بيروت – ايرنا - روزي كه فرزند فرمانده شهيد مقاومت حاج عماد مغنيه در مراسم سوگواري براي پدرش حضور يافته بود، نمي دانست كه فراق بين آنها زياد طولاني نخواهد شد و چيزي نگذشت تا اينكه مسير «جهاد» هم به شهادت ختم شد.

ثمره يك عمر مقاومت، تربيت چند نسل از مجاهدان و شهدايي است كه عده اي در زمره فرماندهان و برخي نيز فرزندان اين فرماندهان هستند.
درسالگرد بزرگداشت فرماندهان شهيد و سرداران پيروزي،داستان ها و حكايت هاي زيادي از كرم و بخشندگي « سيد عباس موسوي» ، صبر و گذشت شيخ «راغب حرب» و رمز رازهاي حاج «عماد مغنيه » كه شخصيت بي نظير او پس از شهادتش آشكار شد، مطرح مي شود.
تصاوير بي شماري كه با همه جزئيات در اذهان باقي مانده از قهرماني هاي اين دلاوران ميدان هاي جهاد حكايت دارد.
«راغب راغب حرب » فرزند شهيد شيخ راغب حرب كه پس از عمري مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي، در سال 1984 توسط دشمن صهيونيستي ترور شد و به شهادت رسيد، معتقد است كه جوانان مسئوليت حفظ و حراست از اين تاريخ پرافتخار و وفاداري به آن را بر عهده دارند.
او در گفت وگو با ايرنا از ايثارگري هاي فرماندهان شهيد و فداكاري هايي كه در طول زندگي پرافتخار خود تقديم مشي مقاومت كردند و به الگويي براي جوانان تبديل شدند، سخن به ميان آورد، به ويژه كساني كه مسير مبارزه با رژيم صهيونيستي را انتخاب كرده اند.
راغب حرب به عنوان فرزند شهيد خود را در مقابل ميراث گرانقدري كه پدرش شيخ راغب حرب براي او و همه مستضعفان بر جاي گذاشته است ،مسئول مي داند و تكليف خود را در ادامه اين مسير و حفظ اين خون ها و ترويج فرهنگ مقاومت و آگاهي بخشي به ديگران مي بيند.
او در سي و دومين سالگرد شهادت پدرش همه حرف هاي خود با شهدا را در يك جمله خلاصه مي كند و آن اينكه« نهالي كه شما خون و جانتان را تقديمش كرديد امروز به درختي بالنده و تنومند تبديل شده است».
«سيد ياسر موسوي» فرزند شهيد سيد عباس موسوي دبيركل سابق حزب الله هم به نوبه خود در سالگرد شهادت پدرش به دستاوردها و افتخارهاي بزرگي اشاره كرد كه اين فرماندهان در اوج جواني و با وجود كمبود امكانات رقم زدند و امروز جوانان مي توانند ثمره اين خون ها و اين ايثارگري ها را در پيروزي هاي به دست آمده در ميدان هاي مختلف مشاهده كنند.
سيد ياسر در گفت وگو با ايرنا به جنگ تبليغاتي اشاره كرد كه از همان ابتداي شكل گيري جنبش هاي مقاومت آغاز شده و برخي دولت ها سعي كردند با تاثير گذاري در ذهن جوانان، اين جنبش ها را به عنوان يك تهديد معرفي كنند.
به اعتقاد سيد ياسر، هيچ كدام از اين تهديدها و جنگ رسانه اي و رواني نخواهد توانست جوانان مقاوم را تحت تاثير قرار دهد و امروز اراده ملت و ايمان ، ثبات قدم و ايستادگي و صبر ما باعث ادامه مسير جهادي خواهد شد و همه تهديدها و خطرها را از پيش رو برخواهد داشت و خواهيم توانست موفقيت ها و پيروزي هاي بزرگتري را رقم بزنيم.
وي درباره پدرش، شهيد سيد عباس موسوي كه در سال 1992 به همراه همسر و فرزند شيرخوارش حسين توسط جنگنده هاي رژيم صهيونيستي ترور شد گفت: سيد عباس موسوي درعلم و جهاد ، تواضع و اخلاق يك مكتب كامل و همه جانبه بود و تجسم مكتب اهل بيت(ع) به شمار مي آمد.
سيد ياسر افزود: من از پدرم اخلاص ، فداكاري و مردم داري آموخته ام.
«حبيب فياض» پژوهشگر مباحث راهبردي هم در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرد كه فرماندهان شهيد و سرداران پيروزي بخاطر ويژگي هاي مختلفي همچون ايثار ، فداكاري در راه خدا و خدمت به كشور يك الگو هستند.
فياض با اشاره به قابليت هاي بالاي هر كدام از اين فرماندهان شهيد و عملكرد حرفه اي آنها در زمينه ماموريت هاي محوله گفت: شيخ راغب يك مصلح اجتماعي و سيد عباس هم يك عالم ديني با شخصيت فرماندهي بي نظير بود و در حوزه هاي مربوط به انديشه و فرهنگ دستي داشت.
اما حاج عماد مغنيه به گفته حبيب فياض، او توانست معرفت و آگاهي را با شخصيت نيرومند و قوي ، شجاعت بي نظير و هوش بسيار بالا پيوند زده و با قدرت بالاي درك و فهم اطلاعات موجود، بهترين تصميم را در حوزه هاي مختلف اتخاذ كند.
حاج عماد داراي اراده اي پولادين و روحي زلال و شفاف و اخلاقي بي نظير بود و مانند ديگر فرماندهان شهيد مي كوشيد تا آموزه هاي اسلامي را در شخصيت خود عينيت بخشد.
فياض تاكيد كرد: اين شهيدان الگوي مناسبي براي همه جوانان متدين و حامي خط مقاومت هستند تا راه و رسم موفقيت در زندگي را از آنها بياموزند و شخصيت موفقي در زندگي خود، چه در عرصه جهاد و يا ساختن جامعه بر مبناي آموزه هاي اسلامي و ديني باشند.
اين پژوهشگر مباحث راهبردي در پايان گفت وگوي با ايرنا، شهادت را راهي براي زندگي خواند و گفت: فرماندهان شهيدپيش از شهادت نيز شهيدوار مي زيستند و امروز بر گردن ما حقي بزرگ دارند و بايد به عنوان يك نماد و الگو در زندگي مردم جاودانه باقي بمانند.
داستان شهدا هيچگاه تمام شدني نيست و بدون جهاد و ايثارگري وطن پايدار نمي ماند.
اين را از راه پرافتخار مقاومت و از فرماندهان شهيدي آموخته ايم كه راه بناي تاريخ و آينده با عزت را به نسل هاي بعدي ياد دادند و خود نيز از جاودانگان تاريخ شدند.
خاورم*390* 1324** انتشار دهنده: فردين پازوكي