اردبیل - ایرنا- مدیركل امور روستایی استانداری اردبیل گفت: در دولت تدبیر و امید با پرداخت 283 میلیارد ریال تسهیلات بانكی برای بیش از سه هزار نفر در روستاهای استان اشتغال ایجاد شد.

اكبر طوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد برای یك هزار و 925 نفر توسط صندوق كارآفرینی امید با اعطای 150 میلیارد ریال تسهیلات ،150 نفر با 17 میلیارد ریال از طریق طرح درآمد زایی دهیاری ها ،990 نفر با 104 میلیارد ریال تسهیلات برای ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و 24 نفر با 12 میلیارد ریال وام از طریق بانك سینا اشتغالزایی شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح مشاركتی كشت زعفران در استان اردبیل گفت: برای اجرای این طرح 130 میلیارد ریال اعتبار تصویب شده كه در صورت اجرا تحول عظیمی در مناطق روستایی به لحاظ اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
طوبی به طرح های درآمدزایی دهیاری ها در استان اشاره كرد و گفت: پرداخت تسهیلات بانكی به طرح های درآمدزایی دهیاری ها فقط به دهیاری هایی كه توان مالی و مدیریتی فعالیت های اقتصادی در اشتغالزایی روستایی را دارند اختصاص داده می شود.
وی افزود: تا امروز چهار طرح برای اجرا تصویب شده كه شامل طرح مجتمع آب درمانی موئیل مشگین شهر با 9 میلیارد ریال ، تولید كیف سنتی در روستای اسبمرز سرعین با 2 میلیارد ریال ، تولید كیف سنتی در روستای آلوارس سرعین با چهار میلیارد ریال و فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی و عسل طبیعی در روستای 'ویندكلخوران' سرعین با چهار میلیارد ریال است.
مدیركل امور روستایی استانداری اردبیل با اشاره به خدمات ارایه شده به روستاییان در ارتباط با بیمه اجتماعی افزود: برای توسعه بیمه اجتماعی كشاورزان ،روستائیان و عشایر تفاهم نامه ای بین صندوق بیمه اجتماعی و استانداری اردبیل منعقد شده بطوری كه از 130 هزار نفر جامعه روستایی و عشایری واجد شرایط 45هزار و 100 نفر زیرپوشش این بیمه قرار گرفته كه 14 هزار و 566 نفر از این تعداد در دولت تدبیر و امید بیمه شدند.
وی اضافه كرد: رتبه كشوری استان اردبیل در قبل از سال 93 در بخش پوشش بیمه اجتماعی 14بود كه در سالجاری به رتبه 6 كشوری ارتقا یافته است.
طوبی همچنین از صدور حكم مستمری بیمه اجتماعی كشاورزان ،روستاییان و عشایر به 600 خانوار در استان اردبیل خبر داد و گفت: در دهه فجر به 600 خانوار حكم مستمری اعطا خواهد شد .
مدیركل امور روستایی استانداری اردبیل با اشاره به تهیه طرح هادی در روستاها افزود: یك هزار و 24 روستای استان برای اجرای طرح هادی مطالعه شدند كه 460 مورد آن در دولت تدبیر و امید تهیه شده و 95 هزار سند هم به اماكن روستایی صادر شده است .
طوبی بهره مندی 73 درصدی روستا از آب آشامیدنی ،احداث 122 كیلومتر راه روستایی و گازرسانی به 470 روستای استان در دولت تدبیر و امید را یادآور شد و گفت: تقویت زیرساخت ها با هدف افزایش تولید ،استفاده از سرمایه انسانی روستائیان ،آموزش های كاربردی با هدف تولید ،سرمایه گذاری با هدف افزایش تولید و اشتغال ،ساماندهی انواع سرمایه ها ،تقویت و زیبا سازی كالید روستاها ،توسعه تولیدات كشاورزی ،تبدیلی ،صنعتی ،گردشگری و خدماتی ،مدیریت مردمی و كاهش تصدی گری دولت، بهبود زندگی روستائیان با افزایش شاخص های رفاه و آسایش از جمله اهداف و اقدامات لازم جهت توسعه روستایی می باشد .
براساس آمارهای موجود از مجموع یك میلیون و 248 هزارو 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در یك هزار و 555روستا سكونت دارند كه از این تعداد یك هزار و 24 روستا بالای 20 خانوار هستند.
تاكنون 873 دهیاری در روستاهای بالای 20 خانوار استان راه اندازی شده كه 407 هزار و 495 نفر جمعیت روستایی آن را پوشش می دهد.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257