تهران - ايرنا - استاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: آموزش و پرورش بايد آموزه هاي رفتاري بويژه مديريت كنترل خشم در مدارس را به مربيات در حين خدمت آموزش دهند.

مجيد ابهري روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا افزود: آزارهاي بدني چهره هاي مختلفي دارد كه در هر شكل آسيب هاي رواني و رفتاري آن مدتها و حتي تا پايان عمر در سطح باقي مي ماند.
وي اظهار كرد: در بررسي آزارهاي فيزيكي، تنبيه بدني در مدارس از چهره هاي آزار دهنده است كه باعث مدرسه گريزي و تنفر از درس ميان دانش آموزان مي شود.
اين متخصص علوم رفتاري با بيان اينكه برخوردهاي آموزش و پرورش با مربيان خاطي تا اندازه قابل توجهي اين آسيب ها را كاهش داده، ادامه داد: هنوز شاهد خبرهاي ناگواريي از آزارهاي روحي و فيريكي از سوي برخي معلمان و مديران مدارس هستيم كه بسيار تاسف بار است.
ابهري تصريح كرد: اكثريت دانش آموزان با نظام تشويق گرا بيشتر به مدرسه و درس گرايش پيدا مي كنند زيرا آزارهاي بدني علاوه بر فرد مورد نظر، بر ساير افراد نيز آثار نامطلوبي باقي مي گذارد.
به گفته وي، لازم است آموزش و پرورش قبل از بكارگيري مربيان و در حين خدمت آنها، آموزه هاي رفتاري مخصوصا در مورد مديريت كنترل خشم و هيجان هاي رفتاري را در اولويت برنامه هاي آموزشي قرار داده و با نظارت مستمر اجازه ندهد سرمايه هاي آينده كشور دچار مخاطرات روحي و رواني شوند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه آزارهاي رواني فقط تنبيه بدني نيست، افزود: تحقير، اهانت و مقايسه نيز در گروه آزارهاي رواني كودكان و نوجوانان قرار مي گيرند.
ابهري تاكيد كرد: والدين علاوه بر كنترل رفتارهاي خود و خودداري از اين گونه رفتارهاي خشن در صورت مشاهده آزارهاي فيزيكي بايد با مديريت مركز آموزشي، موضوع را مطرح كرده و اجازه ندهند اين گونه رفتارها گسترش يابد.
وي خاطرنشان كرد: مسوولان به جاي بزرگ نمايي و رسانه اي كردن آزارهاي روحي و فيزيكي دانش آموزان بايد برخورد منطقي و ريشه اي با آن انجام دهند.
فراهنگ ** 9022 ** 1071 ** خبرنگار: رقيه نوري ** انتشار دهنده: اميد غياثوند