تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳

ساري-ايرنا- مديرعامل جمعيت هلال احمر مازندران گفت كه يك كوهنورد از كشور جمهوري چك كه هنگام صعود زمستاني به قله دماوند دچار سانحه شده بود با تلاش نجاتگران تيم امداد و نجات كوهستان اين جمعيت نجات يافت.

مجيد اكبري شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين كوهنورد عضو يك گروه سه نفره از كوهنوردان چك متشكل از يك زن و 2 مرد بود كه با وجود كولاك شديد برف و بوران بر ادامه برنامه اش براي صعود به قله دماوند اصرار داشت .
وي توضيح داد: اين تيم سه نفره تا پناهگاه سوم صعود كردند و بعد از آن بقيه اعضا از ادامه مسير منصرف شدند ولي كوهنورد حادثه ديده برخلاف ميل ديگر اعضاي گروه در شرايط بد هوايي، تصميم به صعود گرفت و تا ارتفاع 4200 متري قله دماوند پيشروي و در نهايت به علت كاهش ديد ناشي از برف و بوران مسير رفت و برگشت را گم كرد.
او ادامه داد : اين حادثه روز گذشته براي اعضاي اين گروه رخ داد و پس از اطلاع يكي از اعضاي گروه به پايگاه امداد و نجات كوهستان جمعيت هلال احمر ، گروه امداد هلال احمر از بامداد امروز سه شنبه بلافاصله براي انجام كمك رساني به منطقه اعزام شدند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر مازندران گفت: با توجه به شرايط نامناسب جوي امكان اعزام بالگرد به منطقه وجود نداشت و به علت بسته بودن جاده فرعي شهر ' رينه ' كه زير بيش از 50 سانتيمتر برف قرار داشت ، با هماهنگي راهداري يك دستگاه گريدر به خودرو آمبولانس جهت باز نمودن جاده اضافه شد.
اكبري گفت : تيم امداد كوهستان پس از رسيدن به 2 كوهنورد چك كه در حال برگشت از پناهگاه ' گوسفندسرا ' بودند ، مسير را بر اساس نقشه ارسال شده توسط كوهنورد مفقود شده ادامه دادند و موفق شدند وي را پيدا كنند.
وي افزود : كوهنورد مفقود شده كه بر اثر شدت كولاك و بوران و سرما دچار تخليه انرژي شده بود ، با انجام اقدامات لازم توسط تيم تيم امداد كوهستان به پائين قله بازگردانده شد و در نهايت كوهنوردان چك به فدراسيون كوهنوردي مستقر در پلور تحويل شدند.
در ماه هاي گذشته نيز حوادث مشابهي براي كوهنوردان داخلي و خارجي در مسير صعود و بازگشت از قله دماوند رخ داده بود.
يكي از اين سوانح براي تيم كوهنوردي مالزي و لهستاني در ماه گذشته در راه صعود به قله دماوند رخ داده بود.
خبرنگار : مهدي غلامي ** انتشار دهنده: محسن تهوري
7327/1654 ** شبس 1574