تهران- ایرنا- رئیس جمهوری، مذاكرات هسته ای را برگرفته از قدرت بزرگ سیاسی ملی دانست كه رئیس جمهوری جدید آمریكا نمی تواند آن را تحمل كند و گفت: برخی در آن دوران مخالف مذاكره بودند اما نظریه نرمش قهرمانانه رهبر معظم انقلاب، مسیر را گشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،‌حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آیین بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی كتاب و سی و چهارمین دوره جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران كه در تالار وحدت تهران برگزار شد، این مطلب را بیان كرد.
رئیس جمهوری با اشاره به ایام دهه مبارك فجر اظهار كرد: ایام انقلاب اسلامی و روزهای خاطره انگیز پیروزی منطق، بیان، استقلال، قلم، كتابت، علم و عهد استوار مردم با راهبری و امام (ره) در برابر قدرت، انواع ابزار نظامی و امنیتی و در برابر پشتیبانی همه ابرقدرتها و قدرت های بزرگ از رژیم استبداد است.
روحانی افزود: این كه حق بر باطل پیروز می شود. انقلاب اسلامی ایران این واقعیت را برابر ما آشكار كرد كه هرچه هم سخت و مشكل باشد و هر چه هم طولانی شود؛ پایان راه پیروزی حق بر باطل است. این نكته امید بزرگ حركت عدالتخواهانه همه انسان ها در طول تاریخ است.

**روحانی:كتاب مظهر اندیشه عالم و صاحب قلم/عامل پیروزی انقلاب ما اندیشه، قلم و بیان بود
وی ادامه داد: كتاب چیست؟ كتاب مظهر و آیینه ای از اندیشه و فكر و یك عالم و اندیشمند و هنرمند و صاحب قلم است. كتاب همان فكر است. فكری كه خداوند بزرگ هنرمند توانسته است قدرتی را به ما عنایت كند كه آنچه در ذهن و مغز ما پرورش می یابد با اشاره قلم و با حركت قلم هم به دیگران اعلام شود هم تفهیم شود و هم ماندگار شود.
رئیس جمهوری اضافه كرد: اگر این راه پیش پای بشر نبود و اگر بیان، قلم، سمع، ابصار و افئده نبود، چگونه بین بشر اتصال برقرار می شد. چگونه بین قرن های گذشته، امروز و فردا رابطه برقرار می شد؟
روحانی تاكید كرد: در قرن های پیش چه گفتند، چه اندیشیدند و نظرات آنها چه بوده است؟ از چه طریقی به ما رسیده است؟ آن زمان كه نوار و ضبط و اینها نبود. تنها راه انتقال به غیر از سینه به سینه كه آن هم معمولا ناقص و غیردقیق انجام می شود، كتابت بود. بنابراین شما می بینید كه معجزه آسمانی اسلام گاهی قرآن نامیده می شود و گاهی كتاب.
وی با بیان این كه گاهی بر بعد نوشتاری و گاهی بر بعد تلاوت، بیان و تشریح آن تكیه می شود، گفت: همه معجزه پیامبر اسلام(ص) كتاب است و قرآن. نوشتن، گفتن، خواندن و تلاوت كردن است. همین معجزه بود كه بر همه قدرت های آن زمان، كفر، استبداد و بت پیروز شد.
رئیس جمهوری افزود: در انقلاب اسلامی ما چه چیز باعث پیروزی ما شد؟ هرچه در یك كتاب، در یك نوشتار و در یك بیان، حرف، سخن، راه، تعبیر و نظریه نو باشد، جاذبه آن بیشتر و اثر آن ماندگارتر خواهد بود.
روحانی ادامه داد: خیلی ها كتاب نوشتند و سخن گفتند اما كتاب آنها ماندگار نشد. نثر یا شعر بعضی از كتاب ها و نوشته ها در كتابخانه های مردم، در اتاق های زندگی مردم و گاهی آمده كنار قرآن مجید قرار گرفته است.
وی اضافه كرد: مردم در قفسه كتابشان، در كنار كتاب آسمانی قرآن مجید، در كنار نهج البلاغه مولایمان امیرالمومنین(ع)، یك دیوان حافظ هم دارند. یك دیوان سعدی هم هست. گلستان سعدی هم هست. اشعار مولانا هم هست. این نشان می دهد كه كتابت ماندگار و جاودانه در تاریخ داریم.
رئیس جمهوری تاكید كرد: شما فكر می كنید كتاب های بوعلی، كتاب فارابی، كتاب شیخ مفید و شیخ طوسی از قفسه ها حذف می شود؟ ما كتاب جاودان و سخن ماندگار داریم. هر مقدار از فكر و اندیشه بهتر بهره ببریم، كتاب ما ماندگار تر خواهد شد.
روحانی یادآور شد: چطور امام توانست انقلاب ما را رهبری كند و به پیروزی برساند؟ امروز 19 بهمن چطور امام توانست حتی نیروهای مسلح رژیم گذشته را به دامان ملت و انقلاب بكشاند و جذب كند؟ این چه جاذبه پرقدرتی بود كه همه را جذب كرد؟ افسران نیروی هوایی شاه كه در میان نیروهای سه گانه عزیزترین و نزدیك ترین نیرو و نیرویی كه آنها به آن افتخار می كردند؛ نیروی هوایی و غرش هواپیماها بود.
وی افزود: امام چطور در مدرسه رفاه جاذبه ای ایجاد كرد كه آنها را قبل از پیروزی انقلاب به آنجا كشاند؟. هنوز معلوم نبود انقلاب چه مسیری را طی می كند. هنوز معلوم نبود پایان این انقلاب پیروزی یا شكست است؟ چطور آنها را جذب كردند و چطور آنها در مقابل امام احترام نظامی گذاشتند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان كرد: هیچ وقت در عمرشان به چنین احترام نظامی در برابر یك بزرگ مرد تاریخ افتخار نكرده بودند. چطور امام همه را جذب كرد. همه مرم را جذب كرد. چطور او در پاریس یك جمله می گفت و آن جمله بر نوار جذب می شد و از طریق تلفن به تهران و قم می آمد؟
روحانی ادامه داد: او كه رادیو و تلویزیونی در اختیار نداشت. با یك نوار ضبط صوت معمولی، تلفن و بلندگوی مساجد سخنش را به همه جهانیان رساند. او با قلم، اعلامیه و كلام، جامعه ای را به حركت درآورد. عامل پیروزی ما اندیشه، قلم و بیان بود.
وی تصریح كرد: امام با دو نظریه كه البته در آغاز بعضی ها با آن خیلی موافقت نداشتند، انقلاب را به پیروزی رساندند. این كه من می گویم اندیشه و نظریه است، سخن نو است كه جامعه ای را به حركت در می آورد.
رئیس دولت یازدهم افزود: نظریه اول امام این بود كه دین از سیاست جدا نیست. بعضی ها نمی پسندیدند و فكر می كردند كه عمدتا دین و اسلام برای معنویت و ارتباط انسان با خدا، جلای روح و برای ساختن آخرت است. آخرت چیزی نیست؛ آخرت محصول دنیا است. اگر دنیا نباشد آخرتی هم نیست. اگر اعمال ما نباشد بهشت و جهنمی هم نیست. نه اینكه بهشتی است و جهنمی است و ما با این عمل یا آن عمل به آن می رسیم؛ این عمل ما است كه بهشت و جهنم را می سازد.
رئیس جمهوری با اشاره به این كه بعضی از تفكرات این بود كه سیاست با دین سازگار نیست، گفت: اساس دین بر صداقت، معنویت و وفای به عهد است و سیاست جنسش از بازیگری های مختلف است. كلاه سر یكدیگر گذاشتن است. جنسش از فریب، دروغ گویی و درویی ها است.
