تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه موضوع برنامه های دفاعی ایران را خارج از قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موكول نمی كند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف روز سه شنبه در نشست خبری مشترك با ژاك مارك آیرو همتای فرانسوی خود افزود: در مورد اجرای برجام چندین بار آژانس بین المللی انرژی اتمی و كشورهای عضو برجام اعلام كرده اند كه ایران به كلیه تعهدات خود پایبند بوده و آن ها را كامل اجرا كرده است.
ظریف ادامه داد: متاسفانه ما از طرف های دیگر برجام بویژه ایالات متحده آمریكا به همان میزان كه ما متعهد بودیم، تعهد ندیدیم و مجبور بوده ایم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره تلاش كنیم از فشارهای سیاسی بهره برداری كنیم.
وی اضافه كرد: یك مورد آن، مقررات فرامرزی آمریكا است كه متاسفانه همچنان مانع اجرای كامل برجام است.
وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان كرد: همانطور كه همه اعضای برجام در مذاكرات خود اعلام كرده اند، آزمایشات موشكی جزئی از برجام نیست. هم دولت فرانسه و هم دولت قبلی ایالات متحده آمریكا كه مذاكرات را بر عهده داشت، اعلام كرد كه آزمایشات موشكی جزئی از برجام نیست و ارتباطی به آن ندارد.
ظریف یادآور شد: در قطعنامه 2231 شورای امنیت، عبارتی در باره بحث موشك های بالستیك جمهوری اسلامی وجود دارد كه جمهوری اسلامی در زمان تصویب آن موضع خود را صریحا علام كرده است.
وی توضیح داد: این قطعنامه به موشك های بالستیكی اشاره دارد كه برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی شده اند و ما اعلام كرده ایم كه هیچ موشك بالستیك برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی نشده و موشك های ما برای حمل كلاهك های متعارف و دفاع مشروع جمهوری اسلامی هستند و خارج از حوزه قطعنامه ای 2231 هستند.
وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران كشوری است كه بیشترین هزینه را بابت تروریست بین المللی و تجاوز كشورهای خارجی پرداخته و هشت سال تجاوز عراق علیه ایران سابقه تاریكی از نحوه برخورد جامعه بین الملل به جا گذاشته است.
ظریف تصریح كرد: مردم ایران هیچگاه دفاع خود را به اجازه طرف های دیگر موكول نمی كنند. ما هیچگاه علیه دیگران از سلاح استفاده نمی كنیم و در 250 سال گذشته ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است اما در برابر تجاوز خارجی با اتكا به مردم بزرگ ایران از حیثیت خود دفاع می كند.
وی با بیان اینكه موضوع برنامه دفاع ایران خارج از قطعنامه 2231 و برجام است، ابراز امیدواری كرد این برنامه بهانه ای برای بازی های سیاسی كه ممكن است دولت جدید آمریكا با سابقه ننگین ممانعت از ورود افراد دارای ویزای قانونی كه دارای وضعیت نامناسبی در سطح بین المللی است، سوء استفاده نكند.
وزیر امور خارجه با تبریك ایام مبارك دهه فجر گفت: خوشحالم كه همزمان با سالروز ورود امام(ره) از فرنسه امروز میزبان میهمانان فرانسوی مان هستیم.
ظریف با اشاره به سفر سال گذشته رییس جمهوری به فرانسه افزود: در جریان این سفر در مورد نقشه راهی برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف توافق شد و امروز بعد از یك سال اجرای نقشه راه در حوزه های مختلف، شاهد ثمرات آن هستیم به طوری كه حجم روابط دوجانبه در یازده ماه سال 2016 به سه برابر مدت مشابه افزایش یافته است.
وی با اشاره به جلسه صبح امروز(سه شنبه) كمیسیون مشترك اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران، بخش خصوصی را پیشران روابط دو كشور توصیف كرد و گفت: دو طرف در این نشست، گفت و گوها را انجام دادند و بعد از كمیسیون مشترك هم زمینه های همكاری ها را بررسی كردیم.
رییس دستگاه دیپلماسی، حل و فصل مشكلات بانكی و پیشرفتهای بیشتر در سرمایه گذاری را زمینه هایی ذكر كرد كه نیازمند به همكاری بیشتر است و افزود: توفیقاتی به دست آمده و قراردادهایی بین دو طرف امضا شده كه بعضی از آنها هم اجرایی شده است.

**تولید نخستین خودروی مشترك ایران و فرانسه در ماه آینده
ظریف یادآور شد: در ماه آینده، شاهد تولید مشترك خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود كه با هدف بازار ایران و منطقه تولید شده و این از اولین دستاوردهایی بوده كه منجر به اشتغال، انتقال فناوری و تولید مشترك شده و به نفع ایران و فرانسه است.
وی همكاری با ایرباس، همكاری های علمی و فنی، محیط زیست، ساخت فرودگاه، قطارهای سریع السیر، راهسازی و علم و فناوری پیشرفته هسته ای را از محورهای همكاری ایران و فرانسه ذكر كرد كه در جریان است.

**همكاری در زمینه مبارزه با پولشویی و تروریسم
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینكه زمینه های همكاری اقتصادی بین ایران و فرانسه قابل توجه است، ادامه داد: توافقاتی بین من و وزیر خارجه فرانسه در چارچوب كمیسیون مشترك امضا شده و توافقات بین بخش خصوصی هم در اتاق امضا شده است. علاوه بر این، توافقی در زمینه مبارزه با پولشویی بین همكاران به امضا رسیده است.
ظریف ادامه داد: در زمینه مسائل سیاسی، بحث و گفت و گوهای مثبتی داشتیم و اجرای كامل برجام توسط همه طرف ها، مورد تاكید ایران و فرانسه است؛ دو طرف بر ضرورت تعهد به مفاد برجام تاكید دارند.
وی مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را از دیگر محورهای گفت و گوهای امروز خود با وزیر خارجه فرانسه ذكر كرد و افزود: همكاری برای مقابله با تروریسم و آوردن صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه را هم در بقیه مذاكرات در ناهار كاری ادامه خواهیم داد.
وزیر خارجه فرانسه به منظور دیدار رسمی با مقامات جمهوری اسلامی ایران، عصر دوشنبه وارد تهران شد.
سیام ** 2021** 9314**1429
خبرنگار:داود مرادپور**انتشار:محسن طاهرزاده