مشهد- ایرنا- رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: طی دو سال گذشته به ویژه پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترك موسوم به 'برجام' چرخه تولید در صنعت قطعه سازی رونق یافته و واحدهای تولیدی این بخش جان دوباره گرفته اند.

محمدمهدی شكورزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت سالگرد اجرایی شدن برجام افزود: وضعیت صنعت قطعه سازی خراسان پس از برجام قابل مقایسه با سالهای قابل نیست زیرا ركود در این صنعت كم كم در حال گذر است.
وی ادامه داد: در دوره ای كه فشارها از هر سو بر صنعت تحمیل شده بود شماری از قطعه سازان خراسان رضوی ناچار به تعطیلی خط تولید خود شدند و یا از این بخش خارج و به كار دیگری مشغول گشتند و قطعه سازان فعال نیز با حداقل ظرفیت تولید داشتند.
رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: با تحقق برجام و باز شدن گره از مشكلات در ارتباط با كشورهای دیگر، قرارداد با شركتهای خارجی میسر شده و نقل و انتقال پول راحتر از گذشته انجام می شود و این مهم باعث برگشتن امید به صنعتگران شده است.
وی افزود: اكنون واحدهای قطعه سازی خراسان شروع به جذب نیروی انسانی كرده، وضعیت اشتغال در این حوزه رو به بهبودی است و ظرفیت سازی در این صنعت بهتر از گذشته است.
شكورزاده همچنین به افزایش تمایل خودروسازان برای انعقاد قرارداد با قطعه سازان اشاره و بیان كرد: به دلیل بهبود وضعیت بخش تولید توان تولید و مالی خودروسازان افزایش یافته و به همان نسبت وصول مطالبات قطعه سازان از خودروسازان سریعتر انجام می شود.
وی ادامه داد: قرارداد بیشتر قطعه سازان خراسان رضوی با شركت ایران خودرو است و به همان نسبت پرداختی آن شركت به واحدهای قطعه ساز بیشتر از شركت سایپا می باشد اما وضعیت پرداختی شركت سایپا به قطعه سازانی كه در این استان با آن قرارداد دارند نیز به نسبت دو سال قبل بهتر شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: برخی از مشكلات بخش تولید مربوط به شرایط قبل از برجام یا تحریمها نیست بلكه ریشه در خود استان دارد. اینكه 60 درصد از منابع مالی استان جذب یا تسهیلات بانكی به خوبی پرداخت نمی شود به نحوه رفتار نهادهای دست اندركار در استان بازمی گردد.
وی افزود: 75 واحد قطعه سازی خراسان رضوی زیر پوشش انجمن قطعه سازان هستند و به صورت مستقیم با شركتهای خودروساز قرارداد دارند اما 275 واحد قطعه ساز دیگر در استان با شركتهای خودروساز قرارداد مستقیم نداشته و بر اساس سفارشهای انجمن یا واحدهای قطعه سازی بزرگ تولید دارند.
او ادامه داد: پیشتر سهم خراسان رضوی در تامین قطعات خودرو در ایران 22 درصد بود اما در دوران فشارهای اقتصادی و تحریم بخاطر فقدان نقدینگی به 12 تا 15 درصد رسید و امید است واحدهای قطعه ساز به تدریج به سهم خود از تامین قطعات خودرو در كشور بازگردند.
7489/1858**خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
irnamashhad@