روحانی افزود: اما سیاست به معنای اداره صحیح جامعه ، به معنای ارتباط درست كشورها و ملت ها و دولت ها با یكدیگر و به معنای حفظ منافع، امنیت و مصالح ملی است كه این سیاست مانند دیانت است. مگر پیامبر اسلام با دیگران معاهده صلح و پیمان نداشت؟ مگر چارچوبی برای اداره شهر مدینه و دنیای اسلام نداشت؟ مگر در یك چارچوبی مسلمان و غیرمسلمان با هم در مدینه زندگی نمی كردند؟
وی ادامه داد: معنای اسلام و قدرت اسلام این نیست كه افكار، اندیشه و ادیان دیگر در جامعه حصر شود و نباشد و گرنه پیامبر به اهل كتاب و دین، فكر و راه آنها احترام نمی گذاشت. نمی گفت قرآن یك ریشه و پایه است. شكل ها و زمان ها متفاوت است. البته كه دین اسلام كمال یافته همه ادیان گذشته است. اما آن ها هم جای خود دارند و احترام دارند. این نیست كه ابراهیم آمد، پس دین نوح و كتاب و سخنش به طور كامل از بین رفته باشد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه كرد: تعبیر قرآن این است كه ابراهیم شیعه و پیرو راه نوح بزرگ است. یك مسیر و راه است. البته هر دینی كمال دین قبلی و تكمیل آن راه است و امروز آن دین كامل هدایتگر در جامعه، اسلام است اما در عین حال ادیان دیگر مورد احترام هستند.
روحانی خاطرنشان كرد: امام با این تفكر كه دین از سیاست جدا نیست، پس از لحاظ دینی ما باید در مسایل سیاسی مداخله كنیم؛ اگر سیاستی استقلال كشور ما را به خطر می اندازد و دین مردم و هویت را بر باد می دهد و اگر رژیمی، فساد را در جامعه نهادینه می كند؛ این دین است كه به ما می گوید قیام كنیم، بایستیم و سخن بگوییم و راه و رسم درست را در جامعه استقرار بخشیم.
وی ادامه داد: شما كه اهل اندیشه و قلم هستید، بررسی كنید اگر این نظریه نبود چیزی به نام نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی و سپس حكومت و جمهوری اسلامی داشتیم؟
رئیس جمهوری به نظریه دوم امام(ره) هم اشاره كرد و گفت: نظریه دوم امام (ره) این بود كه یك ملت با یك صدا، دست به دست هم و در كنار هم در برابر هر قدرتی پیروز می شود. این نظریه سیاسی و اجتماعی مهم امام (ره) بود.
روحانی افزود: این نظریه را البته خیلی ها نمی پذیرفتند و می گفتند مشت در برابر گلوله، تانك و هواپیما نمی شود. گاهی هم می گفتند با دست خالی می شود كاری كرد، ما دستمان خالی است. امام (ره) نظرش برعكس بود. این نظر امام (ره) از سال 1342 بود.
وی اظهار كرد: امام بعد از 13 خرداد در سال 42 كه آن سال عاشورا بود و امام (ره) آن سخنرانی مهم را در مدرسه فیضیه قم ایراد كرد،‌ طراحی كرده بود كه یك روزی در همان ماه محرم یا صفر در تمام شهرهای ایران و شهرستان ها و روستاها یك روز مردم همه بیایند در خیابان. اجتماع بزرگ ملی در سراسر كشور طرح امام بود. امام در سحرگاهان 15 خرداد دستگیر شد و شكل دیگری پیش آمد.
رئیس دولت یازدهم ادامه داد: در روزهای سال 57، روزهای خیلی سختی بر ملت ما گذشت. امام كاملا مطمئن بود و هیچ تردید نداشت. من بارها در ماه های آذر، آبان و دی در پاریس از نزدیك با امام (ره) صحبت كردم. نقطه نظراتی كه داشتم به ایشان عرض كردم. بیانات امام را از نزدیك می شنیدم.
