بوشهر- ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: توسعه اقتصاد دانش بنیان از برنامه های جدی و محوری كار دولت یازدهم است.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری شامگاه پنجشنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود: اقتصاد دانش بنیان به جای تمركز بر منابع زیرزمینی مبتنی برانسانهای خلاق و با تحصیلات عالیه است كه در این مسیر باید فضای زیست بوم و محیط مناسب ایجاد شود.
وی اضافه كرد: براساس گزارش 2016سازمان ملل یك مرور كلی نسبت به علم و فناوری درایران در سه مرحله توسعه در نیروی انسانی، پژوهش و توسعه اقتصاد دانش بنیان اتفاق افتاده است.
ستاری اظهار كرد: در زمان حاضر در دولت یازدهم موج سومی كه در توسعه علم و فناوری در كشور رخ داده توسعه اقتصاد دانش بنیان است.
وی بیان كرد: تاكنون زیرساختهای توسعه در زمینه تعداد دانشجویان، پژوهشی و آزمایشگاهی در كشور محقق شده و درحال حركت به سمت توسعه فناوری هستیم و در این مسیر زیرساخت های مناسبی بوجود آمده است.
ستاری افزود: رتبه كشور در تولید علم از سال 2015 با شیب مطلوبی رو به افزایش است و توانسته ایم عقب افتادگی های گذشته را جبران كنیم.
وی یادآور شد: اگر شیب تولید علم در كشور حفظ شود، اتفاقهای خوبی در آینده رخ می دهد.
ستاری در باره تاثیر تحریم ها بر تقویت خودباوری و رشد، بالندگی و خودكفایی علمی و فناوری در كشور افزود: به طور یقین تحریم ها منجر به تقویت خودباوری و بالندگی علمی خواهد شد زیرا باعث می شود به جای مصرف كالای خارجی از تولیدات داخلی استفاده كنیم.
وی در باره تبادل با خارج از كشور گفت: تبادل با خارج از كشور در شرایط كنونی در سطح پایینی قرار دارد اما رو به توسعه است و باید به سطح مطلوبی برسد.
ستاری، برضرورت توسعه تبادل فناوری با خارج از كشور در سطح مشخص تاكید كرد.
وی بیان كرد: اتفاقی كه بعد از برجام در حال شكل گیری است، افزایش تعداد بورسها در رشته های خاص و ایجاد رشته های جدید برای كشور است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: توسعه كوركورانه درحوزه علم و فناوری مساله ساز است كه نباید رخ دهد بلكه این توسعه باید براساس برنامه صورت گیرد.
وی با اشاره به اینكه در زمان حاضر 2 هزار و 950 شركت دانش بنیان در كشور فعال هستند یادآور شد: به طور یقین تحریم ها در توسعه شركتهای دانش بنیان نقش مطلوبی داشته و بازار مناسبی در اختیار این شركتها قرار گرفته است.
وی در باره استان بوشهر گفت: وجود 85 هزار دانشجو و 850 هیات علمی ظرفیتی فوق العاده برای توسعه پایه های اقتصاد دانش بنیان در این استان است.
ستاری افزود: هر چند تعداد شركتهای دانش بنیان در استان بوشهر راضی كننده نیست ولی جهت گیری آن در این مسیر مناسب و مراكز رشد و پاركهای علم و فناوری به نسبت خوبی دراین استان ایجاد شده است.
وی تاكید كرد: دانشگاههای استان بوشهر تغییر جهت خوبی به این سمت داشته اند و در مسیر توسعه نیروی انسانی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان در حركت هستند.
استاندار بوشهر گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه حفظ انسجام و وحدت كلمه یكی از هدفهاست.
مصطفی سالاری افزود: با وجود تنوع سلیقه افراد و گروه ها ولی هدف همه آحاد ملت در جامعه حفظ انقلاب و دستاوردهای آن است و باید این مسیر سربلندی را با شتاب طی كنیم.
وی اضافه كرد: مسئولان هرآنچه را كه به وحدت و اتحاد ما لطمه می زند دامن نزنند و تلاش آنها ایجاد امید و همبستگی بیشتر در جامعه باشد.
سالاری تاكید كرد: ایجاد یاس و ناامیدی در حل مشكلات مردم و جامعه هیچ تاثیر ندارد به همین دلیل امروز جامعه بیش از هر چیز دیگری به امید نیاز دارد.
وی گفت: از هفته دولت تا دهه فجر 600 پروژه عمرانی با پنج هزار میلیارد ریال اعتبار در استان بوشهر افتتاح شده است.
سالاری در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر تقویت نیروی انسانی گفت: مسیر توسعه از توانمندی نیروی انسانی می گذرد.
وی تاكید كرد: نفت و گاز مشكلات جامعه را حل نمی كند بلكه رسیدن به توسعه در گرو داشتن نیروی انسانی توانمند است.
سالاری افزود: در این ارتباط سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر در حال تدوین است كه با استفاده از آن مشكلات و تشریفات موجود در مسیر توسعه حذف می شود.
6047/6043** خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه