تهران- ایرنا- تفاهمنامه توسعه همكاری های حمل و نقلی در بخش های فرودگاهی، ریلی، دریایی و هوایی بین ایران و آلمان امضا شد.

به گزارش ایرنا، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و «الكساندر دوبرینت» وزیر حمل و نقل و زیرساخت دیجیتال جمهوری فدرال آلمان، شامگاه دوشنبه این تفاهمنامه را در تهران امضا كردند.
2 كشور در این تفاهمنامه موافقت كردند با تشكیل كارگروهی همكاری های خود را در بخش های مختلف حمل و نقل توسعه دهند.
قرار است این كارگروه از فردا بررسی های خود را در زمینه های فرودگاهی، ریلی، دریایی و جاده ای آغاز كند.
با توجه به حضور مدیران عامل فرودگاه های مونیخ و فرانكفورت در هیات آلمانی انتظار می رود رایزنی هایی برای همكاری های فرودگاهی نیز صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، وزیر حمل و نقل و زیرساخت دیجیتال جمهوری فدرال آلمان سرپرستی هیاتی شامل 30 تن از مدیران عامل شركت های این كشور را بر عهده دارد.
وی دوم آبان ماه نیز به تهران آمده بود. در این سفر 6 سند همكاری های حمل و نقلی بین 2 كشور امضا شد.
سند نخست همكاری های حمل و نقل ایران و آلمان مربوط به امضای یادداشت تفاهم همكاری های جامع حمل و نقل و سند دوم شامل بیانیه مشترك همكاری در زمینه بنادر و دریانوردی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت حمل و نقل و زیرساخت دیجیتال آلمان امضا شد.
سند سوم، یادداشت تفاهم همكاری های آموزشی وزارت راه و شهرسازی و شركت زیمنس و سند بعدی یادداشت تفاهم همكاری بین شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شركت «تالس» در زمینه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان بود.
سند پنجم و ششم نیز چارچوب همكاری بین شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و زیمنس آلمان در زمینه سیگنالینگ محور اصفهان- شیراز و ارتقای سرعت مسیر ریلی تهران- تبریز را روشن كرد.
به گزارش ایرنا بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی، در 9 ماهه امسال آلمان با واردات 211 میلیون و 65 هزار و 55 دلاری از ایران، پس از جمهوری آذربایجان در رتبه دوم قرار گرفت.
واردات ایران از آلمان نیز به عنوان پنجمین كشور طرف معامله، 38.22 درصد افزایش یافت و در این مدت به یك میلیارد و 780 میلیون دلار رسید.
در پایان آذرماه تشریفات گمركی 91 میلیون و 262 هزار تن كالای صادراتی و 24 میلیون و 867 هزار تن كالای وارداتی در گمرك های سراسر كشور انجام شد.
اقتصام**1106**1540**1961** خبرنگار: ایرج منصوری** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco