تهران-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش بر گنجانده شدن درس مهارت های زندگی در متن كتاب های درسی تاكید كرد و گفت: باید زمینه های تعامل آموزش و پرورش با دانشگاهیان برای همفكری بیشتر درباره موضوعات تعلیم و تربیت فراهم شود.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا از مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دیدار اعضای انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران اظهار كرد: با طرح موضوع آموزش مهارت های زندگی در مدرسه، این تصور ایجاد می شود كه كتابی به كتاب های درسی اضافه شده است، حال آنكه منظور آن است كه مهارت های زندگی در همه دروس وجود داشته باشد.
وی افزود: هدف مدرسه، آموزش صرف نیست، بلكه هدف اصلی آن تربیت است، اما این مساله چنانكه باید و شاید در جامعه نهادینه نشده، به همین دلیل است كه اولیا در مراجعه به مدرسه صرفا در مورد موضوعات آموزشی فرزندان سوال می كنند.
دانش آشتیانی تصریح كرد: تعلیم و تربیت یك مساله ملی است كه باید اهمیت آن برای جامعه تبیین شود و نقش دانشگاهیان و استادان می تواند در این زمینه موثر باشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: در بسیاری از كشورهای جهان، آموزش دروسی مانند ریاضی،‌ فیزیك و شیمی تنها وسیله ای برای رسیدن به اهداف تربیتی مورد نظر آن جامعه است، كه باید در كشور ما نیز این نگرش به وجود آید.
دانش آشتیانی با بیان اینكه نگرشی در معلمان باید ایجاد شود كه آنها به آموزش صرف نپردازند و تربیت دانش آموزان را وظیفه اصلی خود بدانند، افزود: تفكیك نظام تعلیم و تربیت به بخش های آموزشی، پرورشی و پژوهشی كار درستی نیست و باید آموزش در قالب پژوهش و با هدف تربیت انجام شود.
وی یادآورشد: آموزش و پرورش یك مساله ملی و از مهم ترین مسایل كشور است و فرآیند تعلیم و تربیت نیز تنها برعهده آموزش و پرورش نیست، بلكه همه دستگاه ها در فرآیند تعلیم و تربیت موثر هستند و ‌دستگاه تعلیم و تربیت نقش سیاستگذاری در این فرآیند را به عهده دارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امروزه همگان به این نتیجه رسیده اند كه آموزش های رسمی نقش چندانی در تربیت دانش آموزان ندارند، بنابراین همه به آموزش های غیررسمی روی آورده اند كه كه این امر به مدیریت نیاز دارد.
دانش آشتیانی با بیان اینكه تغییر نگرش نسبت به آموزش و پرورش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، بر ضرورت تقویت رابطه انجمن های علمی بویژه انجمن فلسفه تعلیم و تربیت با آموزش و پرورش تاكید كرد و اظهار داشت: استادان و صاحب نظران باید با دانشگاه فرهنگیان و مراكز آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش همكاری داشته باشند و راهكارهای كاربردی را جایگزین مباحث نظری كنند.
وی همچنین برگزاری كارگاه های تخصصی ویژه معلمان را راهكاری برای كمك به تغییر نگرش در آنان دانست و افزود: استادان دانشگاه با ارایه مقالات و انتشار آن در رسانه ها می توانند راهكارهایی برای كمك به آموزش و پرورش ارایه دهند.
وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: شرایط و ساختاری را فراهم خواهیم كرد تا انجمن فلسفه تعلیم و تربیت، ارتباط مناسبی با وزارت آموزش و پرورش در تمامی سطوح داشته باشد و با یك حركت ملی جایگاه واقعی آموزش و پرورش در جامعه تبیین شود.
در این دیدار اعضای انجمن فلسفه تعلیم و تربیت شامل روسا و استادان برخی دانشگاه های كشور به ارایه نظرات و پیشنهادهای خود درباره آموزش و پرورش پرداختند.
فراهنگ**1883**1027** دریافت كننده: مریم جلوداران** انتشار دهنده: دهقانی