تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

تهران- ایرنا- اهواز و نیشابور در دو سال گذشته به دلیل ارائه طرح و برنامه های نوآورانه در راستای ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی، عنوان اولین و دومین شهر پایتخت كتاب ایران را از آن خود كردند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، عنوان «پایتخت جهانی كتاب» همه ساله توسط یونسكو به شهری اعطا می شود كه در راستای تقویت جایگاه كتاب و ترویج كتابخوانی تلاش چشمگیری كرده باشد.
مسئولان فرهنگی ایران نیز از دو سال پیش با ارائه طرحی با عنوان «پایتخت كتاب ایران» زمینه را برای رقابت فرهنگی شهرهای مختلف كشور در حوزه مطالعه و كتابخوانی فراهم كردند.
در طرح های پایتختی كتاب، هر شهر موظف است برنامه هایی پیشنهاد دهد تا آن طرح بتواند در گسترش و ترویج فرهنگ كتابخوانی درمیان مردم قابل اجرا باشد.
در دور نخست این انتخاب (اسفند 93) طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و شهری، مركز استان خوزستان ( اهواز) از میان پنج شهر راه یافته به مرحله نهایی طرح پایتخت كتاب ایران، شامل یزد، بوشهر، گنبد كاووس، نیشابور و اهواز، عنوان نخستین پایتخت كتاب ایران را از آن خود كرد.
به این ترتیب اهواز به دلیل ارائه برنامه‌های نوآورانه، مشاركت‌جویانه، موثر و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشكل‌های مردمی، صنایع و مراكز ورزشی و فرهنگی، اولین پایتخت كتاب ایران شد.

** شهر تصوف ایران دومین پایتخت كتاب ایران
نیشابور نیز جزو معدود شهرهایی بود كه در سال ١٣٩٤ بیشترین برنامه را در راستای كتاب و كتابخوانی اجرایی كرد.
مسئولان فرهنگی این شهر با هدف توسعه فرهنگی، ترویج كتابخوانی و حمایت از اقدامات انجام شده، پیشنهادهای جدید، خلاقانه و برنامه‌های جذاب و مردمی را در موضوع كتاب و كتابخوانی برای طرح «پایتخت كتاب ایران» آماده كردند تا عنوان پایتخت كتاب ایران را از آن خود كنند.
نیشابور در سال ١٣٩٣هم به عنوان نامزد نهایی پایتختی كتاب ایران مطرح شد و در رقابتی نزدیك با اهوازی ها از كسب عنوان پایتختی بازماند.
پس از آنكه دبیرخانه طرح پایتختی كتاب در سال ١٣٩٤ نقطه نظرات نیشابور را برای انتخاب پایتختی كتاب ایران جویا شد، كارگروهی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر تشكیل و مقرر شد كه با جدیت پیگیر شركت در این مسابقه فرهنگی باشند.
نیشابور به همین منظور برنامه هایی را درسطح منطقه ای، استانی، ملی و بین المللی در موضوعات مختلف نظیر كارگروه های مردم نهاد، انجمن مؤلفان و تعداد مؤلف ارایه كرد.
نام نیشابور نیز در مراسمی( 17 اسفند 94) در تالار وحدت با حضور بسیاری از شخصیت های فرهنگی كشور به عنوان دومین پایتخت كتاب ایران مطرح شد؛ خبری كه باعث مسرت مردم و مسئولان این شهر تاریخی و صاحب تمدن شد.
لوح افتخار وزیران كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوح تقدیر كمیسیون ملی یونسكو به‌ همراه تأسیس یك باب كتابخانه، تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز كتاب‌ فروشی‌ ها و مراكز توزیع و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج كتاب‌خوانی توسط بانك و بنیاد ملت و 20 میلیارد ریال اعتبار فرهنگی از سوی استانداری خراسان رضوی به نیشابور اهدا ‌شد.

** كدام شهر سومین پایتخت كتاب ایران است؟
به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پویش اجتماعی – فرهنگی پایتخت كتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار كتاب پس از سه سال مسیر خوبی را طی كرده زیرا راه خود را در بدنه اجتماع پیدا كرده است.
سید عباس صالحی در ارزیابی سومین دوره انتخاب پایتخت كتاب ایران اظهاركرد: هیات داوران مرحله دوم، از میان ١٠٢ شهر، ٢٠ شهر را برای مرحله داوری نهایی معرفی كردند.
به گفته وی، پرونده‌ها و گزارشی كه از پرونده‌های اولیه ارائه شد، از افزایش كمی شهرهای شركت‌ كننده، افزایش كمی طرح‌ها، تنوع بیشتر طرح‌ها، كیفیت بالاتر طرح‌ها نسبت به سال قبل، قوت ضمانت‌های اجرایی طرح‌های اصلی در پیوست طرح‌ها، ارتقای برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌ها در شهرهای شركت‌كننده حكایت دارد.
حال قرار است روز دوشنبه طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی در تالار وحدت سومین پایتخت كتاب ایران معرفی شود.
باید منتظر ماند و دید كه داوران از میان 20 شهر راه یافته به مرحله نهایی، نام كدام شهر را به عنوان «سومین پایتخت كتاب ایران» بر می گزینند.
فراهنگ**1880**1027**خبرنگار: پروین اروجی**انتشار: جواد دهقانی