شيراز- ايرنا- رئيس پارك علم و فناوري استان فارس گفت: هنوز برخي از استادان دانشگاه نگاه نامناسبي به صنعت و تجاري سازي ايده ها دارند و كارخويش را تنها تدريس مي دانند اما سوال اين است كه اگر اعضاي هيات علمي براي مشكلات صنعتي كشور چاره انديشي نكنند پس چه فردي بايد چرخ فناوري را به حركت در آورد؟

به گزارش دريافتي سه شنبه ايرنا از روابط عمومي و امور بين الملل دانشگاه شيراز، دكتر فريد مُر در آيين آغاز به كار مركز رشد واحدهاي فناور پارك علم و فناوري فارس مستقر در دانشگاه شيراز به مناسبت دهه فجر افزود: مقاله هايي كه به حل مشكلات و معضلات كشورمنجر نشود به چه دردي مي خورد؟
وي اظهار كرد: ضرورت دارد كه ديدگاه برخي از استادان دانشگاه تغيير يابد و هرچه بيشتر به ايجاد شركت هاي دانش بنيان روي آورند ويك مخزن بزرگ براي اين كار، رساله هاي دكتري و ارشد است كه انجام شده اما محصولي از آنها بيرون نيامده است.
رئيس پارك علم و فناوري فارس بيان كرد:در ساير حوزه ها مانند علوم انساني،گردشگري، اقتصاد، نرم افزار و ... فرصت هاي مناسبي است و اميد است اعضاي هيأت علمي دانشگاه در اين حوزه ها به ايجاد شركت هاي دانش بنيان اقدام كنند.
مُر در بخش ديگري از سخنان خود گفت: دانشكده هاي مهندسي دانشگاه شيراز مي توانند از فرصت ها و تسهيلات ايجاد شده توسط اين مركز بهره ببرند و در اين راه پيشرو باشند.
وي افزود: با دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز مذاكراتي صورت گرفته و در آينده نزديك مركز رشد واحدهاي فناور پارك علم و فناوري فارس در اين دانشكده نيز گشايش مي يابد.
** انتقاد از سيستم آموزش حفظي
سرپرست دانشگاه شيراز نيز در اين آيين گفت: يكي از مواردي كه بايد به دانشجويان آموزش داده شود، فكر كردن است؛ زيرا متأسفانه سيستم آموزش و پرورش ما حفظي شده است و قدرت تفكر را از دانش آموز مي گيرد.
دكتر ابراهيم گشتاسبي راد افزود: اين فرهنگ بايد در سطح جامعه و دانشگاه و به ويژه استادان جاري شود كه براي هركاري تفكر كنند چرا كه گاهي اوقات مشغله هاي متعدد مانع از تفكر، خلاقيت، يافتن راه هاي جديد و مبتكرانه شده است.
اين استاد دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه شيراز گفت: اين فرصت بايد در اختيار جوانان اين مرز و بوم قرار گيرد تا بر روي پاي خود بايستد، خود باوري داشته باشند و با تفكر و خلاقيت براي مشكلات و معضلات جامعه راهكارهاي عالمانه و نوآورانه ارائه كنند.
گشتاسبي راد بيان كرد: صنايع نيز بايد اين فرصت را در اختيار دانشگاهيان قرار دهند، بطور مثال شركت هاي خودرو سازي با درآمدكلان مي توانند مسابقه نوآوري در طراحي و بهينه سازي سيستم هاي خودرو در دانشگاه ها برگزار كنند.
مركز رشد واحدهاي فناور پارك علم و فناوري فارس مستقر در دانشگاه شيراز در 11 واحد و مساحتي حدود 300 متر مربع ايجاد شده است.
به گفته غلامرضا كريمي رئيس دانشكده مهندسي شيمي، نفت و گاز دانشگاه شيراز، نيمي از اين واحدها در اختيار اين دانشكده است و به شركت هاي فعال پارك علم و فناوري واگذار مي شود و نيمي ديگر از واحدها با هماهنگي پارك به شركت هاي دانش بنيان دانشگاهي واگذار مي شود.
2027/ 1876
تنظيم كننده: سيداحمد نجفي ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
1876