تهران- ایرنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش معاملات بورس در دولت یازدهم با رشد 2.7 برابری نسبت به دوره چهارساله پیش از آن به 6420 هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «شاپور محمدی» روز سه شنبه در نشستی خبری در محل سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در دولت یازدهم كاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه تاثیر گذاشت، اما تلاش بسیاری شد تا این تاثیرات منفی به حداقل برسد.
به گفته این مقام مسئول، حل و فصل فرمول قیمت خوراك پتروشیمی ها، اتفاق مثبت دیگری بود كه در دولت یازدهم میسر شد.
محمدی با اشاره به اقدام های انجام شده در توسعه بازار سرمایه، افزود: ارزش بازار سرمایه از 244 هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت یازدهم، اكنون به بیش از 635 هزار میلیارد تومان رسیده كه فقط 120 هزار میلیارد تومان آن مربوط به صندوق های با درآمد ثابت است.
وی با اشاره به شاخص نفوذ بازار سرمایه، خاطرنشان كرد: در ابتدای دولت 6.5 میلیون نفر كد معاملاتی داشتند، اما اینك به 10 میلیون و 849 هزار نفر رسیده كه حاكی از رشد 67 درصدی است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این شاخص می تواند با فرهنگ سازی در بازار سرمایه قوت بگیرد و با عملیاتی شدن سهام عدالت، تعداد سهامداران كشور به بیش از 50 میلیون نفر افزایش یافته و جزو مردمی ترین بازارهای سرمایه جهان خواهد بود.
وی یادآوری كرد: تعداد نهادهای مالی كشور از 299 مورد در ابتدای دولت به 485 نهاد در دی ماه گذشته رسید؛ همچنین سرمایه گذاری خارجی در این مدت با رشدی چشمگیر از 390 میلیارد ریال(39 میلیارد تومان) به 13 هزار میلیارد ریال(1300 میلیارد تومان) افزایش یافت.
محمدی گفت: افشای اجباری تولید و فروش ماهیانه شركت ها، ابلاغ دستورالعمل تهیه صورت های مالی به صرت IFRS، ارتقای سامانه معاملاتی و به روز رسانی آن، تفكیك هسته معاملاتی بورس و فرابورس، راه اندازی سامانه «رصد» و راه اندازی سامانه تنقیح قوانین و مقررات (كه امروز رونمایی شد)، از جمله مهمترین اقدام های انجام شده در سازمان بورس در دولت یازدهم بوده است.
محمدی با اشاره به راه اندازی سامانه تنقیح قوانین و مقررات، ادامه داد: تنقیح فقط یك مرحله از كار است و در گام های بعدی مقررات زدایی و اصلاح یا حذف قوانینی كه مانع توسعه بازار هستند در دستور كار قرار گرفته و پس از آن مقررات تكمیل خواهند شد كه لایحه ای نیز به همین منظور آماده شده است.
به گزارش ایرنا، مقررات زدایی برنامه ای برای تسهیل كسب و كار و بهبود محیط فعالیت اقتصادی است كه لزوم آن امروزه بیش از پیش دیده می شود. تنقیح نیز به معنای پالایش و رفع عیوب، اصطلاح جا افتاده و دقیقی در دانش حقوق است. به همین دلیل 10 سال پس از تصویب و اجرای قانون بازار اوراق بهادار در آذر 1384 و 6 سال پس از تصویب و اجرای قانون توسعه ابزارهای مالی جدید در بهمن 1388 لازم است با یك اراده ملی و عمومی برای بازار محور شدن اقتصاد ایران و خروج از بانك محوری تمام عیار اقتصاد كشور، تنقیح كامل قوانین و مقررات اصلی، فرعی و مرتبط بازار سرمایه انجام شود.
محمدی اضافه كرد: امروز برای شركت های كوچك و متوسط و صندوق های جسورانه و دانش بنیان، مكان، تابلو و راهكارهای مشخصی در بورس داریم، سامانه رسیدگی به شكایت های مردمی تقویت و تكمیل شده، ارسال مستقیم اطلاعات به كدال انجام شده و راه اندازی معاملات اختیار خرید و فروش در بورس كالا و اوراق بهادار، سایر اقدام های انجام شده در بازار سرمایه در دولت یازدهم است.
اقتصام ** 3065 ** 1070**1561**خبرنگار: محمد ملك دار **انتشار: مژگان توانا
آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco