت: این نوید را به بزرگان بدهیم كه هنر پایدار خواهد بود و با امكانات و بودجه لازم ساماندهی و به پایداری می رسد.
مرادخانی افزود: در این راستا كارهایی انجام شده است كه امیدوارم این راه كماكان ادامه پیدا كند و با ارتقای كیفیت، آینده شایسته ای برای نگارگری رقم بزنیم.
دهمین دوسالانه نگارگری در چهار بخش تذهیب، گل و مرغ، تشعیر و طراحی و نقاشی ایرانی برگزار شده بود و طی آن از برگزیدگان در بخش تذهیب فاطمه بهاری عیسی لو، فریده طهماسبی و زینب شاهی به ترتیب نفر اول تا سوم، بخش تشعیر و طراحی مهدی مهدوی، سارا آقامیر و میرمهدی سیدی، بخش گل و مرغ احسان فتاحی، رعنا شریلو و روح الله پروین ، بخش نقاشی ایرانی زبیر سعیدی، محمد خادم الفقرا و رحیم عظیمی به ترتیب رتبه اول تا سوم با اهدای لوح تقدیر شد.
همچنین كتاب دوسالانه نگارگری در پایان رونمایی و آیین تجلیل از امیرحسین قهرمانی و مصطفی سهرابی از پیشكسوتان نگارگری و تجلیل از سیدمحمود افتخاری، محقق نگارگری و 30 سال مدیریت موزه هنرهای ملی قدردانی و تجلیل شد.
فراهنگ**9338**1027** خبرنگار: صدیقه بهارلو** انتشار دهنده: دهقانی
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
تهران-ایرنا-مدیركل هنرهای تجسمی گفت: هنرهای ملی مانند نگارگری و خوشنویسی به عنوان میراث ملی باید در جشنواره ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند.