تهران - ایرنا - مردم مصر دیروز (دوشنبه) با رای دادگاه عالی اداری این كشور مبنی بر بطلان توافق واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی، در مناطق گوناگون این كشور به شادی و پایكوبی پرداختند، اقدامی كه خشم شدید مقامات سعودی را به دنبال داشت.

بسیاری از شهروندان مصری دیروز در اطراف دادگاه عالی اداری مصر برای شنیدن حكم نهایی این دادگاه در خصوص حفظ و صیانت از دو جزیره تیران و صنافیر از سوی مصر و ترسیم دوباره خطوط دریایی عربستان با مصر گرد آمده بودند كه با شنیدن حكم تاریخی دادگاه عالی این كشور به شادی و پایكوبی پرداختند.
دادگاه اداری عالی مصر دیروز (دوشنبه) حكم خود بر سیادت قطعی این كشور در خصوص دو جزیره تیران و صنافیر و همچنین بازبینی در نقشه آبی بین مصر و عربستان را صادر كرد كه موجب خشم و نگرانی شدید مقامات سعودی شد.
«انور ماجد عشقی» رئیس مركز مطالعات راهبردی عربستان روز دوشنبه در واكنش به رای دادگاه عالی مصر در خصوص بطلان توافق واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان، اعلام كرد كه كشورش در این باره از دولت مصر به سازمان ملل شكایت خواهد كرد.
این توافقنامه طی آخرین سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به قاهره و دیدار وی با «عبدالفاتح السیسی» رئیس جمهوری مصر از سوی ریاض ارائه شد. پس از این توافق عبدالعزیز قول میلیاردها دلار سرمایه گذاری در مصر را ارائه كرد. السیسی در این باره گفته است كه مصر دو جزیره تیران و صنافیر را كه به بحق به عربستان تعلق داشت، به آنها باز گردانده است.
جزیره 80 كیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده كه دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می كند؛ جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران واقع شده است.
اهمیت راهبردی این دو جزیره از آن جهت است كه تنگه تیران تنها دسترسی فلسطین اشغالی از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری رژیم صهیونیستی ایفا می كند.
واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران به رژیم سعودی در جریان سفر ملك سلمان پادشاه عربستان به مصر در كنار میلیاردها دلار كمك سعودی ها به قاهره، موجی از خشم و اعتراض را در مصر برانگیخت.
دولت مصر مدعی شده بود كه جزایر دو گانه تیران و صنافیر واقع در دهانه خلیج عقبه متعلق به عربستان است و ریاض در سال 1950 از قاهره خواسته است از این جزایر در برابر رژیم صهیونیستی محافظت كند.
تاریخ مالكیت مصر بر این دو جزیره بر اساس روایت تاریخی سعودی - مصری به سال 1950 برمی‌گردد. در آن زمان، ملك عبدالعزیز از ملك فاروق خواست كه برای جلوگیری از هر نوع حمله نظامی رژیم صهیونیستی در داخل منطقه جغرافیایی این دو جزیره، نیروهای ارتش مصر را در آن مستقر كند. این در حالی است كه اسناد ژئوپلتیكی و تاریخی موجود موید این نكته است كه این دو جزیره بخشی از منطقه سینای مصر است و ادعای عربستان مبنی بر مالكیت حقوقی و سرزمینی بر این جزایر راهبردی از اساس باطل بوده است كه حكم دادگاه عالی مصر نیز مهر تاییدی بر این حقیقت آشكار است.
رای دادگاه عالی مصر مبنی بر حفظ جزایر تیران و صنافیر از سوی این كشور در حالی است كه تحولات پرشتاب منطقه خاورمیانه موجب شده رژیم سعودی با هدف تغییر موازنه ژئوپلتیكی منطقه و با اصرار بر رفتار نسنجیده خود، پروژه نفوذ در منطقه سینا را كلید بزند تا هم منافع نامشروع رژیم صهیونیستی را تامین نماید و هم راهی برای فرار از ناكامی های بی پایان خود در منطقه جستجو كند.
در حالی كه قرار بود روابط عربستان و مصر طی ماه های گذشته با سرمایه گذاری و كمك های مشروط ریاض به قاهره افزایش یابد، اما اقدامات مداخله جویانه آل سعود در برنامه ریزی با هدف تصرف شریان های اقتصادی مصر با هوشیاری مقامات قضایی دادگاه عالی مصر و حمایت های مردمی به شكست انجامید.
در حال حاضر رژیم سعودی در راستای سیاست های ضد بشری رژیم صهیونیستی سعی كرده است تا با مالكیت غیرقانونی بر شریان های اقتصادی منطقه، به جبران عقب ماندگی های اقتصادی و سیاسی خود از یك سو و رفع ننگ و بدنامی خود در میان ملت های منطقه از سوی دیگر كمك كند، كه تاكنون نتیجه ای برای آن به دنبال نداشته است.
ریاض پس از روی كار آمدن «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر با تمام امكانات خود و با استفاده از ابزارهای سیاسی، اقتصادی از وی حمایت كرد تا شاید بتواند مشروعیت داخلی و منطقه ای دولت وی را نزد افكار عمومی افزایش دهد، اما اكنون با حكم قاطع دادگاه عالی مصر و نیز حمایت های بی وقفه مردم از حاكمیت سرزمینی خود، این اقدامات با شكست كامل مواجه شده است.
بی تردید، رای دادگاه عالی مصر بر حفظ دو جزیره تیران و صنافیر نشان از نقش سازنده و پر نفوذ نهادهای مردمی مصر بر تحولات سیاسی و اجتماعی این كشور از یك سو و نیز تیره تر شدن روابط ریاض - قاهره و شكست كامل پروژه نفوذ رژیم سعودی از سوی دیگر است.
روابط سیاسی مصر و عربستان در حالی در ماههای اخیر شاهد اختلافات و تنش های زیاد بوده كه به نظر می رسد سریال عبرت آموز شكست های سیاسی و نظامی عربستان در منطقه و جهان پایانی ندارد.
دادگاه عالی مصر همصدا با ملت متمدن و آگاه مصر نشان داد كه زیر بار اقدامات مداخله گرایانه رژیم سعودی نخواهد رفت و حاكمیت سرزمینی كشور خود را با هیچ چیز معامله نمی كند.
خاورم**9377**1275
مترجم: حمید اوضح8 انتشار دهنده: مجید جعفری