زاهدان - ايرنا - نخستين مركز موتور آمبولانس سيستان و بلوچستان با 2 دستگاه موتور آمبولانس و 300 ميليون ريال اعتبار در هشتمين روز دهه فجر در شهرستان زاهدان به بهره برداري رسيد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان روز سه شنبه در حاشيه افتتاح اين مركز به خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به وجود ترافيك در كلان شهرها از جمله زاهدان، اين موتور آمبولانس ها در كمترين زمان با حضور در محل حادثه خدمات اوليه را به بيماران و مصدومان ارائه مي دهند.
دكتر محمودرضا ميري اظهار داشت: آمبولانس ها ممكن است در بعضي موارد مانند كم عرض بودن كوچه ها نتوانند در محل حادثه حاضر شوند اما موتور آمبولانس ها قابليت آن را دارند كه به راحتي در چنين مكان هايي به فرد مورد نظر خدمات امدادي ارائه كنند.
وي افزود: اين موتور آمبولانس ها تجهيزات كافي را به منظور خدمات رساني اوليه به فرد بيمار دارند اما جابجايي و انتقال بيماران توسط آمبولانس انجام مي شود.
وي با اشاره به بركات طرح تحول نظام سلامت در سيستان و بلوچستان خاطر نشان كرد: اقدامات بسيار خوبي در زمينه توسعه امكانات امداد و نجات بعد از اجراي اين طرح در استان به وجود آمده است.
وي بيان كرد: سيستان و بلوچستان تنها استاني در كشور است كه 2 پايگاه امداد و نجات هوايي در شهرستان هاي زاهدان و چابهار دارد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان گفت: بالگردهاي امداد و نجات استان از ابتداي سال تا كنون 295 پرواز براي خدمات رساني به 459 مادر باردار، مصدومان حوادث و بيماران قلبي انجام داده اند.
دكتر ميري با اشاره به نتايج خوب امداد هوايي در سيستان و بلوچستان اظهار داشت: با راه اندازي اين پايگاه ها شاهد كاهش 50 درصدي مرگ و مير مادران در 2 سال اخير هستيم.
وي بيان كرد: سيستان و بلوچستان داراي 56 پايگاه اورژانس اجتماعي است كه 41 پايگاه آن در جاده هاي استان مستقر هستند.
وي ادامه داد: 105 دستگاه آمبولانس در سيستان و بلوچستان وجود دارد كه 59 دستگاه آن از 2 سال گذشته تا كنون نوسازي شده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان گفت: با حمايت هاي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار است 100 دستگاه آمبولانس جديد از طريق منطقه آزاد چابهار خريداري و وارد ناوگان امدادي استان شود.
دكتر ميري اظهار داشت: 25 پايگاه اورژانس اجتماعي در سيستان و بلوچستان در حال ساخت است كه تا پايان دولت يازدهم به بهره برداري مي رسد.
استان سيستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسيم شده كه شهرستان هاي شمالي شامل زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي زابل و شهرستانهاي زاهدان، ميرجاوه، خاش، سراوان، سيب و سوران، مهرستان، چابهار و كنارك زير نظر دانشگاه علوم پزشكي زاهدان و شهرستانهاي ايرانشهر، سرباز، نيكشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زير پوشش دانشكده علوم پزشكي ايرانشهر قرار دارد.
3213**3042 خبرنگار: اكبر نوري **انتشار دهنده: محدثه حيدري گرجي