تهران- ایرنا- محققان از ابداع نسل بعدی باتری های پایه گارنت خبر دادند كه می تواند انرژی خودروها، وسایل الكترونیكی و شبكه های جریان الكتریكی را تامین كند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از شبكه خبری زی نیوز، گارنت (Garnet) به مجموعه ای از كانی ها اطلاق می شود كه انحلال آنها در اسید به سختی صورت می گیرد و به ندرت ذوب می ‌شوند.
باتری جدید كه توسط محققان دانشگاه كلگاری در تورنتو ابداع شده است، از لحاظ شیمیایی پایدار و غیر قابل اشتعال است و می تواند با ولتاژ بالاتری در قیاس با باتری های فعلی كار كند.
خودروهای الكترونیكی نویدبخش تحول در سیستم حمل و نقل هستند، اما به باتری های ایمن تر، بهتر و باكارایی بالاتر نیاز دارند.
باتری های فعلی لیتیوم یونی چند مشكل دارند كه از جمله می توان به نشت كردن، پایداری شیمیایی ضعیف، قابلیت اشتعال و چگالی محدود انرژی آنها اشاره كرد.
باتری های نسل بعد، كاربردهای بالقوه بسیاری دارند كه از جمله آنها می توان به كاربرد در وسایل نقلیه الكتریكی، لوازم الكترونیكی مصرفی، حسگر گاز جامد و شبكه های الكتریكی ذخیره سازی برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر و نیز تامین برق مورد نیاز در زمان های اوج مصرف اشاره كرد.
باتری های لیتیوم یونی موجود كه در خودروهای الكتریكی و هیبریدی و ابزارهای الكترونیكی قابل حمل استفاده می شوند، از غشاهای تركیبات آلی پلیمری و نمك های لیتیوم به عنوان الكترولیت استفاده می كنند.
الكترولیت در باتری، دو الكترود (كاتد مثبت و آند منفی) را جدا می كند و یون های لیتیوم میان دو الكترود را در طول چرخه شارژ و تخلیه، هدایت می كند.
در حال حاضر، الكترولیت های پایه پلیمری ارگانیك، قابل اشتعال هستند بنابراین آتش سوزی یك مشكل ایمنی در مورد این باتری ها است.
محققان برای برطرف كردن این مسئله، به جای استفاده از پلیمرهای ارگانیك در باتری مورد نظر خود، از یك الكترولیت سرامیكی جامد استفاده كردند كه نمی سوزد.
آنها همچنین برای اولین بار از روشی به نام رسوب لایه اتمی برای جایگزینی یك نوار نازك از اكسید آلومینیوم روی یك ساختار گارنت با پوشش الكترولیت سرامیكی، استفاده كردند.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور