به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود: تجهیزات سازمان آتش نشانی شهرداری تهران برای مهار آتش سوزی یك یا دو ساختمان كافی است، اما اگر این حادثه به زلزله تبدیل شود یا تعداد ساختمان ها به پنج عدد برسد به طور قطع تجهیزات ما پاسخگوی نیاز نیست.
وی با اشاره به برخی صحبت ها مبنی بر اینكه در عملیات امدادی حادثه پلاسكو باید از بالگرد استفاده می شد افزود: بالگرد در اختیار سازمان های امداد و نجات است، در حادثه پلاسكو امكان استفاده از بالگرد نبود هرچند كه نیازی هم به استفاده از بالگرد نداشتیم.
قالیباف تصریح كرد: در عملكرد میدانی و ورود به طبقه دهم ساختمان پلاسكو، براساس آمار و بررسی های انجام شده، آتش یكبار در این طبقه خاموش و دوباره شعله ور می شود.
شهردار تهران افزود: یكی از موضوعات مهم و قابل توجه در روند عملیات نیروهای سازمان آتش نشانی در حادثه پلاسكو این است كه 32 دقیقه قبل از ریزش ساختمان، دستور تخلیه نیروهای امدادی صادر می شود.
وی گفت: مدیریت عملیات امداد و اطفای حریق ساختمان پلاسكو، با توجه به بررسی دقیق و تجربه ای كه داشته به موقع امكان ریزش ساختمان را تشخیص و دستور خروج نیروها را 32 دقیقه قبل از ریزش ساختمان پلاسكو صادر می كند.
به گفته شهردار تهران، بیش از 100 نفر از نیروهای آتش نشان برای اطفا حریق در داخل ساختمان پلاسكو حضور داشتند كه اقدام و دستور به موقع مدیریت عملیات برای تخلیه ساختمان، قابل تقدیر و توجه است.
* حضور به موقع نیروهای آتش نشان در محل حادثه
شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینكه نیروهای آتش نشان در كمتر از 2.5 دقیقه پس از اعلام وقوع حادثه محل ساختمان پلاسكو حاضر شدند خاطرنشان كرد: نیروهای امدادی(آتش نشان) ابتدا مردمی را كه در داخل ساختمان حضور داشتند، از محل تخلیه كردند.
وی اظهار كرد: زمانی كه بخشی از ساختمان پلاسكو فروریخت، تعدادی از نیروهای آتش نشان حاضر در طبقات ساختمان، به دلیل نبود پله فرار از طریق اسكلت نمای ساختمان خارج می شوند.
قالیباف با اشاره به اینكه كار آواربرداری ساختمان پلاسكو با همه استانداردهای موجود همخوانی دارد، به مقایسه حادثه پلاسكو با حادثه 11 سپتامبر پرداخت و گفت: در حادثه 11 سپتامبر بخش عملیاتی در فاز نخست 90 روز و كار آوار برداری نیز هشت ماه طول كشید.
وی تأكید كرد: كار آواربرداری ساختمان پلاسكو در مدت 9 روز انجام شد، در حالیكه زمان اتمام كار را 10 روزه پیش بینی كرده بودیم.
شهردار تهران افزود: یك سازه متصل تمامی ساختمان پلاسكو را فراگرفته بود كه كار جداسازی این سازه و تخلیه نخاله های آن به خوبی انجام شد.
وی با اشاره به اینكه تمامی موضوعات ساختمان پلاسكو و پاساژ علاءالدین را شخصا پیگیری می كردم تأكید كرد: درخصوص ساختمان پلاسكو اقدامات پیشگیرانه و آموزشی برای كسبه انجام شده بود كه پس از دو بار لغو جلسات آموزشی، در نهایت این جلسه با حضور 17 نفر برگزار شد.
