شيراز- ايرنا- معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي كشور گفت: ضمانت زنجيره اي مورد تاكيد بانك مركزي است و بانك ها ملزم به پذيرش و ثبت آن هستند.

به گزارش ايرنا عزيزالله مهديان، پنجشنبه در حاشيه نشست مديران بنياد مسكن شهرستان هاي استان فارس در شيراز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ضمانت زنجيره اي براي اعطاي تسهيلات مقاوم سازي مسكن روستايي مصوبه دولت است و امسال بانك مركزي براي اجراي كامل آن از سوي بانك ها تاكيد كرده است.
وي بيان داشت: شرط داشتن ضامن كارمند براي پرداخت وام مسكن، عمده ترين مشكلات روستاييان مقتاضي استفاده از اين تسهيلات در بخش ساخت و مقاوم سازي در سال هاي گذشته بود ليكن امسال با توجه به دستورالعمل هاي سال 95 كه از سوي دولت به سازمان هاي مربوطه و بانك ها ابلاغ شد، پرداخت وام مقاوم سازي مسكن با ضمانت زنجيره اي قابل پرداخت است.
اين مقام مسئول گفت: با برداشته شدن موانع گوناگونان، زمينه بهره مند شدن از تسهيلات مسكن به ويژه در روستاها
و نوسازي بافت هاي روستايي بيش از پيش فراهم شده است.
مهديان ادامه داد: با توافقي كه با بانك ها صورت گرفته، روستايياني كه در تامين ضمانت معتبر براي بانك ها با مشكل روبه رو هستند به صورت ضمانت زنجيره اي، ضامن يكديگر شده و از تسهيلات مسكن بهره مند مي شوند.
وي، با بيان اينكه حدود پنج ميليون و 700 هزار واحد مسكوني روستايي در كشور وجود دارد، اظهار داشت: در سال هاي گذشته حدود هفت درصد از اين واحد ها مقاوم سازي شد و هم اكنون اين رقم به بالاي 40 درصد در كشور رسيده است.
مهديان، با اشاره به اينكه زلزله و سيل بيشترين آسيب را به واحدهاي مسكوني روستايي وارد مي كند، گفت: از سال 74 كه كار مقاوم سازي و پرداخت تسهيلات آغاز شد تا سال 84 حدود 200 هزار واحد مسكوني در كشور ساخته شد و از سال 84 تا كنون با اجراي طرحي ويژه، يك ميليون و 900 هزار واحد مسكن روستايي بازسازي و بهسازي شده است.
وي اظهار داشت: از اين تعداد، حدود 350 هزار واحد بازسازي و يك ميليون و 550 هزار واحد بهسازي شده است.
مهديان، با بيان اينكه واحد هاي مقاوم سازي شده روستايي داراي نقشه مهندسي و سازه مقاوم است، افزود: حتي بسياري از خانه هاي مناطق شهري اين ويژگي ها را ندارند اما خانه هاي روستايي مقاوم سازي شده در برابر حوادث و زلزله مقاوم است در حاليكه در بسياري از شهرها ما همچنان نگران آسيب پذيري واحدهاي مسكوني در برابر زلزله هستيم.
معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن كشور اضافه كرد: خانه هاي روستايي ساده است و نقشه و نظارت آنها هم ساده تر است اما اين واحدهاي مسكوني حساب شده تر و با نظارت بيشتر ساخته مي شود زيرا ناظر روستايي به جز شغل نظارت، پيشه ديگري ندارد از اين رو رغبت و تمايل كافي براي نظارت دارد.
او بيان كرد: ميزان پرداخت تسهيلات كم‌بهره براي بهسازي و مقاوم‌سازي منازل روستايي 200 ميليون ريال و براي درجا سازي زمين 180 ميليون ريال است.
مهديان گفت: روند بازسازي و مقاوم سازي سالانه 200 هزار واحد مسكوني روستايي از سوي اين بنياد در كشور همچنان ادامه دارد و تا سال 1405 ميزان واحدهاي مقاوم سازي شده روستايي به 80 درصد خواهد رسيد و با احتساب واحدهايي كه توسط مردم احداث مي شود، مي توان گفت كه در سال مورد اشاره همه واحدهاي روستايي مقاوم شده اند.
اين مقام مسئول بيان كرد: در سال جاري مقرر شد از محل منابع دولتي و حساب 100 امام (ره) براي نوسازي واحدهاي مسكوني روستايي كه در بافت هاي فرسوده قرار دارند و مالكان آنها توان نوسازي اين واحدها را ندارند، كمك بيشتري شود، تا روند نوسازي اينگونه واحدها شتاب بيشتري گيرد.
وي، نقش و مشاركت مردم را ركن اساسي در بازسازي مناطق آسيب‌ ديده از حوادث دانست و خواستار توجه ويژه در طراحي، نما و معماري خانه‌هاي روستايي شد.
مهديان با اشاره به اينكه، تاكيد بنياد مسكن در مناطق روستايي، توليد مسكن معيشت ‌محور است، افزود: بر اساس اين فرآيند، روستاييان بايد بتوانند در محل زندگي و سكونت خود به توليد، اشتغال و ايجاد درآمد نيز فكر كنند و مسكن روستايي همه مولفه‌هاي لازم را براي معيشت در اختيار آنان بگذارد.
معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي كشور اظهار كرد: در اجراي طرح مسكن معيشت محور با وزارت جهاد كشاورزي تفاهم‌ شده است تا همراه با مقاوم‌سازي مسكن روستايي در كنار آن براي رونق كشاورزي و دامداري روستاييان، تاسيسات لازم نيز احداث شود.
مهديان افزود: در چارچوب اجراي اين طرح، موضوع احياي فضاهاي گردشگري روستاها، و ترغيب روستاييان به استفاده از انرژي خورشيدي نيز دنبال مي شود.
خبرنگار: نيكنام خشنودي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي
6113 /6118