روحانی یادآور شد: هیچ تردیدی یك در میلیون نداشت كه انقلاب پیروز می شود و با مردم پیروزی می شویم. علیرغم همه شبهه ها و نكاتی كه در ذهن بود كه چه می شود و ده ها سوال مطرح بود؛ امام قاطع و مصمم بود كه ملت وقتی دست به دست هم دهند، اراده یك ملت به تمام معنا در برابر هر قدرتی چه شاه باشد، چه آمریكا و چه هر قدرت دیگری، پیروز می شود و این اعتقاد، اندیشه و نظریه امام بود.
وی اضافه كرد: در جنگ هم امام (ره) همین كار را كرد. آن روز كه در كردستان آن بساط به پا شد و در ماه های اولیه انقلاب، امام فرمانده كل قوا بود. امام رهبر بود. می باید به نیروهای مسلح، به ارتش، ژاندارمری، شهربانی و كمیته های انقلاب دستور می داد اما به مردم دستور داد و گفت پاوه در خطر است، مردم بیایید بیرون و بروید پاوه را آزاد كنید. مردم از كرمانشاه با پای پیاده به راه افتادند.
روحانی یادآور شد: در جنگ هم همینطور بود. امام (ره) از مردم دعوت كرد كه در برابر رژیم افلقی كه به ایران تجاوز كرده، بایستند. درست است كه ارتش، سپاه و نیروهای مسلح همه فداكاری كردند، اما در جنگ همه ملت به صحنه آمد و بنابراین پیروز شدیم.
وی گفت: امروز هم شما اگر بدانید ما در مسایل مهم اجتماعی و سیاسی در برابر دنیا می توانیم بایستیم، اندیشه است كه می تواند بایستد. با اندیشه، فكر مردم را بیدار كنیم. با نوشتن، سخن گفتن و با بیان حقایق ذهن ها و فكرها را آماده كنیم.

**حق الناس بودن رای مردم و نرمش قهرمانانه؛ دو نظریه مهم رهبر معظم انقلاب
رییس جمهوری با طرح این سوال كه چرا ما در برابر 6 قدرت بزرگ در مساله هسته ای توفیق به دست آوردیم، افزود: رهبر معظم انقلاب دو نظریه بیان كرد. یكی این بود كه در انتخابات سال 92 اعلام كرد این صندوق آرا و این رای ، حق الناس است. همه بروید پای صندوق ها و رای ها باید حفظ شود. گفت من هم فقط یك رای دارم و كسی به من چیزی نسبت ندهد. من یك نفر از میان كاندیدها در ذهنم است، رای می دهم و كسی هم خبر ندارد.
روحانی گفت: ظاهرش ساده به نظر می آید. این بیان رهبری و این حق الناس بودن و این كه هركس حتی اگر با نظام میانه ندارد، با صندوق به خاطر كشورش و ملتش رابطه برقرار كند، این پایه اول بود.
وی ادامه داد: پایه دوم نظریه نرمش قهرمانه بود كه این دو نظریه بود كه ما را پیروز كرد. دو نظریه ایشان داد گفت پای صندوق آرا بروید. هسته ای كجا درست شد؟ ما فكر می كنیم نشستیم پای صندوق آنجا بحث كردیم و به نتیجه رسیدیم؛ البته بله، درست است. اما پایه اش كجا بود؟ این درست است. پایه اش رای مردم در خرداد 92 بود وگرنه چیز دیگر و راه دیگری می شد.
رییس جمهوری گفت: چرا آن اجتماع بزرگ پای صندوق آرا شد؟ آن نظریه و آن فتوای سیاسی و آن سخن رهبری. چرا ما با قدرت های بزرگ مذاكره كردیم؟

**با منطق و عزت مذاكرات را به جایی رساندیم كه رئیس جمهوری جدید آمریكا نمی تواند تحمل كند
روحانی افزود: بعضی ها كه می گفتند نباید اصلا با اینها حرف بزنیم. نباید به آنها نزدیك شویم. می گفتند همین كه نشستیم، آنها یك كلاه گشاد دارند كه سرما می گذارند. هر چه ما می گفتیم عمامه داریم، كلاه سر ما نمی رود ولی می گفتند یك كلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه.
وی ادامه داد: بعضی ها مخالف بودند و می گفتند نباید مذاكره كنیم. رهبرمعظم انقلاب با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز كرد و مسیر را گشود. ما با این دو نظر و فتوای سیاسی توانستیم با یك قدرت بزرگ سیاسی ملی و با منطق، استدال و با عزت مذاكرات را به جایی رساندیم كه حالا رییس جمهوری جدید آمریكا نمی تواند تحمل كند. این توافق را می خواند و نمی تواند تحمل كند و می گوید در تاریخ، این بدترین توافقی بوده كه آمریكا آن را امضا كرده است.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه كرد: البته این توافق یك توافق برد- برد و به نفع همه و به نفع منطقه است. در كنار مذاكره 1+5، مذاكره قزاقستان و آستانه به وجود آمد. مذاكره هسته ای می تواند الگویی برای ده ها مذاكره دیگری شود كه به امنیت و ثبات این منطقه منجر شود.
روحانی گفت: چه كسی توانست این حركت بزرگ را به وجود آورد؟ اندیشه و نظریه. اگر اندیشه نرمش قهرمانانه و اندیشه مساله حق الناس بودن آرا نبود، اگر تشویق مردم در پای صندوق آرا نبود؛ ما نمی توانستیم موفق و پیروز شویم.
وی تصریح كرد: امروز اگر ده ها مشكل پیش پای ما هست، بدانید با فكر، اندیشه، قلم و كتاب می توانیم جامعه را به حركت بیاوریم. از لحاظ اجتماعی و سیاسی در تاریخ از پیروزی انقلاب مهم تر داریم . انقلاب اسلامی كه به نظر من در تاریخ دهه ها و قرن های اخیر واقعا بی نظیر بود.
رئیس شورای انقلاب فرهنگی افزود: دیگر از مذاكره سیاسی هسته ای سخت تر و پیچیده تر داشتیم كه از آن گذر كردیم؟ همه آنها با فكر و اندیشه است. این فكر و اندیشه از تراوش صاحب نظران، اندیشمندان و صاحبان قلم است. حالا این كه چرا جاذبه كتاب كم شده است كه البته اگر كم شده باشد، این خود شما هستید كه باید علت آن را پیدا كنید و آنجایی كه ما باید كمك كنیم به ما بگویید.

**وزرای ارشاد دولت یازدهم گوش شنوایی داشتند
رییس جمهوری ادامه داد: وزیر ارشاد آماده و در كنار شما است تا نظر، طرح و چارچوب شما را بشنود. در دولت یازدهم وزرای ارشاد ما در برابر سخنان به حق صاحبان اندیشه گوش شنوایی داشتند، هم وزیر اول و هم وزیر دوم. ما باید جاذبه لازم را برای كتاب ایجاد كنیم. باید همه را جذب كنیم.
روحانی گفت: اشكال اگر از مدرسه ما است. از دبستان مشكل داریم كه بچه ها را كتاب خوان به بار نمی آوریم. اشكال ما از دبیرستان است. اشكال ما از دانشگاه است، اشكال ما از رسانه ملی است و یا از مطبوعات است؛ ممكن است هرجایی اشكالی داشته باشد. یكی از مسایل مهم ارشاد ما این است كه باید از طریق خود اندیشمندان، صاحبنظران، ناشرین و طراحان كتاب جاذبه ایجاد كند.