قالیباف با اشاره به اینكه رفع خطر در اماكن عمومی زمانی بالفعل و زمانی بالقوه است اظهار كرد: رفع خطر توسط شهرداری تهران در موضوعاتی است كه خطر آنها بالفعل است كه در این زمینه نیز در بیشتر موارد مالك شخص حقیقی است و برای انجام اقدامات پیشگیرانه نیازمند حكم قضایی هستیم.
وی خاطرنشان كرد: براساس مصوبه سال 93 هیات دولت و طبق مواد قانونی 96، 101 و 105 مصوبه مجلس شورای اسلامی، نظام صنفی و وزارت كار در این زمینه مسئول هستند و وزارت كار به عنوان بازرس و دادگستری به عنوان ضابط قضایی تعیین شده است.
شهردار تهران گفت: براساس ماده سه، چهار و پنج مصوبه سال 93 هیات دولت، سازمان آتش نشانی شهرداری
به عنوان همكار بازرس و مجموعه وزارت كار تعیین شده و وزارت كار می تواند از دادسرا یا دادگاه حكم توقیف درخواست كند كه در این شرایط رفع توقیف بعد از گزارش بازرسی انجام خواهد شد.
وی گفت: درست است كه براساس بند 14 و تبصره های ماده 55 قانون شهرداری ها، شهرداری موظف به اجرای اقداماتی برای پیشگیری از حریق و سیل است اما 7 اردیبهشت سال 93 در جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام كردم كه قوانین و مقررات وجود دارد اما به درستی اجرا نمی شود و مسئولیت ها درهم است.
قالیباف افزود: در همین راستا بیش از 500 كیلومتر تونل و كانال برای آب های سطحی در سطح شهر تهران زده شد كه امروز مشاهده می كنیم نقاط آبگیر با بارش باران و برف كاهش قابل توجهی یافته است.
به گفته وی، شهرداری تهران درخصوص ساختمان پلاسكو مسئولیت های اجتماعی داشته و آنها را پیگیری كرده است.
شهردار تهران با اشاره به موضوع پاساژ علاءالدین نیز گفت: زمانی كه برای پیگیری مشكلات پاساژ علاءالدین مراجعه كردیم هم به مشكل تجهیزات آتش نشانی و هم مسائل سازه ای توجه شد و در نهایت زمانی كه براساس حكم ماده 100 برای پلمب مجتمع مراجعه كردیم، اجازه پلمب ساختمان به ما داده نشد.
وی تصریح كرد: در نهایت پس از چند بار شكایت مالك به دادگاه و اعتراض به حكم رای به نفع شهرداری تهران صادر شد و امروز پس از طی مسیر طولانی و در حالی كه بیش از 2.5 سال از ماجرا می گذرد مسائل امنیتی موضوع این پاساژ به تعویق افتاده و قادر نیستیم كار را به اتمام برسانیم.
قالیباف گفت: اینها واقعیت های تلخی است كه در حوزه كارهای اداری كشور وجود دارد و مشكل ساز نیز شده و می شود.
وی با اشاره به اینكه از منظر مدیریت بحران حوادثی كه اتفاق می افتد یا عامل انسانی در آن دخیل است یا اشكالات ساختاری در آنها وجود دارد گفت: متأسفانه نبود یك نگاه سیستمی و فرایند محور به مقوله حادثه و پیشگیری یك چالش جدی و اساسی در حوزه ساختاری است.
شهردار تهران اظهار كرد: این چالش از مرحله قانون گذاری تا اجرا و نظارت شامل كهنگی قوانین، ابهام، مشخص نبودن ، تداخل و تنظیم نبودن مسئولیت ها و اختیارات وجود دارد.
وی افزود: به عنوان مثال سال 76 یك هواپیما در اصفهان در خارج از باند نشست و با وجود آنكه كسی در این حادثه صدمه ندید از ساعت 20:30 تا 6 صبح نتوانستیم به مسافران دسترسی پیدا كنیم؛ اگر در این حادثه مسافران مجروح شده بودند یا جانشان را از دست می دادند چه كسی پاسخگو بود.
