«هادی فرجوند » در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبراظهار كرد : رفع تنگناهای بین المللی از ایران ، بستر را برای تلاش به منظور بهره گیری بیشتر از فضای پسابرجام و توسعه تعاملات ایران و آفریقا فراهم كرده است.
نمایشگاه اختصاصی ایران از پانزدهم بهمن ماه امسال با حضور برخی مسوولان كشور همچون «مجتبی خسروتاج» رییس كل سازمان توسعه تجارت كشورمان ، در نایروبی پایتخت كنیا آآغاز شده است ؛ نمایشگاهی كه انتظار می رود با افزایش شناخت از ظرفیت ها و محصولات 2 كشور به توسعه مناسبات اقتصادی آنها یاری رساند.
به باور فرجوند، برپایی نمایشگاه هایی از این دست نه تنها به گسترش روابط دوجانبه تهران- نایروبی كه بسترساز توسعه مناسبات ایران با دیگر كشورهای این قاره خواهد شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در كنیا سطح مبادلات 2 كشور را 42 میلیون دلار ارزیابی كرد گه در فضای پسابرجام این رقم افزایش خواهد یافت.
در ادامه، مشروح گفت وگوی ایرنا با فرجوند آمده است؛
** ایرنا: اهداف اولیه از برگزاری نخستین نمایشگاه اقتصادی در شرق آفریقا چه بوده است؟ به عبارتی دیگر چه مسائل و اولویت هایی بسترساز شكل گیری این نمایشگاه شده است و چرا كنیا به عنوان نخستین منزلگاه اقتصاددانان برای برپایی نمایشگاه انتخاب شد؟
** فرجوند: كشور كنیا در منطقه راهبردی در شرق آفریقا قرار دارد و نقش دروازه شرق و مركز آفریقا را ایفا می كند. این كشور عضو جامعه اقتصادی شرق آفریقا بوده و ظرفیت خوبی برای صدور كالاها و خدمات فنی و مهندسی ایران دارد. با انعقاد قراددادهایی از سوی جامعه اقتصادی شرق آفریقا با كشورهای عضو پیمان «كومسا» و «سارك»، بازار در دسترس كنیا به 600 میلیون نفر می رسد. رشد واقعی تولید ناخالص داخلی كنیا به طور متوسط در 7 سال گذشته، بیش از 5 درصد بوده است. شرایط خاص این كشور مورد توجه جامعه جهانی است و از چین و هند تا تركیه، اروپا، آمریكا، برزیل و آفریقای جنوبی در آن فعالانه حضور دارند.
** ایرنا: سفارت جمهوری اسلامی ایران در نایروبی در این راستا چه اولویت هایی را مدنظر دارد؟
** فرجوند: سفارت جمهوری اسلامی ایران در كنیا یكی از اولویت های كار خود را آماده ساختن زمینه برای حضور بخش های عمومی و خصوصی كشورمان در كنیا، شرق و مركز آفریقا قرار داده است. با توجه به مطالعات میدانی انجام شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خصوص نیازها و ظرفیت های وارداتی كنیا و با عنایت به توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین با هدف افزایش مبادلات تجاری با كنیا به عنوان دروازه ورود به منطقه شرق آفریقا، نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
این نمایشگاه در راستای توسعه صادرات غیر نفتی كشور و گسترش مناسبات تجاری - اقتصادی از تاریخ 15 لغایت 18 بهمن ماه 1395 ( 3 الی 6 فوریه 2017) با حضور تجار و صاحبان صنایع كشورمان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی كنیا (KICC) برگزار می شود.
در این رویداد مهم اقتصادی علاوه بر شركت ها و فعالان اقتصادی از بخش خصوصی، هیاتی از بخش دولتی كشورمان به خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس كل سازمان توسعه تجارت و درویش امیری استاندار زنجان حضور دارند ، در این نمایشگاه علاوه بر فعالان اقتصادی و بازرگانی كشور كنیا، شركت هایی از سایر كشورهای شرق آفریقا از جمله اتیوپی، تانزانیا و ...شركت كرده اند .
** ایرنا: در این نمایشگاه شركت های ایرانی و كنیایی در چه حوزه های اقتصادی حضور و فعالیت دارند؟
** فرجوند: در این نمایشگاه، هیات بزرگ اقتصادی و تجاری متشكل از 80 شركت توانمند و صاحب نام ایرانی و 200 نفر از بازرگانان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی كشورمان به ویژه از استان های قزوین، زنجان، تبریز و تهران به صورت مستقیم حضور دارند. همچنین بسیاری از شركت های ایرانی كالاهای خود را جهت عرضه در نمایشگاه در اختیار سایر شركت های حاضر در نمایشگاه گذاشته اند. گروه های كالایی كه در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند شامل ساختمان و ساخت و ساز (كاشی و سرامیك، شیر آلات و اتصالات، سرویس های بهداشتی، صنعت برق، لوستر و ...) صنعت (در حوزه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، گاز و پتروشیمی، اتوماسیون صنعتی و سیستم های هوشمند، زیست فناوری، نانو فن آوری، انرژی های نو، هوا فضا و ...) پزشكی (دارو تجهیزات پزشكی) است.
** ایرنا: برپایی این نمایشگاه در كنیا كه گفته می شود مورد استقبال مقامات و رسانه های این كشور واقع شده ، تا چه میزان می تواند به توسعه مناسبات اقتصای و بازرگانی دوجانبه تهران- نایروبی بیانجامد؟
** فرجوند: به منظور حضور حداكثری فعالان اقتصادی و تجاری كنیا در نمایشگاه، ملاقات های متعددی را از جمله با وزیر تجارت و صنعت كنیا، رییس اتاق بازرگانی و صنایع كنیا، مسوولان گمرك نایروبی و ... انجام داده و در این خصوص از وزرا، مقامات اقتصادی و بازگانی، استانداران و سرمایه گذاران كنیا، دیپلمات های مقیم نایروبی و حدود 1000 شركت كنیایی جهت بازدید از نمایشگاه دعوت شده است. همچنین علاوه بر مصاحبه با تعدادی از رسانه های خبری مقیم، تبلیغات گسترده ای از جمله تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، اجاره بیلبورد در سطح شهر، چاپ بنر وغیره نیز انجام شده است.
نمایشگاه این فرصت را برای تجار ایرانی فراهم كرده است تا با شناخت بیشتر نیازهای بازار شرق آفریقا، مذاكرات دو جانبه و مستقیمی را با فعالان اقتصادی و تجاری كنیایی داشته باشند. ما امیدواریم با بهره برداری مناسبی كه شركت های تجاری ایرانی از این فرصت می كنند و همچنین با برقراری و ایجاد ارتباط مستقیم بین شركت های تجاری دو كشور، بتوانیم از این فرصت در جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین به صورت مناسب بهره برداری كنیم.
** ایرنا: همان طور كه اشاره كردید كنیا دروازه ورود به قاره آفریقا است. آیا می توان با توسعه روابط با این كشور آفریقای شرقی، مقدمات ورود به بازارهای این قاره را فراهم كرد؟
** فرجوند: بله. كنیا دروازه ورود به بازار منطقه شرق و مركز آفریقاست و با توجه به پیمان همكاری با دو بلوك اقتصادی دیگر آفریقا یعنی كومسا و سارك تقریبا ورود به این منطقه را می تواند تسهیل كند.
** ایرنا: بر پایه آمارهای انتشار یافته در سال گذشته (1394) صادرات ایران به كنیا بیش از 40 میلیون دلار بوده است. اكنون در فضایی كه بیش از یكسال از اجرایی سازی برجام می گذرد، انتظار دارید سطح مبادلات و مناسبات به چه سطحی برسد؟
** فرجوند: میزان مبادلات با كنیا در سال 94 بالغ بر 42 میلیون دلار بوده است كه از این مقدار سهم صادرات ایران 37 میلیون دلار و صادرات كنیا 5 میلیون دلار است. انتظار ما این است كه طی سال های آینده این رقم افزایش یابد. صدور كالا و خدمات فنی و مهندسی مستلزم شرایط دیگری علاوه بر حضور تجار و صنعتگران كشور است. دولت نیز باید بسترهای لازم را برای حضور هرچه بیشتر آنها فراهم كند. در این مورد امید داریم كه دولت و به ویژه ستاد آفریقا به ریاست جناب آقای جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور، تدابیر و اقدامات موثری را انجام دهند.
*** ایرنا: چه موانع و چالش هایی در برابر گسترش مناسبات ایران و كنیا از یك طرف و ایران و آفریقا از طرف دیگر وجود دارد؟ با چه راهكارها و سازوكارهایی می توان این موانع را برداشت؟
** فرجوند: عدم وجود مناسبات بانكی، عدم تضمین های صادراتی، نبود یك خط اعتباری، فقدان موسسات مالی برای فایننس پروژه هایی كه شركت های ایرانی بر عهده می گیرند و عدم شناخت ایران و كنیا از بازارها و ظرفیت های دو كشور موانع مهمی هستند كه باید برای آنها تدبیر مناسب اندیشیده و برای رفع آنها برنامه ریزی شود.
*پژوهشم **1969**1601** خبرنگار: حسن شكوهی نسب ** انتشاردهنده: شهناز حسنی
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در نایروبی ضمن تشریح اهمیت برپایی نخستین نمایشگاه ایران در كنیا، این اقدام را بسترساز توسعه روابط تهران و نایروبی دانست كه به تدریج به دیگر كشورهای این قاره نیز تسری خواهد یافت.