تهران- ایرنا- عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم و تحلیلگر برجسته عرب در سرمقاله امروز (چهارشنبه) این روزنامه درخصوص آزمایش اخیر موشكی ایران نوشت: حق مشروع ایران و هركشور عربی و اسلامی است كه در برابر تهدیدات اسرائیل از خود دفاع كند و این درست مطابق معاهدات بین المللی است.

عطوان افزود: ایران در تلاش است تا سامانه موشكی خود را در برابر تهدیدهای كشورهای غربی، پیشرفته و قوی سازد و آزمایش اخیر موشكی ایران موجبات نگرانی غربی ها را فراهم ساخته و ما دلیل این نگرانی را در برابر اقدام مشروع ایران نمی دانیم؛ این درحالی است كه ایالات متحده با میلیاردها دلار برنامه موشكی بالستیك رژیم صهیونیستی را حمایت كرده و پیشرفته ترین تكنولوژی نظامی برای ساخت گنبد آهنین را به آنها تقدیم كرده است.
عطوان افزود: حق مشروع ایران و هر كشور عربی و اسلامی است كه در مواجهه با تهدیدهای رژیم صهیونیستی از خود دفاع كند و این مساله مطابق همه معاهدات بین المللی است؛ هر زمان كه آمریكا و كشورهای غربی دیگر با تجاوزهای رژیم صهیونیستی مقابله كرده و بر برنامه های هسته ای این رژیم نظارت كردند در آن شرایط می توان انتظار داشت كه ایران آزمایش موشكی خود را تعطیل كند و تمامی سلاح های شیمیایی از خاورمیانه ریشه كن شوند.
وی در ادامه می نویسد، ما بار دیگر شاهد یك بحران جهانی جدید كه در یك سوی آن ایران قرار دارد هستیم و بهانه آمریكا این بار آزمایش موشك بالستیك اخیر ایران است كه واشنگتن مدعی است، این آزمایش نقض قطعنامه سازمان ملل و توافق هسته ای است.
دولت آمریكا در همین راستا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته كه برای بررسی این موضوع جلسه اضطرای تشكیل دهد تا موضوع نقض توافق هسته ای بررسی و تحریم های اقتصادی جدیدی علیه ایران اعمال شود.
به نوشته سردبیر روزنامه رای الیوم، این درحالی است كه روسیه در واكنش به ادعای واشنگتن آزمایش موشكی ایران را نقض قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته ای نمی داند و این یعنی اینكه روس ها تصمیمات آمریكا را وتو كرده و چه بسا چین نیز در صورت نیاز همین رویكرد را در پیش گیرد و ادعای واشنگتن را وتو كند.
دونالد ترامپ از ابتدا و در زمان تبلیغات انتخاباتی خود نیات ضد ایرانی خود را آشكار كرده بود و وعده داده بود كه با روی كار آمدنش توافق هسته ای ایران و كشورهای 1+5 را پاره و تحریم های اقتصادی شدیدتری علیه ایران اعمال خواهد كرد و دولت باراك اوبا رئیس جمهور سابق آمریكا را به اشتباه در امضای این توافق متهم كرده بود، بنابراین بعید به نظر نمی رسد كه ترامپ به دنبال بهانه باشد و از آزمایش موشكی ایران به عنوان مستمسكی برای برانگیختن تنش های جدید استفاده كند.
با توجه به اینكه ترامپ روز یكشنبه با ملك سلمان عبد العزیز پادشاه عربستان تلفنی گفت وگو كرد و بیانیه مطبوعاتی كاخ سفید در خصوص این گفت وگو اعلام كرد كه دو طرف در خصوص مواجهه با اقدامات ایران در منطقه توافق كردند، می توان چنین برداشت كرد كه رئیس جمهور جدید ایالات متحده قصد دارد بار دیگر در قالب یك جنگ سرد كشورهای حاشیه خلیج فارس را علیه ایران گرد آورد همانطور كه پیش از توافق هسته ایران و شش قدرت جهانی بود.
به گزارش ایرنا، در ادامه اقدامات خصمانه دولت جدید آمریكا نسبت به كشورمان، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل اعلام كرد كه در پی ادعای یك مقام آمریكایی مبنی بر انجام یك آزمایش موشكی جدید در ایران جلسه اضطراری برگزار خواهد كرد. این مقام آمریكایی مدعی شده كه ایران روز یكشنبه در منطقه‌ای در نزدیكی شهر سمنان یك موشك بالستیك میان برد به نام 'خرمشهر' آزمایش كرده است.
هیات آمریكایی در سازمان ملل اعلام كرد كه از شورای امنیت خواسته است تا هر چه فوری این موضوع و احتمال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص برنامه موشكی ایران را مورد بررسی قرار دهد. همچنین 'دنی دانون' نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل پاسخ فوری شورای امنیت به این اقدامات ایران كه به ادعای آن‌ها انجام شده را خواستار شد و ادعا كرد كه این فعالیت‌های ایران نه تنها اسرائیل، بلكه منطقه را تهدید می‌كند.
در اولین واكنش به ابراز نگرانی های جامعه جهانی به آزمایش موشكی جدید ایران، 'محمد جواد ظریف'وزیر امور خارجه گفت: آزمایش موشكی نه تنها جزو توافق هسته ای ایران با كشورهای غربی نبوده بلكه این آزمایش ها خلاف قطعنامه شورای امنیت كه بعد از توافق هسته ای تصویب شد هم نیست.
خاورم**9366**1275
مترجم:صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری