زاهدان - ایرنا - مدیر كل راه آهن كویته پاكستان گفت: سطح روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی 2 كشور ایران و پاكستان با راه اندازی قطار مسافربری در مسیر زاهدان - كویته ارتقا می یابد.

به گزارش ایرنا محمد حنیف گل روز سه شنبه در حاشیه كمیسیون مشترك كارشناسان ریلی راه آهن كویته پاكستان و راه آهن جنوب شرق ایران در زاهدان درجمع خبرنگاران اظهارداشت:با توجه به اینكه 2 كشور دوست و همسایه «ایران و پاكستان» در بسیاری زمینه ها از جمله فرهنگی، مذهبی و غیره با هم مشتركات فراوانی دارند مسئولان راه آهن پاكستان علاوه بر جابجایی بار به دنبال سرمایه گذاری برای افزایش رفت و آمد اتباع 2 كشور هستند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینكه ایران و پاكستان از توانمندی های نهفته اقتصادی زیادی برخوردار هستند و 2 كشور قدرتمند در منطقه محسوب می شوند، افزایش حجم مبادلات شان در بخش های مختلف می تواند گامی موثر برای بهبود وضعیت منطقه باشد.
وی تصریح كرد: هم اینك بسیاری از مردم كشور پاكستان خواستار زیارت امكان مذهبی ایران هستند اما با توجه به سخت بودن ترددجاده ای در مرزها، راه اندازی قطار مسافربری می تواند گامی موثر در رفع این مشكل باشد.
وی افزود: همچنین ایرانیان زیادی می توانند با سفر به پاكستان ضمن دیدن امكان جذاب و گردشگری این كشور به كشورهای آسیای شرقی نیز سفر كنند.
مدیر كل راه آهن كویته پاكستان با بیان اینكه این كشور دارای افزون بر هزار و 600 كیلومتر خط ریلی است گفت: یكی از مهمترین برنامه پیش روی مسئولان ریلی این كشور راه اندازی خط ریلی استاندارد در كنار خط عریض فعلی است.
وی با بیان اینكه به دنبال افزایش تجارت با ایران هستیم گفت:ازآنجا كه بازسازی خط ریلی ایران و پاكستان در حال اجراست بعد از بازسازی خط می توان قطار مسافربری نیز در این مسیر راه اندازی كرد.
وی با اشاره به اهمیت بندر گوادر پاكستان و بندر چابهار ایران گفت:برای افزایش سطح ارتباط این 2 بندر مهم و راهبردی در گام نخست باید خط ریلی از گوادر به كویته راه اندازی و در ایران نیز خط ریلی زاهدان به چابهار متصل شود كه این مهم مورد توجه 2 كشور قرار دارد.
وی با بیان اینكه خط ریلی میان كشورهای پاكستان و هندوستان وجود دارد گفت: این كشور برای ارتباط با افغانستان از طریق ریلی باید چندین خط بسازد كه در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است اما ایجاد خط ریلی جدید زمان بر است.
به گزارش ایرنا راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب كرد كه در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 كیلومتر از كویته به سمت زاهدان در مدت كمتر از 2 سال ساخته شد.
اكنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به كشور پاكستان و قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شرق به غرب كه سبب اتصال كشورهای پاكستان و شبه قاره هند به تركیه، اروپا و آسیای مركزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای كه مورد تایید سازمان اكو و اسكاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده كه از سالیان دور كالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور كنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - كرمان و در آینده نزدیك مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد كریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال كشورهای آسیای مركزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و كشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق كشور بدلیل قرارگرفتن در مسیر كریدورهای ترانزیتی شرق به غرب وشمال به جنوب ازاهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شكوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 كیلومتر را آغاز كرده است.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: علی شهیدیان