قالیباف با اشاره به حوادث مشابه مانند حادثه قطار نیشابور در بهمن 82 و كشته و مفقود شدن 120 هموطن و همچنین حادثه سال 92 اتوبان قم و در آتش سوختن 120 شهروند گفت: با نگاهی به این حوادث می بینیم در فرایند ها و ساختار دچار اشكال هستیم البته نقطه قوت در حوادثی مانند زلزله بم و منجیل و انجام اقدامات به موقع و تشكیل سازمان مدیریت بحران نیز وجود دارد.
وی با بیان اینكه اگر روند تحلیلی بر حوادث داشته باشیم می بینیم كه اشكالات موجود ساختاری است خاطر نشان كرد: تشكیل سازمان مدیریت بحران براساس قانون پنج ساله بوده و به دلیل پایان یافتن زمان آن، عملا از سال 92 سازمان مدیریت بحران بدون در نظر گرفتن موضوعات ساختاری مشكل قانونی دارد.
شهردار تهران تصریح كرد: برخی از بحران ها حادثه است اما برخی دیگر مانند آلودگی آب، خاك و هوا تبدیل به روند بحرانی شده و ادامه دار است.
وی تأكید كرد: از زمانی كه مسئولیت مدیریت بحران در پایتخت به شهرداری واگذار شد، مهمترین سازماندهی ها در ابعاد مختلف از جمله ساخت مكان مدیریت بحران، امنیت كارگاه های كوچك، مقاوم سازی پل ها در برابر زلزله، ساخت 120 سوله بحران، برقراری ارتباطات و تجهیزات بی سیم خارج از شبكه موبایل، ارزیابی بیمارستان و گروه های دوام انجام شد.
قالیباف افزود: امروز در تمامی محله ها گروه های دوام وجود دارد كه آموزش های آنها و برگزاری مانور به صورت منظم برگزار می شود.
وی اظهار كرد: زمانی كه شهرداری تهران را تحویل گرفتم تعداد ایستگاه های آتش نشانی تهران 74 عدد بود كه امروز این عدد به 127 ایستگاه رسیده است.
قالیباف تصریح كرد: تهران تنها شهری است كه با وجود ترافیك سنگین، استانداردهای لازم در آن به دلیل گسترش خوب تجهیزات انجام می شود.
به گفته وی، تعداد ماشین های عملیاتی شهرداری تهران از 280 ماشین در سال 84 به 900 خودرو رسیده كه سبدها و نردبان های33 و 54 متری آن حدود 4 سل قبل خریداری شده است
شهردار تهران با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص احیای سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده گفت: تا كنون نسبت به احیای 34 درصد از بافت فرسوده شهر تهران اقدام شده كه این حجم كار در كشور بی نظیر است ، در حالی كه متوسط احیای بافت فرسوده در كشور 7 درصد است.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی، گزارشی از حادثه پلاسكو و عملیات امداد و نجات حادثه را به نمایندگان مردم ارائه كردند.
به گزارش ایرنا، ساختمان پلاسكو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه(30 دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان به یكباره فروریخت.
پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیكر 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد كه با احتساب شهادت یك آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسكو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
همچنین در این حادثه 4 شهروند(كسبه و مالكان مجتمع تجاری پلاسكو) جان خود را از دست دادند.
آیین بدرقه، تشییع و خاكسپاری 16 آتش نشان شهید حادثه ساختمان پلاسكو، روز دوشنبه(11 بهمن) با حضور گسترده و باشكوه اقشار مختلف مردم و مسئولان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار و پیكرهای شهدا در قطعه 50 بهشت زهرا(س) بخاك سپرده شد.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/9353// 1625
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
تهران- ایرنا- شهردار تهران روز چهارشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارشی از روند مدیریت بحران حادثه پلاسكو گفت: سازمان آتش نشانی در بحث اجرای عملیات امداد و نجات حادثه پلاسكو، هیچگونه مشكلی به لحاظ تجهیزات و امكانات نداشت.