بندرعباس- ايرنا- رييس سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از به آب اندازي نخستين كشتي اقيانوس شناسي به نام كاوشگر خليج فارس در بندرعباس و تحويل آن به پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي خبر داد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ايرنا از وزارت دفاع، امير رستگاري افزود: اين كشتي اقيانوس شناسي كه به دست متخصصان افتخار آفرين سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است به صورت رسمي در مراسمي در بندر عباس به آب انداخته شد و سپس تحويل به پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تحويل شد.
وي با گراميداشت ايام مبارك دهه فجر اظهار داشت: مديران و متخصصان زبده و كارآمد وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با الهام از روح بلند و ملكوتي رهبر كبير انقلاب اسلامي و در اجراي فرامين حكيمانه فرمانده معظم كل قوا براي نخستين بار در كشور موفق شدند، كشتي اقيانوس شناسي با قابليت و توانمندي بسيار بالا را مطابق با استانداردهاي جهاني طراحي و توليد كنند.
او در تشريح ويژگي هاي اين كشتي اقيانوس شناسي بيان داشت: كشتي اقيانوس شناسي كاوشگر خليج فارس با برد عملياتي 3 هزار مايل دريايي، ماندگاري 40 روز در دريا، سرعت 15 گره دريايي داراي قدرت مانور پذيري بسيار عالي است، سيستم هاي ارتباط ماهواره اي، سيستم رانش پيشرفته CPP ، سيستم انتقال داده و سيستم DP در تثبيت ديناميكي كشتي مجهز است.
وي گفت : اين شناور همچنين به سه نوع آزمايشگاه و 2 سرد خانه مجهز است و تائيديه موسسه هاي معتبر داخلي و خارجي دريافت كرده است و در تحقيقات در زمينه فيزيك دريا، شيمي دريا، زيست شناسي دريا، زمين شناسي، ژئوفيزيك دريا، هواشناسي تخصصي شامل اتمسفر و اقليم شناسي و نقشه برداري دريا كاربرد دارد.
رستگاري تصريح كرد، اين شناور كه 85 سامانه مكانيكي، تاسيساتي، تحرك و رانش، برق و الكترونيك، ناوبري و مخابرات در آن تعبيه شده، 150 مركز صنعتي، پژوهشي، دانشگاهي و دانش بنيان و نيز سازمان ها و صنايع مختلف وزارت دفاع با صرف بيش از سيصد هزار ساعت كار و انجام حدود 12 هزار فعاليت اجرايي در ساخت آن نقش داشته اند.
ربيس سازمان صنايع دريايي از اين پروژه به عنوان يكي از نمادهاي برجسته اقتصاد مقاومتي ياد كرد و افزود : اعمال تحريم هاي دشمنان در اين حوزه منجر به خلق اين دستاورد مهم ملي گرديد.
وي تقويت روحيه خودباوري و خود اتكايي در تلاشگران عرصه علم و صنعت دريايي، بومي سازي فناوري نوين، ايجاد و تقويت شبكه همكاران توانمند در زنجيره ي تامين و ساخت زير سامانه ها، صرفه جويي ارزي اشتغال زايي و تربيت نيروي انساني متخصص در طراحي و مهندسي ساخت را از دستاوردهاي اين پروژه برشمرد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني انتشاردهنده: خليل تنيده