تهران - ايرنا - كارشناس مسايل آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به منظور ايفاي وظايف و تحقق اهداف خود با حداكثر كارآيي و اثربخشي، به تشكيل سازمان نظام معلمي به عنوان نهادي تاثيرگذار با ظرفيت بالا نياز دارد.

علي پورسليمان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش با واگذاري بخشي از امور خود در راستاي رويكرد 'تمركز زدايي' و 'چابك سازي سازماني' به سازمان نظام معلمي، قادر خواهد بود اين وزارتخانه بزرگ را بسيار بهتر و موثرتر مديريت كند.
وي با اشاره به اينكه جاي نظارت بر تدوين و توليد محتواي آموزشي دوره هاي تخصصي و حرفه اي معلمان خالي است، افزود: اكنون كيفيت كار تخصصي و حرفه اي معلمان مورد ارزيابي مستمر قرار نمي گيرد و گروه هاي آموزشي و درسي فاقد توانايي و سازوكارهاي لازم و قانوني براي اجراي اين امور هستند.
اين كارشناس آموزشي با بيان اينكه ارتقاي شغلي و حتي رتبه بندي معلمان مي تواند توسط سازمان نظام معلمي مورد رسيدگي و سنجش قرار گيرد، گفت: حتي در برخي موسسات اقتصادي مانند صندوق ذخيره فرهنگيان كه نماينده اي از معلمان در آن حضور ندارد، اين سازمان مي تواند نقش موثر و كارآمدي ايفا كند.
پورسليمان با بيان اينكه سازمان نظام معلمي مي تواند مشاركت منطقي در مورد حضور نمايندگان واقعي معلمان در نهادهاي تصميم ساز و تصميم گير مانند شوراي عالي آموزش و پرورش داشته باشد، بيان داشت: سازمان نظام معلمي مي تواند تشكيلاتي مردمي و از پايين به بالا براي ارتقاي معيشت و منزلت معلمان باشد.
وي با بيان اينكه با شكل گيري اين سازمان بر اساس معيارهاي علمي، منطقي و روز دنيا مي توان به صداي واحدي در جامعه بزرگ معلمان رسيد، بيان داشت: سازمان نظام معلمي با مشاركت موثر و نظارت مستمر معلمان با رويكرد تاسيس 'هويت حرفه اي' مي تواند با ترميم فاصله ميان 'صف' و 'ستاد' در آموزش و پرورش در راستاي 'مردمي كردن آموزش و پرورش' حركت كند.
وي در خصوص مباني نظري سازمان نظام معلمي در سند تحول بنيادين و نيز الزامات منطقي آن گفت: برخي افراد با مقايسه نظام معلمي با ساير تشكيلات هم عرض مانند نظام مهندسي آن را تجربه اي ناموفق ارزيابي مي كنند.
اين كارشناس آموزشي ادامه داد: نگرش اين افراد بر اين پيش فرض ذهني استوار است كه قرار است سازمان نظام معلمي تشكيلاتي دولتي با ساز و كارهاي بوروركراتيك و اداري شناخته شده باشد.
پورسليمان افزود: در نخستين پيش نويس سازمان نظام معلمي در جلسه 764 شوراي عالي آموزش و پرورش در سوم ارديبهشت سال 87 كه به تاييد و تصويب كارگروه ويژه مركب از نمايندگان معاونت ها، كارشناسان و صاحب نظران رسيد در بخش 'تعريف و اهداف '؛ سازمان نظام معلمي يك نهاد عمومي غيردولتي معين و داراي استقلال حقوقي در نظر گرفته شده بود.
وي گفت: اما در كارگروه تخصصي كه توسط دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش و با عضويت 38 نفر متشكل از نمايندگاني از سازمان نظام پرستاري و نظام پزشكي و نمايندگاني با حق راي از تشكل هاي معلمان بود، تشكيل شد؛ سازمان نظام معلمي به عنوان «سازمان غير دولتي و داراي شخصيت حقوقي مستقل» بازتعريف شده است.
كارشناس مسايل آموزش و پرورش يادآورشد: برخي ديگر ، با مقايسه كار معلمان با ساير صنوف مانند پزشكان و مهندسان، بحث بازار كار و رقابتي بودن مشاغل مورد نظر را ذكر مي كنند و اين مساله كه نمي توان به قشر معلم به عنوان يك صنف بازار آزاد نگاه كرد.
پورسليمان اضافه كرد: البته اين افراد برآيند تشكيل سازمان نظام معلمي را فربه كردن آموزش و پرورش غيردولتي و به نوعي فاصله گرفتن از رايگان بودن آموزش و نزديكي به نظام سرمايه داري و كاپيتاليستي مي پندارند.
وي در تشريح مباني نظري اين مفهوم در سند تحول بنيادين اظهار داشت: در بخشي از راهكارهاي سند تحول بنيادين به تقويت شايستگي هاي حرفه اي مديران و معلمان، استقرار نظام سنجش صلاحيت هاي عمومي ، تخصصي و حرفه اي ، تعيين ملاك هاي ارزيابي و ارتقاي مرتبه (نظام رتبه بندي) علمي و تربيتي معلمان و تقويت انگيزه ارتقاي شغلي در آنان و طراحي و ارتقاي نظام تربيت حرفه اي معلمان در آموزش و پرورش اشاره شده است.
مدير صداي معلم با بيان اينكه ايجاد نظام ارزيابي صلاحيت معلمان شامل شايستگي هاي اخلاقي، اعتقادي، انقلابي، حرفه اي و تخصصي از ديگر موضوعات مورد تاكيد در سند تحول بنيادين است، افزود: همچنين در راهكارهاي اين سند بر استقرار ساز و كارهاي ارتقاي توان مندي هاي معلمان براي مشاركت موثر آنان در برنامه ريزي درسي در سطح مدرسه بويژه ساز و كارهايي كه به تقويت هويت حرفه اي آنان مي انجامد، تاكيد شده است.
پورسليمان با اشاره به اينكه برنامه ريزان و كارشناسان امر تعليم و تربيت بر تعريف و تبيين صلاحيت ها و معيارهاي تخصصي و حرفه اي معلمان اشتراك نظر داشته اند، خاطرنشان كرد: اگر چه در سند تحول بنيادين در مورد 'معلم حرفه اي' و 'هويت حرفه اي' مفهوم سازي شده است اما اشاره اي به ساز و كار تحقق اين مفهوم نمي شود.
وي ادامه داد: گفته شده پيش نويس نهايي سند تحول بنيادين كه قرار بود به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد؛ «سازمان نظام معلمي» توسط حاجي بابايي وزير وقت آموزش و پرورش حذف شده است.
مدير صداي معلم اضافه كرد: در گفت و گوي صداي معلم با حاجي بابايي، وي در مورد چرايي اين تصميم پاسخي نمي دهد و سكوت مي كند اما بايد توجه داشت كه مسوولان به آموزش و پرورش و نيز جايگاه معلمان نگاه درست، منطقي و علمي ندارند.
پورسليمان با اشاره به اينكه حتي در جامعه ما به «معلمي» به عنوان يك تخصص و يا حرفه نگريسته نمي شود، تصريح كرد:‌ سخن يك پزشك و يا روان شناس به راحتي مورد پذيرش جامعه و طبقات آن قرار مي گيرد اما چنين حالتي در مورد معلمان وجود ندارد.
وي با بيان اينكه شايد يك دليل اين است كه در جامعه ما؛ معلمي به عنوان يك حرفه و يا تخصص تعريف نشده است، اظهار داشت: اين كه يك فرد مدركي داشته باشد و صلاحيت او مورد تاييد گزينش و يا حراست وزارت آموزش و پرورش قرار گيرد مي تواند پا به كلاس درس بگذارد بدون آن كه صلاحيت هاي تخصصي و حرفه اي معلم مورد سنجش دقيق، هدفمند و مستمر قرار بگيرد.
كارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال در دوره وزارت حاجي بابايي برخي از نيروهاي خدماتي جواز ورود به كلاس پيدا مي كنند و هيچ گونه مخالفتي نيز با اين امر نمي شود و اين اقدامات و كارهاي مشابه، جايگاه و ارزش كار معلمي را نزد افكار عمومي به شدت تنزل مي دهد و انعكاس بيروني موجهي ندارد.
پورسليمان به كاركردهاي سازمان نظام معلمي اشاره كرد و گفت:‌ در موضوع تخلفات صنفي معلمان، معمولا به جنبه هاي كارشناسي موضوعات توجهي نمي شود و صرفا بر اساس معيارهاي اداري و قوانين موجود، مورد ارزيابي و رسيدگي قرار مي گيرند.
وي يادآورشد: اين سازمان مي تواند با نهادهاي بيروني آموزش و پرورش ارتباط مناسب و دو سويه اي برقرار كند.
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مريم جلوداران**انتشار دهنده: جواد دهقاني