آستارا - ايرنا - نماينده مرزباني گيلان در ستاد امنيت مرزي و دريانوردي استان گفت: تصرفات اراضي ملي در حريم دريا در شهرهاي ساحلي گيلان، تهديد زيست محيطي و خلاف مقررات است و دستگاه هاي متولي بايد با اتكاء به قانون، به رفع تصرف آنها اقدام كنند.

به گزارش ايرنا سرهنگ حسن بهارمست روز چهارشنبه در هشتمين جلسه ستاد امنيت مرزي و دريانوردي استان گيلان در فرمانداري آستارا افزود: قانون هرگونه تصرف و تخريب اراضي ملي را به صراحت منع كرده و دستگاه هاي دخيل بايد در تحديد حدود و رعايت حريم هاي قانوني دريا و نوار ساحل در شهرهاي استان با جديت عمل كنند.
وي اظهار كرد: همكاري مردم همواره در پيشبرد امور تاثيرگذار بوده و بايد در آزادسازي اراضي تصرف شده و جلوگيري از تخريب و تصرف منابع طبيعي و نوار بكر ساحلي از نيروي مقاومت بسيج نيز استفاده شود.
موسي اميني رئيس اداره محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان نيز در اين جلسه گفت: پناهگاه حيات وحش لوندويل آستارا در نوار ساحلي اين شهرستان به عنوان يكي از مناطق 14گانه و ارزشمند محيط زيست در استان شناخته مي شود و بايد با تصرفات دولتي و خصوصي دراراضي آن پناهگاه مقابله شود.
وي افزود: مساحت اين پناهگاه ، يك هزار و 285 هكتار است و در گذشته 28 هكتار آن براي زراعت موقت به مردم واگذار شد كه اين ، كار درستي نبوده و طي سال هاي متمادي به علت رعايت نشدن حريم دريا و خشكي، برخي افراد به تصرف و تخريب اراضي ساحلي اقدام كرده و سند مالكيت نيز گرفته اند.
اميني پايش نوار ساحلي براي رعايت دقيق حريم ها، تمكين به اجراي قانون و همكاري دستگاه هاي مختلف اداري را راهكار مقابله با زمين خواري در ساحل درياها و حفاظت از منابع ملي و طبيعي دانست.
سرهنگ نوذر مرادي فرمانده هنگ مرزي آستارا نيز در اين جلسه گفت: در بخش هاي وسيعي از نوار مرزي اين شهرستان طرح انسداد مرزي اجرا شده و با هرگونه تصرف اراضي ملي در نوار مرزي آستارا مقابله مي شود.
وي افزود: اگر دستگاه هاي اداري در خصوص رعايت نشدن 60 متر حريم دريا و تصرف اراضي ملي در نوار مرزي و ساحلي آستارا، عليه هر شخص حقيقي يا حقوقي شكايت دارند، هنگ مرزي آماده همكاري است.
طول نوار ساحلي درياي خزر در گيلان حدود 220 كيلومتر است و انزلي، آستارا و تالش از شهرهاي ساحلي اين استان هستند.
پناهگاه حيات وحش لوندويل در نوار ساحلي آستارا در سال 1354 به علت شرايط طبيعي و زيست محيطي ويژه، به عنوان پناهگاه حيات وحش معرفي شده است و علاوه بر وجود گونه هايي از درختان جنگلي، چند مرال در آن نگهداري مي شود.
شهرستان آستارا با 86 هزار نفر جمعيت و ذخاير جنگلي و منابع طبيعي بكر در غرب استان گيلان و در همسايگي جمهوري آذربايجان قرار دارد.
خبرنگار: عيسي پاشاپور ** انتشاردهنده: كبيري
7124/2007