پكن - ایرنا - دهها نفر از مردم اوكیناوای ژاپن با برپایی تظاهرات و تجمع اعتراض آمیز، نسبت به حضور نیروهای نظامی آمریكا در این منطقه واكنش نشان دادند.

به گزارش ایرنا، مردم اوكیناوا می گویند كه مخالف برنامه دولت های ژاپن و آمریكا برای نقل و انتقالات پایگاه نظامی آمریكا در این منطقه هستند.
در سال های اخیر بارها مردم در مناطق مختلف ژاپن بخصوص در توكیو و اوكیناوا علیه نیروهای نظامی آمریكا تظاهرات كرده اند كه در برخی موارد به زدوخورد و درگیری میان آنان و نیروهای پلیس منجر شده است.
تظاهرات و اعتراضات مردمی از زمانی در این منطقه شدت گرفت كه آمریكا و ژاپن برای انتقال پایگاه نظامی آمریكا از یك منطقه شلوغ به یك منطقه كم جمعیت تر در اوكیناوا به توافق رسیدند.
این در شرایطی است كه مخالفان حضور ۵۰ هزار نظامی آمریكایی در ژاپن تاكید می كنند كه این پایگاه به نام «فوتمنا» باید به طور كلی برچیده و نظامیان آمریكایی از این كشور خارج شوند.
تصاویری كه نشریه «ژاپن تودی» روز چهارشنبه منتشر كرده است نشان می دهد شماری از معترضان امروز در مقابل پایگاه «شوآب» آمریكا در محله «ناگو» اوكیناوا تظاهرات و تحصن كرده اند.
قرار است طبق توافق دولت های دو كشور پایگاه نیروی دریایی و تفنگداران آمریكایی از فوتمنا به ناحیه ناگو منتقل شود.
در سال 2006 میلادی پس از گفت وگوهای طولانی، ژاپن و آمریكا موافقت كردند كه پایگاه هوایی آمریكا را كه در بخش پرجمعیت اوكیناوا قرار دارد به منطقه ای كم جمعیت منتقل كنند اما اجرای آن تاكنون با اعتراضات گسترده مردم ژاپن مواجه شده است.
كار ساخت و ساز پایگاه جدید از این هفته به طور جدی آغاز شد، در حالی كه معترضان در روزهای اخیر بارها كار ساخت پایگاه جدید را متوقف كرده بودند.
اعتراض مردم اوكیناوا در حالی صورت می گیرد كه دولتمردان ژاپنی چند روز پیش میزبان جیمز متیس وزیر دفاع جدید آمریكا بودند.
ارتش آمریكا در دو كشور ژاپن و كره جنوبی نزدیك به ۸۰ هزار نیروی نظامی مستقر كرده است كه چین و كره شمالی آن را یك خطر جدی برای منطقه می دانند.
آمریكا كنترل اوكیناوا را از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1972 میلادی در اختیار دارد و این منطقه همچنان میزبان تعداد زیادی از نیروی 50 هزار نفری آمریكا در ژاپن است.
در كنار حضور نظامی گسترده آمریكا در این دو كشور، واشنگتن درصدد استقرار سپر موشكی خود در این دو كشور و ایجاد یك زنجیره موشكی در منطقه ای است كه چین بر ثبات و آرامش در آن تاكید ویژه دارد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی