پكن - ایرنا - چین بسیار امیدوار است كه با بهره گیری از مزایای برجام ایران بتواند نقش مهمی در پیشبرد برنامه راه ابریشم نوین زمینی و دریایی این كشور داشته باشد.

به گزارش ایرنا، از دیدگاه چین، توافق هسته ای كشورهای 1 +5 با ایران موجب شده است تا یكی از اساسی ترین مسایل جهان با تمركز بر دیپلماسی حل و فصل شود و این فرصت خوبی برای كشورهای دیگر برای ورود به بازار ایران است.
تهران پس از توافق هسته ای وین راهی نو و دیپلماسی فعال «تعامل» را در پی گرفته است كه بخشی از آن به همكاری با بازارهای اروپا بر می گردد و بخشی از آن نیز پیوستگی ایران را با شرق به دنبال دارد كه مشاركت در طرح جاده ابریشم نوین می تواند از آن جمله باشد.
این موضوع و البته موقعیت استراتژیك و سنتی ایران كه از دیرباز یكی از مسیرهای اصلی جاده ابریشم تاریخی بود، سبب شده است تا پكن حساب ویژه ای روی ایران در احیای این جاده باز كند و كشورمان نیز می تواند بر اساس ویژگیهای یاد شده نقش تعیین كننده ای در تحقق ایده بلندپروازانه چین در اجرای طرح مزبور داشته باشد.
طرح ابتكاری رئیس جمهوری خلق چین برای راه اندازی جاده ابریشم زمینی و دریایی نوین با نام «یك كمربند و یك راه» حالا بیش از 100 كشور و سازمان بین المللی را در خود جای داده كه جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یكی از كشورهای تاثیرگذار در اجرای این طرح مطرح است.
ایران از نظر چین، عنصر مركزی در كمربند اقتصادی جاده ابریشم است، كمربندی كه به شدت برای تحقق آن تلاش می شود و بسیاری از كارشناسان، بخشی از این تلاش ها را گسترش نفوذ فرامرزی چین از طریق آسیای مركزی به خلیج فارس و اروپا می دانند.
منظور از كمربند، شبكه ای برنامه ریزی شده از راه های زمینی، خطوط راه آهن، خطوط نفت و گاز طبیعی و سایر پروژه های زیرساختی از شهر «شیان» در مركز چین تا آسیای میانه و در نهایت تا مسكو، روتردام و ونیز در اروپا را شامل می شود و مسیر دریایی آن نیز شبكه ای برنامه ریزی شده از بنادر و پروژه های ساحلی زیرساختی از جنوب و جنوب شرقی آسیا تا شرق آفریقا و شمال دریای مدیترانه را در بر می گیرد.
در این مسیر چین از ایران به عنوان یك گذرگاه كلیدی یاد كرده است كه از مسیرهای مهم نقل و انتقالات تجاری راه ابریشم خواهد بود و بسیاری از شركت های چینی اكنون در همین راستا با شركت های كشورمان در همكاری نزدیك هستند.
اهمیت حضور ایران در این طرح به قدری برای چین مهم است كه «جانگ گائو لی» معاون نخست وزیر چین در تازه ترین اظهارات خود خواستار آن شده است كه ایران در پیشبرد برنامه راه ابریشم نقش شایسته ای ایفا كند.
او با بیان اینكه مناسبات دو كشور همه جانبه، جامع و راهبردی است، تاكید كرد كه روابط و همكاری چین با ایران پس از برجام گسترش چشمگیری تری داشته و خواهد داشت.
همچنین تلاش دو كشور در اجرای این طرح بود كه در چارچوب اولین كریدور راه ابریشم ریلی، بهمن ماه سال 94 اولین قطار چین با طی مسافت 10 هزار و 399 كیلومتر در 14 روز به تهران رسید.
