به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، روز گذشته(دوشنبه) دوم فیلم «شماره ١٧، سهیلا» نخستین ساخته سینمایی محمود غفاری، «دعوتنامه» به كارگردانی مهرداد فرید و «تابستان داغ» به كارگردانی ابراهیم ایرج زاده نیز اكران شدند.
در حالیكه سالهای قبل، از لباس های غیررسمی یا گاه عجیب و نامتعارف در جشنواره سخن گفته می شد، اما امسال تا به امروز، خبری از این نوع پوشش خبری نیست.
در روز دوم علاوه بر حضور مسوولان حوزه سینمایی در كنار خبرنگاران، شاهد انتقاداتی از سوی خبرنگاران و تماشاگران نسبت به یكی دو فیلم برگزیده توسط هیات انتخاب بودیم.
پس از اكران فیلم «چراغ های ناتمام» ساخته مهدی سلطانی كه با 20 دقیقه تاخیر روی پرده رفت، بلافاصله نشست خبری این اثر برگزار شد، فیلمی كه به نظر می رسید انتقادات تماشاگران، تمركز كارگردان آن را بر هم زده بود و هنگام پاسخ به پرسش طرح شده وی سوال را فراموش می كرد و می پرسید كه به چه چیزی باید پاسخ دهد.
«چراغهای ناتمام» فیلمی دفاع مقدسی دربارهٔ نویسندهای پایبند به باورهای اعتقادی است كه به دنبال مضمونی مرتبط با باورهایش میگردد. هر چند كه این فیلم آغاز خوبی داشت اما به گفته تماشاگران و رسانه ای ها نتوانسته بود به خوبی پردازش شود.
آتش تقی پور كه در این نشست خبری حاضر بود گفت: اشكال كار ما همواره در خود سناریو و فیلمنامه است، دو سوژه را در دل یك سوژه نوشته اید و این دو را به صورت مبهم به هم پیوند داده اید، چرا كه موضوع اول را پرورش نداده به سراغ داستان دوم رفته اید.
محسن صبور فیلمنامه نویس این فیلم نیز در پاسخ به تقی پور گفت كه سخنان وی را قبول دارد.
وی اضافه كرد: در مورد كلیشه ای بودن فیلم، بی تعارف بگویم كه از ابتدا می دانستم با این اتهامات رو به رو می شوم، اما این موضوع چندان اهمیتی برایم نداشت.
مجید صالحی بازیگر نقش جمال نیز اظهار داشت: بازی من در این فیلم ادای دین بود، این از جمله كارهایی بود كه ریسك كردم، اما برخی كارها مربوط به دل است و افتخار می كنم كه در این فیلم بازی كردم.
وی به خبرنگاری كه گفت یاد مجید دلبندم در این فیلم افتاده است، افزود: ببخشید كه یاد «مجید دلبندم» افتادید، خدا رو شكر كه «رابین هود» و ... برایتان تداعی نشد كه حضار با این حرف وی به خنده افتادند.
یكی دیگر از نكته های این نشست نیز این بود كه در بین نشست خبری سارا میرایی بازیگر خردسال این فیلم خوابش برد و مجید صالحی كه صندلی كناری وی نشسته بود، وی را گرفت تا نیفتد.
فیلم بعدی «شماره 17، سهیلا» بود كه تقریبا مورد رضایت تماشاگران قرار گرفت. فیلمی كه موضوعی تلخ را با روایتی نه چندان تلخ و از جنبه سینمایی نمایش می داد و با استفاده از عناصری همچون دیالوگ، موسیقی و غیره، از گزنده بودن موضوع جلوگیری كرده بود.
داستان این بود كه دختری میانسال در آستانه 40 سالگی، زمان ازدواج او به تأخیر افتاده و با توجه به مشكل ژنتیكی خود در تلاش است، هرچه سریعتر ازدواج كند تا بچهدار شود.
محمود غفاری فیلمنامه نویس، تدوین گر و كارگردان این فیلم كه شماره 17، سهیلا نخستین ساخته سینمایی وی محسوب می شود، گفت: من خود و بسیاری از اطرافیانم در آستانه 40 سالگی هستیم، افراد بسیاری این مشكل را دارند، مساله ای كه در حال ورود به مرحله بحرانی است. صرفا جنبه سینمایی داستان برایم جذاب بود اما مساله اجتماعی آن موضوع دیگری است.
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در این نشست حضور داشت و انتهای سالن نشسته بود، امیر سیدزاده تهیه كننده این فیلم پس از صحبت درباره فیلم «شماره 17، سهیلا» اعلام كرد كه فیلم «مادر قلب اتمی» پس از دو سال انتظار مجوز اكران گرفته و سپس از ایوبی برای تلاشهایش جهت كسب پروانه نمایش این فیلم قدردانی كرد.
علیرضا داودنژاد كارگردان فیلم «فراری» نیز گفت كه این فیلم نمونه ای است كه همیشه دلش می خواهد ساخته شود، چون موضوع آن واقعی و مصداق سینمای ملی است.
وی افزود: كه هر كسی غیر از زهرا داودنژاد نقش سهیلا را بازی می كرد، این فیلم تبدیل به فاجعه می شد و بازی وی می تواند جزو كارهای چشمگیر باشد.
سروش صحت هم كه از دیگر حاضران این نشست بود گفت: من دیشب كم خوابیده ام و نگران بودم خوابم ببرد، البته نگرانی ام بیشتر از این موضوع بود كه خر و پف كنم، اما نه تنها هنگام تماشای این فیلم چشم بر هم نگذاشتم بلكه هیجان زده هم بودم.
فیلم «دعوتنامه» به كارگردانی مهرداد فرید چهارمین فیلم نمایش داده شده در برج میلاد بود كه بیشترین انتقاد را در دو روز اول جشنواره به دنبال داشت. تشویقهای چند باره و خندههایی كه در سالن رسانهها در واقع واكنش منفی به فیلم تلقی میشود، بارها در حین نمایش این فیلم، تكرار شد.
این فیلم روایتگر زندگی شخص درماندهای بود كه در مشهد زندگی میكند و كارش این است كه از زایران حرم علی بن موسی الرضا (ع) دزدی كند و از طریق آن زندگی بگذراند.
آخرین فیلم دومین روز جشنواره كه به عنوان «ابد و یك روز» جشنواره امسال هم از آن یاد میشد، «تابستان داغ» بود كه تماشاگران را نسبت به دیگر فیلمها بیشتر راضی كرد.
در مجموع با اینكه فیلم ساعت 23 به نمایش گذاشته شد، بازیگران بسیاری برای دیدن این فیلم آمده بودند و سالن پر بود.
علی مصفا در نشست نقد و بررسی فیلم تابستان داغ گفت: كار كردن با فیلمسازان جوان برایش جذاب بود و حضور در كنار بازیگران جوان به وی احساس جوانی داد.
ابراهیم ایرج زاد كارگردان فیلم تابستان داغ نیز گفت: یكی از شانس های من حضور بازیگران خوب در این فیلم بود كه همگی با جان و دل در این كار حضور داشتند.
این فیلمساز در ادامه درباره بازی كودك خردسال این فیلم گفت: مانیا علیجانی آنقدر جذاب و خوب بازی كرد كه اگر خوب از خودش مراقبت كند به عنوان بازیگر تراز اول ایران و مثل بازیگرهای بزرگ دنیا چون ناتالای پورتمن خواهد شد.
شب گذشته كاتالوگ جشنواره كه به شكل كلاكت طراحی شده بود؛ در حضور نمایندگان رسانه ها رونمایی شد.
شقایق فراهانی با بازی در دو فیلم دومین روز یكی از بازیگران پركار جشنواره امسال است. وی در 4 فیلم جشنواره سی و پنجم به ایفای نقش پرداخته است.
بهزاد فراهانی كه به همراه همسرش برای دیدن فیلم دعوتنامه و بازی دخترش شقایق به برج میلاد آمده بود از برخورد نگهبانان این برج انتقاد كرد.
وی با حالتی عصبانی و عذرخواهی بابت پاسخ ندادن به سوالات خبرنگار گفت: نگهبان در ورودی به دلیل بلیت نداشتن اجازه ورود به من نداد كه در نهایت خواستم تا به عنوان گروگان آنجا بمانم تا همسرم به داخل برج رفته و بلیت برایم بیاورد.
فراهنگ**9012**1027**خبرنگار: زهرا امیری** انتشار دهنده: جواد دهقانی
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
تهران - ایرنا - دومین روز سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های از جمله حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در نشست خبری فیلم سینمایی «شماره17، سهیلا» و شوخی مجید صالحی با خبرنگاران همراه بود.