عباس نظری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گشایش های برجامی در این حوزه افزود: افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از مهمترین سیاست های راه آهن در حوزه ریلی است تا ضمن برقی كردن برخی از خطوط، شاهد آغاز فعالیت قطارهای سریع السیردر كشور باشیم.
**مذاكره با شركت های ایتالیایی
وی با اشاره به مذاكره با شركت های ایتالیایی برای انجام سرمایه گذاری در چهار پروژه بزرگ ریلی كشور با بیش از 4 میلیارد یورو سرمایه گذاری گفت: برای ساخت خط ریلی قطارهای سریع السیر قم - اراك با این شركت ها به توافق رسیده ایم و در آینده قرارداد ما با آنها نهایی می شود.
مدیركل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با نهایی شدن مذاكرات ما با شركت های ایتالیایی در این پروژه، مذاكرات برای ساخت مسیر قطار سریع السیر تهران - همدان آغاز شده و براساس توافق دیگری مقرر شده است ایتالیایی ها در شهرهای اطراف تهران برای راه اندازی یك مركز تست قطعات و ناوگان ریلی سرمایه گذاری كنند.
نظری با بیان اینكه تنها چند كشور در دنیا دارای مركز تست قطعات و ناوگان ریلی هستند، گفت: برگزاری 18 دوره آموزشی فنی و مهندسی مورد نیاز حوزه ریلی، همراه با انتقال دانش فنی با شركت های ایتالیایی در حال نهایی شدن است و مجموع این سرمایه گذاری ها بیش از 4 میلیارد یورو خواهد بود.
**سرمایه گذاری شركت های چینی
وی با اشاره به سرمایه گذاری یك شركت چینی برای مسیر ریلی سریع السیر تهران - اصفهان افزود: قرارداد سرمایه گذاری در این مسیر به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون دلار امضا شده و هم اكنون این پروژه بزرگ ریلی در دست ساخت است.
این مقام مسوول در شركت راه آهن به اهمیت برقی كردن مسیر تهران - مشهد اشاره كرد و گفت: برقی شدن این مسیر به عنوان پر تردد ترین مسیر ریلی كشور برای راه آهن بسیار اهمیت دارد و قرارداد سرمایه گذاری یك میلیارد و 700 میلیون یورویی چینی ها در این مسیر در حال نهایی شدن است.
مدیركل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ابرازخرسندی كرد، مسایل فنی و مهندسی برقی كردن مسیر تهران - مشهد به پایان رسیده و در حال حاضر اگزیم(صادرات- واردات) بانك چین و بانك مركزی كشورمان در حال بررسی مسایل مالی این پروژه ریلی هستند.
**مذاكره با شركت های فرانسوی
نظری درباره مذاكره راه آهن با یك شركت فرانسوی برای توسعه قطارهای حومه ای گفت: با توجه به تصویب راه اندازی شركت قطارهای حومه ای، مذاكرات ما با یك شركت فرانسوی برای تردد بیش از 20 میلیون مسافر در اطراف كلانشهرها آغاز شده است تا بتوانیم با توسعه خطوط و تامین ناوگان مورد نیاز ریلی از این ظرفیت مهم در اطراف كلانشهرها استفاده كنیم.
**خط اعتباری روسیه
وی با اشاره به اعتبار 5 میلیارد یورویی دولت روسیه برای ایران پس از اجرایی شدن برجام، گفت: در نظر داریم با استفاده از این امكان نسبت به بازسازی ، برقی كردن و ارتقا سرعت در مسیر ریلی گرمسار - اینچه برون در مرز تركمنستان اقدام كنیم كه هزینه سرمایه گذاری آن یك میلیارد و 200 میلیون یورو برآورد شده است.
نظری با بیان اینكه ظرفیت ترانزیت كالا دراین مسیر هم اكنون سالیانه 3 میلیون تن است، گفت: با برقی شدن این مسیر ریلی ظرفیت ترانزیت كالا سالیانه به بیش از 10 میلیون تن افزایش می یابد.
**آمادگی شركت های هندی برای سرمایه گذاری
وی با بیان اینكه شركت های هندی نیز برای انجام سرمایه گذاری در شبكه ریلی كشور اعلام آمادگی كرده اند، گفت: شركت «ایركون» هند درصدد است در ساخت مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیش از 175 میلیون یورو سرمایه گذاری كند.
مدیركل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یادآورشد: با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام دولت هند یك خط اعتباری یك میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفت و تاكنون از محل این اعتبار250 هزار تن ریل مطابق با استانداردهای بین المللی برای توسعه خطوط راه آهن خریداری شده است.
**خط ریلی آستارا - آستارا
وی با اشاره به اهمیت راه اندازی خط ریلی قزوین - رشت - آستارا در كریدور شمال - جنوب در غرب دریای خزر، گفت: خوشبختانه در این مسیر پروژه خط ریلی آستارا - آستارا تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و با راه اندازی این مسیر بسیاری از هزینه حمل كالا در این مسیر كاهش می یابد.
نظری با بیان اینكه سالیانه بیش از 50 هزار كامیون ایرانی برای حمل كالا از ایران به جمهوری آذربایجان سفر می كند، افزود: هر كامیون ترانزیت ایرانی كه وارد خاك جمهوری آذربایجان می شود باید 360 دلار عوارض به دولت این كشور پرداخت كند و این هزینه ترانزیت كالا را برای رانندگان ایرانی در این مسیر افزایش می دهد، ضمن اینكه رانندگان ایرانی در این مسیر مشكلات زیادی را متحمل می شدند.
وی افزود: با بهره برداری از این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ظرفیت جابجایی كالا در این مسیر ، ترانزیت كالا بین ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو همسایه بیش از پیش تسهیل می شود.
مدیركل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: دولت جمهوری آذربایجان برای انجام سرمایه گذاری در این مسیر به میزان بیش از 500 میلیون دلار اعلام آمادگی كرده است و تقریبا با این سرمایه گذاری بخشی از هزینه های ساخت این مسیر ریلی تامین خواهد شد و زمینه های تقویت مناسبات اقتصادی بین دو كشور مسلمان در این منطقه بیشتر فراهم می شود.
**مذاكره با تركیه
وی بر اهمیت توسعه خطوط ریلی و اتصال آن به كشورهای همسایه تاكید كرد و گفت: برای تحقق این استراتژی مهم با مقامات راه آهن تركیه در حال مذاكرات مقدماتی هستیم تا یك خط ریلی از مرز بازرگان به كشور تركیه متصل شود.
** اتصال ریلی به عراق و افغانستان
همچنین قرار است در جنوب نیز خط ریلی ایران از طریق مرز شلمچه به خط آهن بصره در كشور عراق متصل شود.
نظری با اشاره به اولویت راه آهن برای اتصال شبكه ریلی ایران به افعانستان یادآور شد: برای تحقق این هدف خط آهن ایران تا خواف به بهره برداری رسید و هم اكنون پیمانكار ایرانی احداث خط آهن خواف تا هرات را در دست ساخت دارد تا ترانزیت كالا به وسیله قطار بین ایران و افغانستان توسعه یابد.
**كریدور ریلی شرق دریای خزر
این مقام مسوول در راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: پس از برجام افزایش تردد در كریدور ریلی شرق دریای خزر از اولویت های مهم راه آهن است و به همین منظور توسعه راه ابریشم ریلی بین ایران، افغانستان، تاجیكستان، قیرقیزستان و چین به طول بیش از یك هزار و 800 كیلومتر منافع زیادی را نصیب كشورهای این مسیر خواهد كرد.
وی گفت: برای احداث این راه ابریشم ریلی بین مقام های سیاسی این پنج كشور توافق شده است و در حال حاضر به دنبال تامین منابع مالی و فایناس این پروژه بزرگ ریلی در منطقه هستیم و قرار است بخشی از مسیر افغانستان به طول 800 كیلومتر توسط بانك توسعه آسیایی تامین مالی شود.
نظری اظهار داشت: برآوردهای اولیه نشان می دهد ساخت راه ابریشم ریلی در بین این پنج كشور بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد كه می تواند مسیر چین را به اروپا 2 هزار كیلومتر كوتاه كند.
**راه اندازی دفتر منطقه ای اتحادیه راه آهن های جهان
مدیر كل اموربین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران راه اندازی دفتر منطقه ای خاورمیانه اتحادیه راه آهن های جهان « UIC » را از دیگر دستاوردهای مهم راه آهن در حوزه ریلی عنوان كرد و گفت: مقر اصلی این اتحادیه در پاریس و در منطقه خاورمیانه در تهران است و و هم اكنون نمایندگان 9 كشور تركیه، عربستان، امارات، سوریه، عراق، اردن، قطر، افغانستان و عمان در این دفتر منطقه ای حضوری فعال دارند.
به گزارش ایرنا، اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا (UIC) با هدف ایجاد یك سازمان بینالمللی ریلی برای ایجاد استانداردهای جهانی برای راهآهنها، ارتقای حمل و نقل ریلی در جهان، نزدیك كردن شركتهای ریلی به یكدیگر و تسهیل تبادل تجربیات بین راهآهنها در سال 1302 ﴿برابر با اكتبر 1922﴾ در شهر پاریس تشكیل شد و اكنون بیش از 90 سال قدمت دارد.
این اتحادیه به امور مختلف حمل و نقل ریلی و برآوردن نیازهای فنی مختلف با حضور كارشناسان و متخصصان از راهآهنها و صنعت ریلی در زمینههای مسافری٬ باری، سیستمهای سریعالسیر، ناوگان، علائم، ایمنی و امنیت ریلی، انرژی، كریدورهای حمل و نقل ریلی بینالمللی و توسعه پایدار میپردازد.
هم اكنون این اتحادیه دارای بیش از240 عضو در 5 قاره جهان متشكل از بهره برداران حمل و نقلی، مدیران زیربنایی، شركتهای حمل و نقل عمومی و راهآهنهای دولتی و خصوصی است. این اتحادیه 700 استاندارد و دستورالعمل در حوزههای مختلف حمل و نقل ریلی،200 سند مرجع در باره مسایل مختلف حمل و نقل ریلی برای 6 مجمع منطقهای اروپا، آسیا، خاورمیانه، آمریكای شمالی و آمریكای جنوبی صادر كرده است.
راهآهن ایران نیز به منظور استفاده از استانداردهای جهانی ریلی و نیز حضور در جامعه جهانی راهآهنها در سال 1326 مطابق با سال 1947 میلادی به طور رسمی به عضویت اتحادیه بینالمللی راهآهنها درآمد و هماكنون راهآهن جمهوری اسلامی ایران جزو 21 عضو هیات اجرایی این سازمان سیاستگذار، تصمیمگیرنده و ناظر بر فعالیتهای ریلی در جهان است.
وظیفه عمده دفتر خاورمیانه ای این اتحادیه در تهران ساماندهی و هماهنگی فعالیتهای ریلی منطقه خاورمیانه با حضور راه آهن های كشورهای یاد شده است كه در حال حاضر دفتر منطقهای خاورمیانه UIC تحت نظارت ستاد مركزی آن كار خود را از سال 2009 ( 1388) در ساختمان مركزی راهآهن آغاز كرده است.
اقتصام**1108**1561** خبرنگار: ایرج منصوری** انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
تهران- ایرنا- مدیركل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران می گوید، پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها ظرفیت سازی بیش از 10 میلیارد یورو سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی كشور صورت گرفته است.