این قطار كه حامل 32 دستگاه كانتینر 40 فوتی كالای تجاری بود از ایستگاه راه‌آهن شهر «یی‌وو» در استان «جه جیانگ» در چین حركت خود را آغاز كرد و با عبور از قزاقستان و تركمنستان از مسیر ایستگاه سرخس وارد خاك جمهوری اسلامی ایران شد.
بررسی ها نشان دهنده این واقعیت است كه در طرح احیای جاده ابریشم چین، ایران یكی از مهمترین و زیربنایی ترین بخش های این طرح خواهد بود كه رئیس جمهوری چین تلاش بسیاری برای اجرایی شدن آن دارد.
در واقع حضور در این طرح فقط خواست ایران نیست، بلكه در برنامه ریزی هایی كه چین برای احیای جاده ابریشم نوین انجام داده، لازم است كه ایران نقش بسیار فعالتری در آن داشته باشد.
به باور مسئولان و مقامات كشور چین، ایران منطقه ای تاریخی در این مسیر است و در طول تاریخ بیش از 2 هزار ساله نیز همین مسیر بوده كه دو كشور را به یكدیگر مرتبط ساخته است.
«جانگ گائو لی» در این رابطه به سفر ژانویه سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به ایران پس از برجام اشاره می كند و می گوید، یكی از مباحث مهمی كه در این سفر میان مقامات دو كشور در خصوص آن گفت وگو شد، حضور جدی ایران در احیای راه ابریشم جدید بود.
وی یادآور شد: اهمیت و گسترش روابط دوجانبه به قدری برای تهران و پكن مهم است كه روسای جمهوری دو كشور اقدام به امضای سند جامع راهبردی می كنند كه این نشان می دهد توافق هسته ای تا چه اندازه در روابط دو كشور موثر بوده است.
وی بر این باور است كه توسعه مناسبات ایران در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری پس از برجام چشمگیر بوده است و نتیجه سفر سال قبل میلادی رئیس جمهور چین به ایران و دیدار با مقام های عالیرتبه كشورمان هم حاصلی از توافق هسته ای محسوب می شود.
معاون نخست وزیر چین افزوده است كه پس از برجام برنامه توسعه راهبردی دو كشور برای گسترش همكاری در بخش های مالی، انرژی، طرح های زیربنایی، سرمایه گذاری و راه ابریشم متمركز شده است.
روزنامه گلوبال تایمز چین نیز در گزارشی با اشاره به علاقه دو كشور برای توسعه مناسبات یادآور شده كه تهران و پكن در سال 2016 میلادی با حضور وزیران خارجه دو كشور در پایتخت چین اولین نشست مقرر سالانه دو وزارتخانه را برگزار كردند كه این مورد هم پس از برجام اتفاق افتاده است.
«وانگ یی» وزیر خارجه چین می گوید كه ایران یكی از اصلی ترین محورهای برنامه راه ابریشم چین است و دو كشور در بخش های انرژی، سرمایه گذاری و اجرای طرح های زیربنایی مرتبط با راه ابریشم همكاری گسترده ای خواهند داشت.
شاید برای كسانی كه مستقیما درگیر این طرح شده اند، ایجاد راه ابریشم نوین دریایی و زمینی كه هر دو به ایران مرتبط می شود این جاده راه رسیدن به رویاهای بسیاری از كشورها باشد.
طرح راه ابریشم باعث شده است تا چین و كشورهای دیگر از طریق دریا و بنادر، مناطق اقتصادی ویژه و خطوط آهن با یكدیگر مرتبط شوند و دهها قطار و كشتی از استان های مختلف بخصوص از شرق چین این روزها بین چین و ایران - چین و پاكستان و چین و اروپا در حركت باشند تا ایده ایجاد این كمربند بزرگ نهایی شده و تحقق پیدا كند.
جاده ابریشم شاهد مناسبی بر سوابق تاریخی روابط ایران و چین است و احیای دوباره این جاده با توجه به فرصت های بدست آمده در بعد از برجام می تواند منجر به ارتباط بیشتر دو ملت و افزایش تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شود.
آساق**231**1597*انتشاردهنده:حسن حسین زاده