تهران- ايرنا- پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرضا در طرحي تحقيقاتي به بررسي امكان بهبود خواص احتراقي سوخت موتور ديزل و كاهش آلاينده‌هاي ناشي از اين سوخت پرداختند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، موتورهاي ديزل متداول‌ترين موتورهاي احتراق داخلي هستند كه به طور گسترده در بخش‌هاي مختلف كشاورزي، حمل‌ و نقل و صنعت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين موتورها به دليل ماهيت مخلوط‌ ديزل-هوا و بهره‌وري خوب سوخت نسبت به موتورهاي بنزيني، حجم كمتري از مونوكسيدكربن (CO)، هيدروكربن‌ها (HC) و دي‌اكسيدكربن (CO2) توليد مي‌كنند.
با اين حال مي‌توان با افزودن مواد مناسب به سوخت آنها، به مزيت‌هاي ديگري همچون صرفه جويي در مصرف سوخت و كاهش آلايندگي ناشي از موتورهاي ديزلي دست يافت. متداول ترين افزودني‌هاي مورد استفاده براي سوخت ديزل، افزودني‌هاي بهبود دهنده‌ عدد ستان است.
به گفته‌ محمد صالح سميع عادل پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرضا، در اين تحقيق تلاش شده است كه شاخص‌هاي كيفيت سوخت ديزل شامل شاخص ستان، فراريت، نقطه‌ اشتعال، نقطه‌ ريزش، چگالي و ويسكوزيته به وسيله‌ افزودني‌هاي بهبود دهنده‌ عدد ستان از جمله نانو افزودني‌ها (نانو اكسيد سريم) بهبود يابند.
وي در خصوص اهميت افزايش عدد ستان در سوخت‌هاي ديزلي عنوان كرد: پالايشگاه اصفهان و ساير پالايشگاه‌هاي كشور از مشكل پايين بودن عدد ستان محصول سوخت ديزل و مشكلات ناشي از آن رنج مي‌برند. در واقع افزايش عدد ستان باعث زود روشن شدن موتور و سهولت راه اندازي موتور در هواي سرد مي‌شود. صرفه جويي در مصرف سوخت، افزايش عمر موتور، كاهش هزينه‌هاي تعمير و نگهداري، كاهش سر و صداي موتور و نيز كاهش آلاينده‌هاي خروجي از ديگر فوايد افزايش عدد ستان است.
بر اساس نتايج به دست آمده، نانو ذرات اكسيد سديم در تركيب با سوخت ديزل، به صورت كاتاليزور دهنده اكسيژن عمل مي‌كند كه اكسيژن را براي اكسيداسيون مونوكسيد كربن فراهم كرده و آن را براي كاهش اكسيدهاي نيتروژن، جذب مي‌كند.
انرژي فعال سازي اكسيد سديم، به صورت سوزاندن رسوب‌هاي كربن در سيلندر موتور در دماي ديواره عمل و از رسوب گذاري تركيبات غيرقطبي بر روي ديواره سيلندر، جلوگيري مي كند كه اين امر منجر به كاهش قابل توجه در انتشار دوده و هيدروكربن مي‌شود. از طرفي اين نانوذرات صداي انفجار را كاهش داده و بهبود كيفيت سوخت و افزايش كارايي و توان موتورهاي ديزلي را به همراه دارد.
سميع عادل معتقد است كه با توجه به بهبود خواص احتراقي و كاهش آلاينده‌هاي ناشي از سوخت در راستاي رفع نگراني‌هاي زيست محيطي، استفاده از نتايج اين پژوهش مي‌تواند از لحاظ اقتصادي نيز مقرون به صرفه باشد.
اين طرح در قالب پايان‌نامه كارشناسي ارشد محمد صالح سميع عادل به راهنمايي دكتر الهام عامري از دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرضا و با همكاري پالايشگاه اصفهان صورت گرفته است.
اين پايان‌نامه در ستاد توسعه‌ فناوري نانو به عنوان پايان‌نامه‌ مورد نياز صنعت به تأييد رسيده است. آيين نامه‌ حمايت از پايان نامه‌هاي مورد نياز صنعت در سايت www.nano.ir/hrdc موجود است.
علمي**1023**
دريافت كننده: ابوالقاسم تيموري ** انتشار: ناهيد شفيعي