تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

تهران- ایرنا- محققان كانادایی می‌گویند كه پاك كردن حافظه را با آزمایش‌هایی كه روی موش‌ها انجام داده‌اند، از نظر تئوری ثابت كرده‌اند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بی بی سی ورلد، محققان كانادیی می‌گویند سلول‌های مغز یا همان نورون‌هایی را كه خاطرات را شكل می‌دهند و ذخیره می‌كنند می‌توان خاموش و روشن یا به عبارتی فعال و غیر فعال كرد.
آنچه این تحقیقات نشان داده، این است كه فقط تعداد اندكی سلول، كه با هم شبكه‌ای را تشكیل داده و به شیوه‌ای خاص عمل می‌كنند (انگرام) در شكل‌گیری و ذخیره كردن حافظه نقش دارند.
به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده است كه وقتی خاطره‌ای شكل می‌گیرد مجموعه‌ای از سلول‌های مغز به نام انگرام به شكلی خاص عمل می‌كند؛
از میلیون‌ها سلول مغز فقط تعداد كمی برای شكل گیری خاطرات ترس یا تهدید لازم است و بنابراین وقتی مشكل به خاطرات مربوط می شود، لازم نیست تمام بدن یا مغز را هدف بگیریم.
بنابراین آنها با جراحی، انگرام‌های موش‌ها را برداشتند و مشاهده كردند كه خاطره بد از ذهن آنها پاك شد. آنها حتی به این ترتیب موش‌های معتاد به كوكائین را درمان كردند، با حذف حافظه عاطفی مرتبط به استفاده از كوكائین. آنها همچنین با فعال كردن انگرام‌ها خاطرات بد را در ذهن موش‌ها زنده كردند.
به این ترتیب می‌توان به درمان بیماری‌هایی مثل ضربه روحی پس از اتفاق بسیار وحشتناك (PTSD) یا تروماهای روانی امیدوار بود: یافته‌های ما این امكان را مطرح می‌كنند با پاك كردن خاطرات بد می‌توان اختلال استرس پس از ضربه روحی را درمان كرد...در این افراد خاطرات مزاحمند و زندگی روزمره فرد را مختل می‌كنند.
علمی **1311**
دریافت كننده:محمدعلی صنایعی**انتشار: زهره محتشمی پور