تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷

تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مطالعات متعددی كه در 20 سال گذشته در ایران انجام شده است، نشان می دهد كه 30 درصد افراد بالای 35 سال به درجاتی از كبد چرب مبتلا هستند كه علت اصلی آن پرخوری و كم تحركی است.

دكتر رضا ملك زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: شیوع این بیماری نتیجه این است كه میزان مصرف غذای روزانه افراد بیشتر شده است؛ به طوری كه سرانه مصرف كالری هر ایرانی از 2 هزار كالری در روز در چند دهه قبل به سه هزار و 100 كالری رسیده كه از متوسط جهانی حدود 550 كالری بیشتر است.
وی افزود: این آمار نشان می دهد میزان مصرف كالری روزانه ایرانی ها حدود 30 تا 35 درصد اضافی است و این كالری اضافی به صورت چربی در بخش های مختلف بدن از جمله كبد رسوب می كند.
ملك زاده ادامه داد: عوارض جدی كبد چرب، فقط كبد را درگیر نمی كند؛ در مواردی بیشتر افرادی كه كبد چرب دارند تا آخر عمر ممكن است با مشكل كبدی مواجه نشوند اما مستعد ابتلا به سكته های قلبی و مغزی می شوند.
وی پرخوری و كم تحركی را از عوامل ابتلا به كبد چرب در بین ایرانی ها عنوان كرد و توضیح داد: پرخوری باعث شده كه 70 درصد ایرانی ها یا چاق باشند یا درجاتی از اضافه وزن داشته باشند. در كنار آن حدود 78 درصد ایرانی ها تحرك بدنی كافی ندارند و این دو عامل باعث شیوع كبد چرب شده است.
ملك زاده گفت: این مساله سبب شده كه از هر 375 هزار مرگ سالانه در كشور، 100 هزار مرگ زودرس باشد یعنی این تعداد افراد 10 سال زودتر از میزانی كه می توانند زنده باشند، می میرند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: مهمترین علت این مرگ ها سكته های قلبی و مغزی است و عمدتا در افرادی بروز می كند كه كبد چرب دارند.

** عوامل ابتلا به كبد چرب
فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد، علت عمده بروز كبد چرب غیرالكلی را به طور كلی پرخوری، نبود تحرك بدنی و عوامل ژنتیكی عنوان كرد و در مورد مواد مخدر گفت: مواد مخدر مانند تریاك و انواع مشتقات آن و سیگار تاثیر مستقیمی در بروز كبد چرب ندارند و تاثیر آنها بیشتر روی سكته های قلبی و مغزی است.
ملك زاده در مورد تاثیر مصرف مشروبات الكی در بروز كبد چرب نیز توضیح داد: مشروبات الكی نوع خاصی از كبد چرب را به وجود می آورند و هر فردی كه مشروبات الكی مصرف كند، به نوعی از كبد چرب مبتلا می شود كه به آن كبد چرب الكلی گفته می شود.

** درمان
وی اظهار كرد: 80 درصد افراد مبتلا به كبد چرب اگر وزن خود را كاهش دهند و ورزش كنند، بهبود می یابند و 20 درصد موارد نیز لازم است دارو مصرف كنند.
ملك زاده ادامه داد: 20 درصد افرادی كه كبد چرب دارند، لاغر هستند اما چاقی شكمی دارند؛ این بدترین نوع كبد چرب است كه علت ژنتیكی دارد و مبتلایان به آن باید حتما دارو مصرف كنند.
وی در مورد اینكه آیا كبد چرب به سیروز (سرطان) كبدی منجر می شود، گفت: زمانی علت سرطان كبد هپاتیت B بود كه با انجام واكسیناسیون سراسری این بیماری را كنترل كردیم اما در حال حاضر كبد چرب به مهمترین علت سیروز كبدی و پیوند كبد در ایران و جهان تبدیل شده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاكید كرد: لازم است در زمینه خودمراقبتی در ایران فرهنگ سازی شود و با افزایش آگاهی درخصوص علل بیماری ها مردم كمتر غذا بخورند، تحرك بدنی خود را افزایش دهند، ورزش كنند و نمك كمتری (مصرف نمك در ایران دو و نیم برابر نیاز بدن) مصرف كنند.

** برنامه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در وزارت بهداشت
ملك زاده گفت: وزارت بهداشت در راستای افزایش آگاهی ها در خصوص خودمراقبتی برنامه ای را تحت عنوان 'برنامه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر' به صورت پژوهشی و تحقیقاتی در 12 استان كشور آغاز كرده است.
وی اظهار كرد: در این برنامه یك جمعیت 40 هزار نفری از افراد سالم بین سنین 35 تا 70 ساله را در هر استان به منظور خطرسنجی بیماری ها انتخاب كردیم؛ به این صورت كه آنها را در مورد داشتن زمینه های ابتلا به بیماری های غیرواگیر تحت معاینه و بررسی های پزشكی قرار دادیم، از آنها در مورد نحوه زندگی كردن، غذا خوردن و ورزش كردن سوال كرده و راهنمایی هایی در مورد سبك صحیح زندگی به آنها ارایه داده ایم.
ملك زاده ادامه داد: در این بررسی ها افرادی كه دارای چربی خون یا فشارخون بالا باشند، شناسایی شده و داروهای لازم برای آنها تجویز می شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با انجام این اقدامات ساده می توان تا 50 درصد از مرگ های زودرس پیشگیری كرد و طول عمر افراد را حداقل 10 سال بیشتر كرد.
ملك زاده خاطرنشان كرد كه این برنامه مشخصا برای پیشگیری از بروز سكته های قلبی و مغزی، سرطان ها، نارسایی كلیه و كبد و بیماری های مغزی عصبی درحال اجرا است و امیدواریم در همه استان های كشور گسترش یابد.
وی تاكید كرد: برای موفقیت این برنامه لازم است رسانه ها و سایر بخش ها نیز در آن مشاركت داشته باشند و در راستای افزایش سطح آگاهی مردم درخصوص علل بیماری ها و رعایت سبك صحیح زندگی اطلاعات و راهنمایی های مناسب را ارائه دهند.
علمی**1834
خبرنگار: ناهید شفیعی* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me