ساري - ايرنا - مدير بنادر و دريانوردي و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد گفت كه بخش خصوصي در دولت تدبير و اميد 11 هزار و 500 ميليارد ريال در اين بندر سرمايه گذاري كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، علي خدمتگزار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : با اين ميزان سرمايه گذاري براي سه هزار نفر شغل ايجاد شده است.
وي ساخت 100 هزار تن انبار سيلو گندم ، كارخانه فولاد ، كارخانه كاغذسازي ، نصب تجهيزات تخليه و بارگيري ، انبار ذخيره روغن خوراكي و 6 اسلكه را از مهم ترين طرح هاي اجرا شده از محل سرمايه گذاري بخش خصوصي معرفي كرد.
خدمتگزار گفت كه دولت يازدهم نيز براي ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز در بندر اميرآباد افزون بر چهار هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري كرد.
وي افزود : اعتبارات زيرساختي براي بندر از محل درآمدهاي آن تامين و هزينه شده است.
** اميرآباد ، پايلوت غلات وارداتي
خدمتگزار همچنين گفت كه بندراميرآباد با داشتن 175 هزار تن ظرفيت ذخيره سازي گندم به عنوان پايلوت غلات وارداتي انتخاب شد كه از اين بندر از طريق شبكه ريلي به سراسر كشور حمل مي شود.
وي اضافه كرد : هم اكنون 50 هزار تن ظرفيت ذخيره سازي جديد با سرمايه گذاري بخش خصوصي در بندر در دست اجراست .
او ظرفيت ذخيره سازي غلات در اين بندر را در شرايط فعلي 175 هزار تن اعلام كرد و ادامه داد : بيشتر اين ظرفيت در سال هاي اخير ايجاد شده است.
خدمتگزار گفت كه تا پايان سال جاري با ساخت 50 هزار تن ظرفيت جديد ، حجم ذخيره سازي غلات در بندر به حدود 225 هزار تن مي رسد.
وي برنامه ظرفيت سازي براي سيلوي غلات را در بندراميرآباد حدود 500 هزار تن اعلام كرد و افزود : با تحقق اين برنامه ، سالانه حدود 6 ميليون تن گندم وارداتي مي تواند در اين انبارها ذخيره و براي تامين نياز به سراسر كشور حمل شود.
** شروع عمليات اجرايي اتصال اسكله رو رو ريلي پس از يك وقفه 10 ساله
مدير بنادر و دريانوردي و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد به شروع عمليات اجرايي اتصال اسكله رو رو ريلي در دولت تدبير و اميد پس از يك وقفه 10 ساله اشاره كرد و گفت كه براي اتصال اسكله رورو ريلي به شبكه ريلي سراسري حدود 200 ميليارد ريال اختصاص يافت.
وي افزود : طرح اتصال اسكله رورو به شبكه ريلي كشور حداكثر تا خرداد ماه سال آينده به بهره برداري مي رسد.
خدمتگزار گفت كه بندراميرآباد با اجراي اين طرح نخستين بندر از هفت بندر كشور است كه به شبكه ريلي متصل مي شود .
وي مزيت اتصال اسكله رو رو به شبكه ريلي را شتاب بخشي در تخليه و بارگيري، كاهش زمان بارگيري از 24 ساعت به سه ساعت و هزينه هاي جانبي ديگر اعلام كرد.
خدمتگزار گفت كه در سال جاري 500 هزار تن انواع كالاي غيرنفتي مازندران از بندراميرآباد به كشورهاي آسياي ميانه و روسيه صادر شد.
وي حجم واردات كالا از كشورهاي آسياي ميانه و روسيه شامل فراورده هاي نفتي، چوب و غلات را حدود يك ميليون و 350 هزار تن اعلام كرد.
او اضافه كرد : در سال جاري حجم واردات 20 درصد و صادرات نيز حدود 30 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.
خدمتگزار ارزش گذاري كالاهاي وارداتي و صادراتي را مربوط به گمرك دانست و گفت كه بندرآميرآباد تنها كار نقل و انتقال كالا را بر عهده دارد و ارزش گذاري آن از سوي گمرك انجام مي شود.
مدير بنادر و دريانوردي و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد با اعلام اين كه ظرفيت اسمي بندر را در تخليه و بارگيري حدود 7.5 ميليون تن است ، گفت كه هم اكنون سه ميليون و 700 هزار تن آن محقق شده است.
به گفته وي تا سال 1407 ظرفيت تخليه و بارگيري بندر اميرآباد به 7.5 ميليون تن مي رسد.
بندر اميرآباد در شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران واقع است.
ايجاد اين منطقه در سه فاز با ۳۴ پست اسكله طراحي و اكنون فاز اول آن تكميل شده ‌است. وسعت اين منطقه ويژه يك هزار هكتار است و به شبكه ريلي ايران نيز پيوند دارد.
خبرنگار : حسين فلاحتي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6982/1654