چابهار - ايرنا - عمليات ساخت سه طرح آموزشي با 48 كلاس درس با حضور مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس سيستان و بلوچستان، نماينده مردم مجلس و شماري از مسئولان محلي در چابهار آغاز شد.

مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس سيستان و بلوچستان روز پنجشنبه در حاشيه مراسم كلنگ زني اين طرح هاي آموزشي به خبرنگار ايرنا گفت: چابهار يكي از محروم ترين مناطق كشور از لحاظ سرانه فضاي آموزشي است و دانش آموزان آن با كمبود شديد فضاي آموزشي مواجه هستند.
عليرضا راشكي افزود: با همكاري خيران و اعتبارات دولتي در استان و مركز كشور تلاش داريم سرانه فضاهاي آموزشي در مناطق شهري و روستايي چابهار افزايش يابد.
وي گفت: يكي از طرح هاي مهم آموزشي كلنگ زني شده امروز، ساخت مجتمع آموزشي 24 كلاسه كمب شامل چهار مدرسه 6 كلاسه، 2 سرسراي ورزشي، 2 ساختمان سرايداري و يك نمازخانه است كه در مجموع سه هزار و 300 مترمربع زيربنا دارد.
وي ادامه داد: براي ساخت اين طرح 60 ميليارد ريال هزينه خواهد شد.
مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس سيستان و بلوچستان تصريح كرد: مدرسه 12 كلاسه با اعتبار 28 ميليارد ريال از ديگر طرح هاي آموزشي است كه كلنگ آن امروز به زمين زده شد.
راشكي گفت: اين فضاي آموزشي شامل ساختمان، سرسراي ورزشي و واحد سرايداري است كه در مجموع 2 هزار و 200 مترمربع زيربنا دارد.
وي ساخت هنرستان دريايي را از ديگر طرح هاي آموزشي كلنگ زني شده امروز عنوان كرد و افزود: اين طرح با اعتبار 48 ميليارد ريال و زيربناي سه هزار و 400 مترمربع ساخته خواهد شد.
وي بيان كرد: فضاي خوابگاهي، سلف سرويس، سرسراي ورزشي، كارگاه و سرايداري در اين طرح پيش بيني شده است.

نماينده مردم چابهار، كنارك، قصرقند و بخش مركزي نيكشهر نيز از دولت خواست براي جبران كمبودها و سرانه پايين فضاي آموزشي شهر چابهار اقدامات لازم را انجام دهد تا مشكلات بيشتر نشود.
عبدالغفور ايران نژاد افزود: با ساخت بيش از 2 هزار كلاس درس مناطق شهري و روستايي شهرستان چابهار به ميانگين سرانه فضاي آموزشي كشور نزديك خواهند شد.
وي گفت: دولت، خيران، سرمايه گذاران، فعالان اقتصادي و تجاري بايد براي ساخت مدارس جهادگونه تلاش كنند تا چابهار در كمتر از پنج سال آينده به شاخص ها و سرانه بيش از پنج مترمربعي كشور نزديك شود.
وي با قدرداني از تلاش هاي دولت براي حل مشكلات آموزشي چابهار و سيستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: نبايد چابهار محروم ترين منطقه كشور از نظر سرانه فضاهاي آموزشي باشد.

مديرعامل مجمع خيران مدرسه ساز چابهار نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هم اينك حدود 70 هزار دانش آموز در 355 آموزشگاه در 2 منطقه چابهار و دشتياري در حال تحصيل هستند كه در صورت ساخت 2 هزار و 192 كلاس درس جديد سرانه فضاي آموزشي در اين شهرستان (مدارس زير پوشش آموزش و پرورش چابهار و دشتياري) به ميانگين فضاي آموزشي كشور مي رسد و عدالت آموزشي برقرار مي شود.
عبدالعزيز رامش بر ساخت فضاي آموزشي استاندارد، اختصاص تجهيزات، هوشمندسازي، خريد انشعاب برق و آب، حصاركشي و ايجاد فضاي با نشاط براي دانش آموزان، نوسازي و حذف مدارس فرسوده و غيراستاندارد و تامين نيروي انساني مورد نياز تاكيد كرد.
وي توجه ويژه دولت و خيران براي توسعه، تجهيز و نوسازي مدارس را خواستار شد و افزود: چنانچه سالانه بيش از 200 كلاس درس جديد در دشتياري و چابهار ساخته و با امكانات روز تحصيلي تجهيز شود بعد از گذشت بيش از 10 سال سرانه فضاي آموزشي چابهار و دشتياري به ميانگين كشوري خواهد رسيد.
شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان با حدود 300 هزار نفر جمعيت از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان (مكران) و از غرب به شهركنارك متصل است.
شهر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3042 خبرنگار: رستم كريمي نژاد **انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي