حجت الاسلام مجتبی ملكی روز شنبه در دوره آموزشی طلاب شاغل در آموزش و پرورش پنج استان كشور در مشهد افزود: امروز به بركت نظام جمهوری اسلامی سند تحول بنیادین مسیر حركت آمورزش و پرورش را مشخص كرده است و از لحاظ سند بالادستی به غنای نسبی رسیده ایم كه البته كافی نیست.
وی ادامه داد: حوزه های علمیه باید در ساحت تعلیم و تربیت عبادی، اخلاقی و اعتقادی رسالت خود را ایفا كنند زیرا بار اصلی تعلیم و تربیت دینی بر عهده حوزیان است.
دبیر ستاد همكاریهای حوزه های علمیه و آموزش و پرورش همچنین گفت: در نظام آموزش و پرورش شاهد غلبه رویكرد آموزشی بر تربیت هستیم و در مدرسه فرصت و زمانی برای فعالیتهای تربیتی وجود ندارد.
وی افزود: وجود حجم انبوهی از كتابهای درسی و محدودیت ساعات فعالیت مدرسه دست طلاب را برای فعالیتهای تربیتی بسته است.
حجت الاسلام ملكی منابع انسانی و محتوای آموزشی را اركان اساسی برای تحول در آموزش و پرورش ذكر و بیان كرد: نیروی انسانی توانمند می تواند ضعف محتوا را جبران كند ولی نیروی انسانی ضعیف محتوای خوب را هم خراب می كند.
وی ادامه داد: منابع انسانی محور اصلی در تحول است و دربخش منابع انسانی نیز اولویت نخست منابع پایدار و نیروی انسانی رسمی در آموزش و پرورش هستند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: ظرفیت ارزشمندی به نام روحانیون شاغل در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته و باید از این طیف به عنوان منابع پایدار آموزش و پرورش برای تحقق پایدار تعلیم و تربیت اسلامی استفاده كرد.
وی افزود: رسالت اصلی حوزویان نباید فراموش شود. بن بست برای راه طلاب و حوزویان وجود ندارد، باید به عنوان طلبه در آموزش و پرورش وجود مخاطبین آماده و شایسته را برای تحقق رسالت الهی مغتنم شمرد.
حجت الاسلام ملكی ادامه داد: نسل جوان و مستعد كشور بزرگترین فرصت تعلیم و تربیت را در اختیار طلاب و علما قرار داده و جامعه اسلامی برای خنثی كردن ترفندهای دشمنان پس از امداد غیبی، به آموزش و پرورش، معلمان متعهد و دانش آموزان چشم دوخته است.
وی گفت: برای اینكه فرهنگ جهاد، ایثار، مقاومت و اقتصاد مقاومتی به فرهنگ قالب در جامعه تبدیل شود باید سراغ آموزش و پرورش و در راس آن حوزه های علمیه رفت.
دبیر ستاد همكاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش افزود: برای تحقق این مهم باید طلبه های شاغل در آموزش و پرورش در استانها و شهرستانها نشستهای مشترك برگزار و مسائل و مشكلات مربوط به تعلیم و تربیت را بررسی كنند تا مسیر هدایت تربیتی در سایه این نشستها كوتاه شود.
وی ادامه داد: كارگاههای استانی نیز در طول سال برای چاره اندیشی و آسیب شناسی تربیت اسلامی باید برگزار شود.
حجت الاسلام ملكی گفت: برگزاری این كارگاههای توانمندسازی شروع كار برای توسعه فعالیتهای طلاب در مدارس است و باید رویكرد غالب آموزشی در آموزش و پرورش را به رویكرد تربیتی و آموزشی تغییر داد.
دوره یك روزه توانمندسازی طلاب شاغل در آموزش و پرورش با حضور 250 طلبه از استانهای سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در مشهد برگزار شد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
7505/1858
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
مشهد- ایرنا- مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین ظرفیت خوبی برای حوزه های عملیه دیده شده كه باید به فعلیت برسد و برای تك تك راهكارهای این سند برنامه نوشت.