**كتابی مفید است كه در جامعه وحدت ایجاد كند/عده ای متخصص خشونت در جامعه اند
وی ادامه داد: گاهی وقت ها می بینید كه كتاب، كتاب خوبی است ولی نوع چاپ طوری است كه جاذبه ایجاد نمی كند و یا قطعش با آن مطلب و محتوا جاذبه ایجاد نمی كند كه همه آنها دخیل است. حتی این كه كدام ناشر آن را منتشر كرده، مهم است. اسم بعضی از ناشرها یك برند جذاب است. ما باید ناشرین را مثل مولفان تقویت كنیم. بیاییم برندهای معتبر را ایجاد، تقویت و تشویق كنیم. صاحبان قلم آنهایی كه به كشور خدمت می كنند را تشویق كنیم.
رییس جمهوری با بیان این كه می شود همه نوع كتابی نوشت، گفت: البته چارچوب ما، خواست مردم و امنیت ملی است. اگر من كتابی بنویسم كه فاصله بین مردم را در ایران بیشتر كنم، مسلما این كتاب نمی تواند كتاب مفیدی برای جامعه من باشد. كتابی می تواند مفید باشد كه در جامعه وحدت ایجاد كند.
روحانی ادامه داد: اگر من كتابی بنویسم كه بین مذاهب اسلامی فاصله بیندازم، این خیانت به كشور و اسلام است. باید مذاهب و اقوام را به یكدیگر نزدیك كنیم. اگر كتابی بنویسم كه در جامعه افراطی گری و خشونت را ترویج كند آیا این خدمت به جامعه است؟
وی با اشاره به این كه عده ای متخصص خشونت در جامعه هستند، اضافه كرد: من نمی دانم چگونه یاد گرفتند و در چه ذهنیت و تفكری هستند، كجا تربیت شدند و این مدرسه خشنوت كجا بوده كه آنها را درست كرده است؟ اصلا ذهنشان، فكرشان ، سخنرانی شان، بیانشان، شعر و نثرشان هر چه هست خشونت، خشونت و خشونت است. خوششان می آید كه دعوا كنیم. داد بزنیم و روبه روی هم بایستیم، لشكر كشی كنیم، چرا؟

**معصیت خدا برای انتخابات؟!
رییس جمهوری افزود: ما یك ملت هستیم و منافع مشترك داریم. ما یك انقلاب و قانون اساسی داریم. ما یك رهبر و دولت داریم. ما یك فرهنگ و هویت داریم. ما ایرانی هستیم؛ چرا رو در روی هم بایستیم و اختلاف؟ مگر چقدر انتخابات ارزش دارد كه از حالا شروع كنیم به معصیت خدا؟ البته نباید یك لحظه معصیت خدا انجام بگیرد. اگر هم كسی می خواهد معصیت خدا بكند به شب احیا نزدیك باشد كه بشود توبه كرد. تا شب احیا حالا خیلی مانده است.
روحانی تاكید كرد: بگذاریم جامعه آرامی داشته باشیم و همه با آزادی در صحنه بیاییم. به انقلاب و كشورمان ، انتخابات و صندوق آرا عشق بورزیم. اسلام در این كشور برای ما جمهوریت، صندوق آرا و حاكمیت ملی آورد.
وی ادامه داد: جمهوریت و صندوق آرا برای ما تقویت فرهنگ اسلام را خواهد آورد. ما فرهنگی نمی خواهیم بدون قانون و دولت. فرهنگ ما در كنار دولت است و دولتی هم نمی خواهیم بدون فرهنگ.
رئیس جمهوری خاطرنشان كرد: دولت بی فرهنگ برای ما بی ارزش است و فرهنگ ما هم باید فرهنگ دولت و قانون و در چارچوب قانون باشد تا بتوانیم به اهداف بلند انقلابی كه سال 41 شروع و در سال 57 پیروز شد، برسیم. ان شاءالله كتاب بتواند میراث گذشتگان ما را به خوبی حراست و اندیشه ما را در دوران معاصر برای حركت به سوی تعالی تقویت كند و زمینه را برای آینده ای پرغرور برای كشور و ملت ما رقم بزند.
سیام**10533*1058**1429
خبرنگار: حمید شریفی كیا/محمد افضلی**انتشار: محسن طاهرزاده