مجيد ابهري روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا افزود: آزارهاي بدني چهره هاي مختلفي دارد كه در هر شكل آسيب هاي رواني و رفتاري آن مدتها و حتي تا پايان عمر در سطح باقي مي ماند.
وي اظهار كرد: در بررسي آزارهاي فيزيكي، تنبيه بدني در مدارس از چهره هاي آزار دهنده است كه باعث مدرسه گريزي و تنفر از درس ميان دانش آموزان مي شود.
اين متخصص علوم رفتاري با بيان اينكه برخوردهاي آموزش و پرورش با مربيان خاطي تا اندازه قابل توجهي اين آسيب ها را كاهش داده، ادامه داد: هنوز شاهد خبرهاي ناگواريي از آزارهاي روحي و فيريكي از سوي برخي معلمان و مديران مدارس هستيم كه بسيار تاسف بار است.
ابهري تصريح كرد: اكثريت دانش آموزان با نظام تشويق گرا بيشتر به مدرسه و درس گرايش پيدا مي كنند زيرا آزارهاي بدني علاوه بر فرد مورد نظر، بر ساير افراد نيز آثار نامطلوبي باقي مي گذارد.
به گفته وي، لازم است آموزش و پرورش قبل از بكارگيري مربيان و در حين خدمت آنها، آموزه هاي رفتاري مخصوصا در مورد مديريت كنترل خشم و هيجان هاي رفتاري را در اولويت برنامه هاي آموزشي قرار داده و با نظارت مستمر اجازه ندهد سرمايه هاي آينده كشور دچار مخاطرات روحي و رواني شوند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه آزارهاي رواني فقط تنبيه بدني نيست، افزود: تحقير، اهانت و مقايسه نيز در گروه آزارهاي رواني كودكان و نوجوانان قرار مي گيرند.
ابهري تاكيد كرد: والدين علاوه بر كنترل رفتارهاي خود و خودداري از اين گونه رفتارهاي خشن در صورت مشاهده آزارهاي فيزيكي بايد با مديريت مركز آموزشي، موضوع را مطرح كرده و اجازه ندهند اين گونه رفتارها گسترش يابد.
وي خاطرنشان كرد: مسوولان به جاي بزرگ نمايي و رسانه اي كردن آزارهاي روحي و فيزيكي دانش آموزان بايد برخورد منطقي و ريشه اي با آن انجام دهند.
فراهنگ ** 9022 ** 1071 ** خبرنگار: رقيه نوري ** انتشار دهنده: اميد غياثوند
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
تهران - ايرنا - استاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: آموزش و پرورش بايد آموزه هاي رفتاري بويژه مديريت كنترل خشم در مدارس را به مربيات در حين خدمت آموزش دهند.