تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶

مسكو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحركات ضدروسی سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در مجاورت مرزهای این كشور اعلام كرد: مسكو به هر گونه اقدام ناتو پاسخ مناسب می دهد.

به گزارش ایرنا، لاوروف با انتقاد از تداوم رویكردهای ضدروسی ناتو كه در حال تقویت توان نظامی در شرق اروپا و كشورهای حوزه دریای بالتیك است، گفت: با همكاری تمامی مجموعه های دست اندركار، تدابیر متقابل در مورد هر اقدام ناتو را برای تغییر وضعیت سیاسی- نظامی منطقه از جمله استقرار واحدهای جدید نظامی نزدیك مرزهای روسیه اتخاذ می كنیم.
پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه روز شنبه نوشت: لاوروف همچنین به اتخاذ تدابیر مناسب از سوی روسیه در مورد سامانه پدافند موشكی جهانی آمریكا از جمله بخش اروپایی آن (مستقر در رومانی و لهستان) اشاره كرد.
وی ضمن تاكید بر اینكه روسیه صلح دوست است، بر آمادگی این كشور برای دفاع از منافع ملی خود تاكید كرد.
لاوروف گفت: صلح دوستی روسیه بر آمادگی و توانایی تامین امنیت شهروندان خود در هر شرایطی مبتنی است.
ناتو و آمریكا اكنون در منطقه بالتیك مجاور استان كالینیگراد شامل كشورهای استونی، لیتوانی و لتونی نیرو دارند و همچنین واشنگتن سامانه های موشكی موسوم به سپر هوایی خود را در لهستان و رومانی مستقر كرده است كه روسیه آن را تهدید كننده می داند.
روسیه تدابیری را برای مقابله با این تهدیدها اتخاذ كرده كه یكی از مهم ترین آنها استقرار سامانه های موشكی بالستیكی-تاكتیكی اسكندر در منطقه برونگان كالینینگراد در مجاورت مرز لهستان است.
دیمیتری پسكوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به تازگی اعلام كرد: تا هنگامی كه موشك های پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در اروپا باقی بماند، سامانه های موشكی اسكندر نیز در استان كالینینگراد مستقر خواهد بود.
وی گفت: خارج كردن موشك های اسكندر از منطقه كالینینگراد تا زمانی كه وضعیت اجرای طرح استقرار سامانه های پدافند موشكی در شرق اروپا مشخص نشود، قابل بررسی نیست.
روسیه پیشتر نیز هشدار داده بود: تدابیر نظامی مسكو در مقابل اقدام های ناتو در شرق اروپا بزودی این واقعیت را روشن خواهد كرد كه امنیت كشورهای میزبان نیروهای این پیمان مختل می شود.
الكساندر گروشكو نماینده دائمی روسیه در ناتو تیر ماه سال جاری گفت: مسكو حتما به اقدام نظامی ناتو پاسخ خواهد داد و كشورهایی كه خود را خط مقدم جبهه اعلام كرده اند، بزودی درك می كنند، اقدام ها برای افزایش امنیت روسیه در واقع مختل كننده امنیت آنها خواهد بود.
ناتو از سال 2014 با طرح اتهام دخالت مسكو در امور داخلی اوكراین روابط خود را با روسیه تقریبا قطع كرده است.
ناتو و آمریكا گام به گام توانسته اند نظامیان خود را با پیشرفته ترین جنگ افزارها نزدیك روسیه مستقر كنند و هر روز نیز نگرانی های این كشور را افزایش می دهند.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا